Reklama

Reklama

Hvězdná pěchota

  • USA Starship Troopers (více)
Trailer

VOD (1)

Obsahy(1)

Vzdálená budoucnost nevypadá pro lidstvo příliš růžově. Platí zcela jiné společenské normy, plnohodnotným občanem je pouze ten, kdo sloužil ve Federální službě. Navíc je samotná existence lidstva ohrožena útoky mimozemských brouků, kteří obsazují planety ve vesmíru a začínají ohrožovat i Zemi. Středoškolák Johnny Rico se přes nesouhlas bohatých rodičů přihlásí do služby a je přiřazen k pěchotě. Jeho láska, atraktivní Carmen, se chce stát pilotkou a kamarád Carl je přijat k vojenskému výzkumu. Společně s Ricem nastupuje k pěchotě sympatická Dizzy, která mladíka miluje. Přestože ho ostatní považují za mazánka z bohaté rodiny, Rico se pomalu zoceluje v nesmírně tvrdém výcviku. Spolu se svou jednotkou je vyslán na planetu Klendathu, kde se poprvé ocitne uprostřed bitevní vřavy. Bitva však skončí katastrofou, když brouci během jediné hodiny pobijí na sto tisíc lidí. Rico je těžce raněn. Po uzdravení je přiřazen k jednotce, které velí jeho bývalý učitel. Rica a jeho přátele ještě čeká téměř beznadějná bitva proti mnohonásobné převaze. (TV Nova)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (1 052)

flanker.27 

všechny recenze uživatele

Jak tak koukám do ostatních komentářů, v podstatě všechny výtky i chvály mají pravdu. Tomuhle filmu můžete dát jednu hvězdu nebo čtyři a bude to vždycky opodstatněné. Protože mě film celkem bavil a dodnes pro mě představuje nejlepší spojení CGI monster a lidí (navíc ty propagandistické zprávy byly docela výstižné), hodnotím celkem pozitivně. ()

Traffic 

všechny recenze uživatele

Co má společného Hvězdná pěchota s 300: Bitvou u Thermopyl a proč by se Goebbelsovi líbily Hvězdné války, aneb malé zamyšlení na téma fašismus a propaganda v pohyblivých obrázcích. ______ Na diváckém přijetí Verhoevenovy Hvězdné pěchoty je možné výstižně demonstrovat, jak málo lidí dokáže při sledování filmu odvozovat jeho význam ze samotné filmové řeči, aniž by přitom byli ve svém úsudku značně ovlivněni svými předsudky, očekáváními atd. Marigold například píše "Satira ostrá jako bič, nebo film skutečně tak debilně militantní, jak se okatě tváří? Hlasuju pro to první. Protože Verhoeven není dle mého druhého extrému schopen, odporuje to jeho naturelu." a přiznává, že rozhodujícím prvkem ve čtení filmu není film samotný, ale jméno jeho režiséra a zřejmě určitá zkušenost s ním a jeho mediální prezentací. Jako kdyby Hvězdná pěchota najednou přestala být satirou, kdyby ji režíroval třeba Michael Bay nebo někdo úplně neznámý. A jak je vůbec možné, že tolik lidí, včetně kritiků, přehlédlo nebo marginalizovalo onen všudypřítomný satirický podtón, který nenacházíme jen ve fiktivních propagandistických spotech (Would You Like To Know More?), ale takřka v každém filmovém políčku, důmyslným castingem počínaje a kostýmní stylizací konče? Samozřejmě je tu ten problém s předlohou. Heinleinova Hvězdná pěchota sice možná přímo neoslavuje fašismus, ale minimálně jej předkládá jako uspokojivou variantu státního zřízení a určitě není jeho kritickou reflexí. Způsob, jakým poté Verhoevenův film sledujeme, tedy záleží na tom, jestli dokážeme připustit, že jako adaptace se může vůči knize a její ideologii satiricky vymezovat a nebýt pouze jejím doslovným přepisem. Hvězdná pěchota (film) přitom z předlohy vybírá řadu scén i dialogů (např. proslov jednorukého učitele ve třídě na téma všeřešícího násilí), které obsahově nechává totožné, ale ryze filmovými nástroji (herecký projev, mizanscéna, řazení scén za sebe) je posouvá akorát o ten potřebný malý kousek za hranici, která jim už dává komediální nádech. Stejně přitom funguje Snyderova "Třístovka", kde narážíme na podobný vztah mezi komiksovou/knižní předlohou a následnou filmovou adaptací. Zatímco Millerův komiks bere fašistické smýšlení Sparťanů jako fakt a nesnaží se jej zesměšňovat, film využívá už existujícího subjektivizujícího rámce nespolehlivého vyprávění a do perské armády vpašovává fantastická monstra, a odhaluje tak dehumanizující podstatu fašismu. Ostatně, brouci jako nepřátelé lidstva ve Hvězdné pěchotě se Verhoevenovi náramně hodí do krámu, protože z fašistického pohledu symbolizují typickou představu podřadné havěti, kterou je třeba vymýtit stůj co stůj. Absurdně vyhrocená rétorika filmu "My vs. Oni", která oprávněnost vojenského zásahu ospravedlňuje právě pouze příslušností k (té správné) rase, je tím, co stojí v základu jakéhokoli fašizujícího hnutí a po 11. září získává ve vztahu k USA ještě víc zneklidňující rozměr. V každém z nás je něco hluboce pudového, co nás nutí v krizových situacích zaujmout naprosto iracionální černobílá stanoviska, kde zjevné konstrukty jako "národ" a "občanství" jsou najednou dostatečnou záminkou pro válku a sebeobětování. Ve skutečnosti z těchto pudů vychází celá řada akčních filmů, kdy především vlivem působivých obrazů jednoty, oddanosti a militarismu v kombinaci s vlastní identifikací s kladnými hrdiny jako diváci zažíváme slast ze zprostředkovaného spojení s tou "správnou" rasou/skupinou, která vždy vítězí. Co si pak myslet například o slavné závěrečné scéně z Hvězdných Válek: Nové naděje , která bezpochyby vizuálně čerpá z (nechvalně) proslulého, nacistického Triumfu vůle Leni Riefenstahlové? Když už ani pohádkoví rebelové bojující proti Impériu neuniknou fašistickému chování a obraznosti, jak si můžeme být jisti sami sebou? Právě to, že nás Hvězdná pěchota v podstatě nutí identifikovat se s těmi vymydlenými, dokonalými hrdiny (Casper van Dien a jeho absurdně hranatá čelist se narodili pro tuhle roli) ať už dělají, co dělají, protože jejich neúspěch by znamenal totální konec veškerého lidstva, je tím, co z ní dělá dokonalý kus subverzivní satiry. Recepce filmu je v tomto případě součástí jeho sdělení a celého toho "vtipu", tedy že 1) fašismus zcela inflitroval naši populární kulturu 2) velice snadno a často nevědomky podléháme jeho vlivu. Je varovné a humorné zároveň, že jakákoli zmínka o Hitlerovi nebo zobrazení nacistické symboliky/holokaustu ve většině lidí vyvolává silné odmítavé reakce, ale přitom ta podstata, odproštěná od konkrétních jmen, obrazů a symbolů, se v různých převlecích objevuje zcela běžně v různých filmech a jiné fikci, nebo je i součástí zpravodajství, či dnes už spíš infotainmentu. Jak moc se liší Fox News nebo Nova od Federal Network? () (méně) (více)

Reklama

Big Bear 

všechny recenze uživatele

Podle mně se o parodii nejedná. Je to skvělá sci-fi s obřími brouky, kteří chtějí kolonizovat zemi a lidstvo zničit. Kdo hrál rok po shlédnutí tohoto snímku Starcrafta jistě si uvědomil, že podobnost není čistě náhodná a to ať už se jedná o mariňáky, Terrany, či hmyzáky Zergy. Některá intra (např. to jak na displeji ve zpravodajské relaci z fronty naskakují v digitální řadě čísla zabitých brouků) jako by přímo vypadla z filmu.... Ať tak či tak, film je parádní záležitost a na svoji dobu s perfektními triky. Dávám čtyři hvězdy * * * * . ()

choze 

všechny recenze uživatele

V kině jsem tenhle guláš teenagerovské vztahovky, válečného filmu a sci-fi taky nestrávil, ale záhy jsem pochopil. Takhle vypadá Verhoeven utržený ze řetězu. Monumentální, brutální, krvavá, cynická a podvratná vesmírná řežba o tom, že válka a propaganda je vůl. Krásné tupé tvářičky semleté ve válečném mlýnku na maso. Nečetl jsem knihu (Verhoeven ji prý nedočetl, jak ho nudila:), takže neposoudím kvalitu filmového zpracování, ale ve vykleštěném, politicky korektním americkém mainstreamu je to taková malá revoluce. A televizní válečná propaganda byla mnohem lepší než spoty v ROBOCOPOVI. ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Na imdb jsem se dočetl, že tento, možná nejznámější, Verhoevenův film je "the smartest dumb movie ever" a to neuvěřitelně sedí. Na béčkovou lásenkou ze střední školy navazuje militantní agitka, prosté až klišoidní zvraty a završuje se přímočarými bitvami. Přesto Verhoevenova kouzelná hůlka dokáže z každé scény udělat neskutečně zábavný moment. Klišé tvoří jen kostru a spatřujeme v nich jistotu, z akce je na povrch vytažena chytlavost, navíc je docela drsně brutální a dokonce jsem se i párkrát přistihl, jak fandím Johnově lovestory a užívám si krásu Denise Richards v nejlepších letech... 8/10 ()

Galerie (47)

Zajímavosti (73)

  • Filmový poručík Rasczak (Michael Ironside) se křestním jménem jmenuje Jean. A to kvůli tomu, že vznikl spojením knižních postav 1) Jeana V. Duboise, Ricova (Casper Van Dien) učitele dějepisu a morální filosofie a zároveň podplukovníka mobilní pěchoty, a 2) poručíka Rasčaka (jehož křestní jméno nebylo nikdy zmíněno), Ricova velícího důstojníka. (vojtaruzek)
  • Michael Ironside (Jean Rasczak) byl pro Caspera Van Diena (Johnny Rico) vzorem nejen na place, ale také ve skutečném životě. „Dodnes slyším v hlavě jeho hlas, který mě nabádá, abych vše, co dělám, dělal pořádně,“ nechal se slyšet Van Dien. (HellFire)

Související novinky

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

10. ročník Future Gate sci-fi film festivalu

13.09.2023

Největší středoevropský filmový festival sci-fi filmů a kultury Future Gate odstartuje svůj jubilejní desátý ročník 26. září v pražském kině Lucerna a následně se přesune do Brna. Kromě hlavní… (více)

Režisér X-Menů míří na měsíc

Režisér X-Menů míří na měsíc

04.03.2015

Robert A. Heinlein byl jedním z nejslavnějších sci-fi autorů vůbec. Společně s Arthurem C. Clarkem a Isaacem Asimovem patřit do tzv. "Velké trojky science fiction", není tedy divu, že byly některé z… (více)

Remake Hvězdné pěchoty upustí od satiry

Remake Hvězdné pěchoty upustí od satiry

06.01.2014

Paul Verhoeven dal světu trojici výjimečných akčňáků – Total Recall, RoboCopa a Hvězdnou pěchotu -, které díky kombinaci satirického nadhledu a brutální akce těžko někdy upadnou v zapomnění. Bohužel… (více)

Ender i pěchota si brousí zuby na emzáky

Ender i pěchota si brousí zuby na emzáky

04.12.2011

Adaptace slavného sci-fi románu „Enderova hra“ je za rohem a zřejmě se dočkáme i nové verze Hvězdné pěchoty. O válčení s mimozemšťany tedy v kinech nebude nouze. Enderovu hru měl kdysi režírovat… (více)

Reklama

Reklama