Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Je horké léto, dva roky po skončení druhé světové války. Mlčenlivý hospodář Ondřej Baran (J. Kukura) žije na osamělém statku v Beskydech se ženou Terezkou (M. Vančurová) a dvěma dětmi. Jen občas dojíždí do městečka v dolině za nákupy. Má mírumilovnou povahu a konfliktům s místními lidmi se zásadně vyhýbá. Jednoho dne se na jeho statku objeví skupina pěti banderovců. Ukrajinští nacionalisté, kteří mají na svědomí mnoho mrtvých civilistů, se po válce pokoušejí dostat do Rakouska. Jeden z nich je zraněný a než se uzdraví, musí se o ně Ondřej se ženou postarat. Kromě nich zadržují zabijáci na statku i lékaře (G. Valach), kterého musel Ondřej přivézt. Pokud by se muž pokusil přivolat pomoc, zaplatily by to životem jeho děti i s Terezkou. Zatímco policisté v městečku nemají o dění na statku tušení, Ondřej pochopí, že banderovci v zájmu vlastní bezpečnosti nakonec stejně všechny na statku pozabíjejí. A že se bude muset postavit sám proti přesile pěti vycvičených vrahů... Působivé drama scenáristy Jiřího Křižana a režiséra Františka Vláčila vzniklo v roce 1977. Kromě řady jiných ocenění získalo i Velkou cenu Křišťálový glóbus na XXI. MFF v Karlových Varech (ex aequo se sovětským filmem Bílý Bim, černé ucho). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot 1

Recenze (192)

Jhershaw 

všechny recenze uživatele

U těchto starých klasik bývají dva problémy. Jedním samozřejmě je jejich stáří, jiná filmová řeč, vyprávěci postupy (bitka ve stodole dnes působí směšně). Ale větším problémem můžou být přehnaná očekávání. Kdy si nový divák po skončení filmu řekne, a to bylo vše? Rozumím, že film má postupně budovat napětí, ale přišlo mi, že se budovalo opravdu zvolna. A je pak potřeba patřičné vyvrcholení, které sice přijde, ale ne jak bych si úplně představoval. Mám problém s postavami, které se nechovají logicky, jejichž jednání nedává smysl vzhledem k jejich životu, a tady bylo přesně to. Jo a hudba za mě hodně dobrá. 70 % ()

Gilmour93 

všechny recenze uživatele

Baladický thriller založený na principu postupně se stahující smyčky kolem krku hlavních hrdinů. Vláčil buduje atmosféru po krůčcích, plně využívá Kukury a jeho mixu Delonova šarmu a Eastwoodovy neústupné bohorovnosti i tajemna kolem až na jednu výjimku zcela němých banderovců a zásobuje diváka opravdu hutnými scénami (holohlavý A.Kubáň otevírá s nejasnými úmysly zvenčí okno nad postýlkou malé Petrušky, načež nad ní zvedne jako dětskou hračku Železný kříž, či závěrečný showdown). Za to, co provedli s tím demižonem slivovice, si zasloužili zemřít do jednoho.. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

O pozitívach filmu výstižne popísali iní. Dodávam dve poznámky. 1. V komentároch som sa dočítal, že ide o alegóriu, hoci ja som film takto širokospektrálne nevnímal. Ale ak aj film je alegóriou okupácie ČSSR cudzími vojskami, tak potom celkom iste je zároveň alegóriou znárodňovania a zdruštevňovania, vykonávaného často hulvátmi bez spôsobov a vysvetľovania (mlčiace zlo). Druhá poznámka - počas návštev Ukrajiny často navštevujem miestne múzeá, no a na západnej Ukrajine som našiel minimálne dve (bývalé izby revolučných tradícií), kde je veľká časť expozície venovaná pamiatke Stepana Banderu - podľa tam dostupných archiválií a popiskov - historického nezlomného hrdinu, symbolu nacionalizmu a boja proti boľševizmu. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Spoilery! Při pohledu na plakát, konkrétně na jeho spodní polovinu, jsem se pořádně vyděsit a trošku jsem se bál, co mám čekat od filmu, kde se blonďatému Bartoškovi zalíbila Kukurova zadnice. Naštěstí to byla jen moje domněnka a kromě trošky toho klučičího škádlení je snímek čistě heterosexuálního rázu. Velmi mě iritoval jazyk snímku. Pro uši není příjemné, když se Slováci pokoušejí prznit češtinu jejich verzí písmenka "r" s háčikom. Za zcela odpornou považuji kameru. Opravdu nerozumím úmyslu tvůrců, proč zasadil nejnapínavější scény do naprosté tmy. Naopak, co se mi hodně líbilo, byl příběh a s ním spojené pozvolně rostoucí napětí. Kukurova příprava na nevyhnutelné neměla chybu. V posledních dnech se snažil naučit synka všemu, co by se mu mohlo hodit při převzetí odlehlého hospodářství. Dost mě překvapilo, že to neregistrovala jeho manželka ani jeho syn, kteří by jej měli znát nejlépe. Konec byl nepříjemně příjemný, ale velmi očekávaný. Slabší 3 kusy. Viděno v rámci Filmové výzvy 2017. Film mi vybral uživatel nascendi. ()

K.I.N.G. 

všechny recenze uživatele

Toto je přesně ten důvod, proč patří František Vláčil mezi nejlepší české režiséry všech dob. I pod tíhou rakoviny minulého režimu dokázal točit takto brilantní díla. Sice jsem tento film, viděný zrovna ve stínu horkého léta, nyní už neshledal tak napínavým jako při prvním zhlédnutí dávno před lety, nicméně stále je vyztužen překrásnou přírodou a věrným valašským nářečím. U snímků pana Vláčila se zkrátka o autenticitu nikdy bát nemusíte. 70% ()

Galerie (18)

Zajímavosti (9)

  • Film získal Velkou cenu Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. (M.B)
  • Jako exteriér bylo využito Karlovského fojtství. Postavil ho roku 1793 vyhlášený tesařský mistr Jan Žák, stavitel místního dřevěného kostela. Fojt Ján Bill, nechal budovu upravit tak, jak ji známe nyní. Fojt byl dědičný rychtář. V obci stojí i Karlovské museum, které by správně mělo být nazvané Karlovické (stejně tak fojtství), ale užitý tvar lépe odpovídá místnímu nářečí. (Brtniik)

Související novinky

Cyklus filmů českého génia stříbrného plátna

Cyklus filmů českého génia stříbrného plátna

23.01.2008

Strašnické divadlo se již od svého počátku snaží návštěvníkům nabídnout i jinou než divadelní produkci. Každý měsíc má své místo v programu promítání filmu a koncert. Až do konce této sezony povládne… (více)

Reklama

Reklama