Režie:
Lars von TrierKamera:
Tom EllingHudba:
Bo HoltenHrají:
Michael Elphick, Esmond Knight, Me Me Lai, Jerold Wells, Astrid Henning-Jensen, János Herskó, Stig Larsson, Lars von Trier, Camilla Overbye Roos (více)Obsahy(1)
PRVEK ZLOČINU je spolu s dalšími filmy EPIDEMIE a EVROPA součástí tzv. evropské trilogie, kterou si Lars Von Trier otevřel bránu do světa uznávaného filmu.
Vyšetřovatel Fisher (Michael Elphick) žijící v Káhiře vypráví v hypnóze o svém návratu na starý kontinent. Byl povolán k případu brutálních vražd malých děvčátek prodávajících loterijní losy. Temný příběh se odehrává v apokalypticky vyhlížejícím Německu a vychází na povrch, že vrah zabíjí podle geometrického vzorce. Film mimo jiné obsahuje spousty odkazů na světovou literaturu. Narace si v tomto případě „vzala dovolenou“ a snímek se skládá především z působivých výtvarných obrazů, které podtrhují poutavou atmosféru.
Debut tohoto oslavovaného i zatracovaného režiséra získal v roce 1984 v Cannes cenu za technické provedení.
(Zrzunda)
Recenze (79)
Postapokalyptická atmosféra je sice zajímavá, ale je tvořena spíše vnějškově - barevnými filtry a neustálým deštěm. Obsah filmu mi zůstává trochu záhadou - nenašel jsem v něm totiž nic víc než trochu zdlouhavé a nudné pátrání po masovém vrahovi za pomoci ne zcela ověřené metody. A to, že člověk už dopředu tuší, jak to skončí na atraktivitě snímku také nepřidá. 50% ()
V rovině psychologického thrilleru u mě The Element of Crime hluboce selhává, na druhou stranu nemám pocit, že jsem úplně pochopil, o co tu vlastně šlo, takže bych možná měl přenechat hodnocení větším odborníkům. Kde však film dosahuje téměř dokonalosti je atmosféra spící Evropy - sodíkové lampy, všudypřítomný déšť, prazvláštní jazyk, vše napomáhá budování hypnotického celku ke kterému se možná vrátím i potřetí. ()
Ten vizuál a žlutočervené zbarvení mě poměrně rychle přestalo bavit a tím si ten film vlastně podepsal ortel, protože mě pak dost nudil. Příběh to taky nijak extra zajímavý nemá, navíc ten děj je poměrně jednoduchý. Ano, kameru to má dost dobrou a je vidět, že než Trier zblbnul z Dogmy 95, tak s ní uměl, má to i depresivní atmosféru, jenže depku jsem si "užíval" v Evropě, protože ta byla podmanivá, Prvek zločinu mi svým stylem bohužel spíš lezl na nervy a nějakou filozofii nebo hloubku jsem tam neviděl. Třeba tam je, co já vím, ale mě se v tom ani nic hledat nechtělo, jak mě to celé nudilo. Asi Evropa byla fakt jenom výjimka, protože teď už silně pochybuji, že se mi od něj něco bude líbit. Ale třeba se pletu. 2* ()
Vyborny, rozhodne jeden z nejlepsich kousku Von Triera. Uz kvuli te skvele unikatni anglictine, ktera to hned vystreluje o uroven nad vsechny jeho "danske" filmy. Sice chvili trva, nez pristoupite na Trierovu hru a nechate se pohltit tim divnym cosi, ale neskutecne hutna a alternativni atmosfera nakonec zvitezi a vtahne vas to. Lars by si v teto nalade opet velmi rozumel s Lynchem. Cely Element zamerne pusobi jako prvek, o ktery se opira - hypnoza. Je to velmi podobne dalsimu kousku rezisera - Evropa, jen o uroven lepsi! "I'm gonna fuck you back to the stone age!" 8/10 ()
Pro mé oči, mé pocity, můj filmový zážitek - Trierův průměr. Zatím, co debut a první evropská trilogie jsou přístupné k běžnému divákovi, s trochou psychologickými otázkami nad dotykem Trierova démonismu, po úspěchu (Království, Idioti) už stoupá Trierova bizarnost, depresivnost, atmosféra stoupá na maximum. A nové filmy Triera (Antikrist, Nymfomanka - hlavně 2.část) už je procházka peklem. Filmy, které zaráží dech a nedají spát. ()
Galerie (52)
Photo © Les Films du Losange
Zajímavosti (3)
- Unikátní technologie natáčení vedla k téměř monochromatickému vizuálnímu podání, transformujícímu podobu světa do intenzivních sépiových tónů jen občas narušených kontrastní modrou nebo červenou barvou. Snímek pochází ještě z doby před digitálním colorgradingem, barevné řešení tedy vznikalo pomocí svícení a patřičné chemické úpravy filmového materiálu. (Zdroj: Letní filmová škola)
Reklama