Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hořká komedie a v pořadí třetí celovečerní film režiséra Tomáše Vorla (Pražská pětka, Kouř), odehrávající se v samém srdci Prahy - na Karlově mostě, tak jak jej známe z dnešních dnů. Je to příběh plný romantiky, vášní, černého humoru a temné pražské mystiky. Hlavní hrdina Tomáš, absolvent FAMU a někdejší slibný mladý režisér, řeší klasickou třicátnickou krizi. Potlouká se bez cíle po Malé Straně, propadá čím dál tím větší beznaději. Všude kolem něj kraluje důmyslný i prvoplánovaný duch komerce, na níž se on sám nechce podílet. Kromě tvůrčího prázdna a snad i v závislosti na něm se kolem Tomáše trhají i osobní vztahy. Pro manželku Martinu je už Tomášův bezbřehý způsob života neúnosný. Pro ní i jejího syna Péťu svitne naděje v osobě bohatého a úspěšného producenta Roberta, který se svižně pohybuje přebujelým světem reklamních šotů. Tak se Tomáš stává jedním z vrcholů manželského trojúhelníku. Robert Tomáše donutí, aby se dal do psaní filmového scénáře a slíbí mu, že bude financovat jeho natočení. Očekává, že se mu Tomáš nebude plést do jeho slibně se rozvíjejícího se vztahu s Martinou. Dochází však k nečekanému rozuzlení...

Příběh režiséra, jenž zoufale hledá cestu ze slepé životní uličky, naznačuje jistou autobiografičnost nejen křestním jménem hlavního hrdiny, ale do značné míry kopíruje i Vorlovy názory na českou současnost a rozvíjí jeho utkvělá témata. Přes všechny své kvality, výjimečný myšlenkový přesah a vnitřní upřímnost vyznívá Vorlovo hledání životní a tvůrčí autenticity poněkud uměle - lze mu minimálně vytknout stylovou nevyváženost, místy i tezovistost a přebytečnou ornamentálnost. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (92)

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

,,Hřích, vina, zákon, nesmět, stydět, poslechnout, zpovídat, povědět, soudit, odsoudit, upálit, trest..." U filmů Tomáše Vorela mám pocit, jakoby existovala v českém filmu 90.let (vlastně již od konce 80.let) nějaká ta další "nová vlna". Kamenný most je netuctovou záležitostí, nabízející dokořán otevřené dveře do duše talentovaných umělců, již nejdříve zničila doba a teď je ničí deprese. Místy šokující, hodně pesimistické až nihilistické. Obávám se, že podruhé už asi nebudu mít chuť dívat se na tenhle film, zážitek byl ale velice silný. Hodně mě upoutalo artové zpracování plné magické atmosféry, s formálnou stránkou hrající se krásně nejen s kamerou, barevnými odstíny, ale i způsobem vyprávění příběhů pomocí krátkých kapitol představující různé útržky z osudu kolem hlavní postavy mladého filmového režiséra, jež získal v minulosti řadu cen za svou práci, ale souběžně s problémy v soukromém životě ztrácí jakoukoliv inspiraci a chuť dále pracovat. Ta jednou sice znovu přijde, ale jsou tu ještě další potíže čelící umělcům v nové době. V době, v níž nad kvalitou mnohdy vládne komerce. Zatraceně silný snímek. Zajímavý Tomáš Hanák v dramatické roli, důstojná filmová příležitost po letech pro Milenou Dvorskou a jako bonus na odlehčení Jana Synková v roli profesorky FAMU coby karikatura slavné provokativní Věry Chytilové. 80% ()

topi 

všechny recenze uživatele

Poslední výborný a bezkonkurenčně nejlepší film Tomáše Vorla. Ta magie je tam úžasná!! Film zůstal nepochopen, já jsem si k němu cestu našel okamžitě a pokaždé mě uchvátí a svou atmosférou naprosto rozemele! Depresivní, temné, umělecké a pravdivé. Ty sochy, které byly v ateliéru Tomášova otce, kterého bravurně zahrál Bořík Procházka, bych chtěl někdy vidět na vlastní oči. Perfektní bizarní šílenost! Kamenný most je srdcovka!! Po všech stránkách dokonalé! Ještě musím zmínit kameru Marka Jíchy, která si střídavě pohrává s různými filtry na kameru, mystickou, tajemnou a magickou hudbu Vladimíra Franze (naléhavé chorály Lenky Dusilové mě dostaly) a v neposlední řadě Tomáše Hanáka jako hlavní postavu a Milenu Dvorskou v roli jeho matky. Zážitek!! Kamenný most můžu doporučit všem, kteří se zabývají českým filmem a jeho životem zcela pod pokličkou. " Jooooo za komoušů, to bylo jiný, nikde žádnej turista, všude samej fízl a my jsme to rozjížděli..." ()

Reklama

hirnlego 

všechny recenze uživatele

Kamenný most je určitě z toho nejlepšího, co se dá v české kinematografii devadesátých let nalézt - avšak jen za předpokladu, že člověk narazí na původní verzi a né na ten paskvil na DVD (s Hanákovým polopaticky vysvětlujícím "vnitřním" komentářem - nic ve zlym, Tomáši, ale proč ses na to sakra radši nevysral?). Že film neměl úspěch u diváků, to bych bez problémů pochopila (ano, většinový divák se prostě radši baví, než aby se na svůj ubohej zpackanej život v žumpě dnešní doby musel koukat nejen v zrcadle), ale že propadl i u kritiků, to mi hlava prostě nebere - vždyť kamera je nádherná (některé obrazy bych si s klidem pověsila na zeď - a to vážně nejsem kýčař), hudba taktéž, obsah silný, herecké výkony, až na jednu-dvě výjimky, výborné - tak proč?? To se snad na Vorla všichni domluvili, jinak vážně nevim. Každopádně, film to není dokonalý, je někde těsně nad 4* - avšak za to, že Vorel dopustil, aby se "stalo" to DVD, a nebo že aspoň následně okamžitě nespálil všechny kopie, se nebudu namáhat se zaokrouhlováním nahoru. Až ta komická "verze pro blbečky" zmizí z povrchu zemskýho, dejte vědět a já své hodnocení znovu zvážím. ()

andrii 

všechny recenze uživatele

Marnost nad marnost. Tak neodbytně kvílí bezútěšný pražský umělec. Rozerván, rozčarován. Rozevlátý chodec bez cíle, tápavým krokem našlapuje vlastním životem. Seslanými múzami nezachycen. Přijal roli zdejší bohémy. Rozložené srdce duší i dušiček na místě, které stejně tak jako ráno i večer, oslňuje mystickou vyhlídkou, láká kejklířskou přehlídkou. Zbourat tíži zemské gravitace, stíhat lehkost bytí. Se zavázanýma očima magicky se toulat samospádem myšlenek. ()

Devadesát Dva 

všechny recenze uživatele

"Ideální místo pro hastrmana. Tahle vrba, ta mi rozumí." Vorlův asi vizuálně nejartovější, nejpůsobivější a současně, pokud nejste z toho slova už otupěli, nejdepresivnější (a právě asi proto tak opomíjený) film. Je to jako číst Václava Kahudu, když to vidím, Vorel by dělal geniální adaptace jeho knih. Asi i hodně autobio. Hanák hraje strádajícího režiséra, co nerežíruje, chlastá, smrdí a víceméně se protlouká a poflaukuje Prahou v polovině devadesátek, tak nějak odnikud nikam. Jen krok od toho být totální houmles a selhání a nebo naopak úspěšný režisér, film skvěle vykresluje že hranice neexistují, dole a nahoře je totéž, je to daleko víc existenciální, než je u Vorla zvykem, ale taky to má svoje unika, jako třeba, že uvidíme skvělý tělo Hany Tallerové, která je něco jako devadesátková dream girl (a jak je u Vorla zvykem, ukradl si i tuhle femme fatale - i když v tomhle případě asi spíš jen kurvičku, co se točí okolo umění - jen pro svůj film). 'Kamenný most' je celkem pěkně nasnímaný a Vorel je schopen okolo toho komponovat celkem poutavý a sledovatelný cosi (jako vše od něj je sledovatelné a obsahuje trpaslíky). Vše se tak nějak točí okolo mostu, je to o umělcích a umění, strádání - umělec, co hladoví, no... mnohem ambiciózněji vyhlížející. Mimochodem, hudbu pro film skládal Vladimír Franz, který se ve filmu i objeví, tehdy pokérovaný jen částečně. V devadesátkách ale byla tahle nálada i přístupy jaksi "snadno dostupné" a tím pádem "snadno zapadnutelné" v záplavě dalších, lepších filmů, které taky hodně jely na oné náladě, kdy filmy byly jakoby z jiné reality... nejdřív nemáš co jíst, pak jseš s laptopem u ohně. Noční Praha. Cigárko s prezidentem. Chápu, že pro Vorla to asi byl dost zlomový film, jde z toho cítit hodně zoufání nad tím, že "jsem dole", ale právě pak se odrazil ode dna a, podle mě, natočil svůj nejlepší snímek 'Cesta z města', hned po tomhle. A mám ho konečně komplet. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (10)

  • Sám sebe si v tomto snímku zahrál i prezident Václav Havel. (ČSFD)
  • V lednu 2016 proběhla premiéra režisérské verze snímku po 20. letech od vzniku snímku..Film byl digitalizován, přibyly vnitřní monology hlavní postavy Tomáše a digitální efekty. Film bude promítán pouze v klubových kinech. (sator)
  • Postava Jany Synkové až nápadně připomíná známou českou režisérku Věru Chytilovou. (ČSFD)

Reklama

Reklama