Reklama

Reklama

Cena za něžnost

  • USA Terms of Endearment (více)
Trailer

Obsahy(1)

Shirley MacLaineová a Jack Nicholson v hlavních rolích amerického filmu oceněného pěti Oscary. Drama matky, která chce být silnější než všechny překážky světa... Ovdovělá Aurora Greenwayová je občas poněkud výstřední žena. Vším přitom visí na své jediné milované dceři Emmě. Zato její vztah k partnerovi Emmy je víc než napjatý. V den padesátých narozenin se Aurora silně sblíží se svým sousedem, bývalým astronautem Garretem Breedlovem. Přesto se bojí s poněkud sukničkářským mužem spojit svůj život natrvalo. Když po čase dcera Emma vážně onemocní, Aurora se ujímá jejích dětí. Kupodivu nebude na výchovu sama, po svém boku bude mít nečekaně také Breedlovea. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (228)

Maq 

všechny recenze uživatele

Někdy slyším nářky, že filmové umění trpí nedostatkem dobrých scénářů. Na to lze kontrovat, zdali kvalitní scénáře jsou opravdu tím, co publikum nejvíce žádá. Tak jako v Mozartových časech, kdy operní diva nezřídka sklízela větší obdiv a úctu než sám autor opery, tak i dnes si všímáme víc toho, JAK hraje Nicholson v nevýznamné vedlejší roli, než CO vlastně hraje on a především ostatní, mnohem důležitější postavy. --- Ať je to s úrovní scénářů jakkoli špatné, adaptace literárních předloh zůstávají bohatým zdrojem. Tento film je typickým příkladem. Takový rodinný příběh může být, a velmi často bývá, stupidní limonádou. Má-li to o něčem být, má-li to být chytré a působivé, potřebujeme na začátku mistra slova. Tedy spisovatele. A pak scénáristu, který adaptaci nezmastí. --- To je právě to, co se v tomto případě podařilo. Všimněme si, že od debilních seriálů tohle dílo odlišují jedině kvalitní charaktery a vůbec nejnápadněji krásné dialogy. Žádná postava není černobílá, všichni mají své přednosti a slabosti, velmi lidské, přirozené, a proto působivé. --- Ubrečený závěr příběhu je, pravda, trošku laciným východiskem, pro mě mínus. Naopak velmi si mě získala zdánlivě neorganicky vložená epizoda Emmina výletu do New Yorku. Jak ty dámy ztuhly, když se přiznala, že je s dětmi v domácnosti! Překrásné! „Za tři hodiny jsem se dozvěděla, že ty ženy byly třikrát na potratu, třikrát se rozvedly, jedna nechala kvůli kariéře dítě v internátě, a v takovém momentě jsi na rozpacích, když máš mluvit o mojí rakovině?“ Člověk málokdy slyší tak nádherně pregnantní zhodnocení oné sterilní (přímo allenovské!) moderní civilizace. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Nemůžu si pomoct, ale já prostě filmy tohoto typu nemám rád. Z jednoho prostého důvodu: Mám pocit, že podobný příběh by dokázal napsat každý. Podle mě se příliš neliší od Rodinných pout, Ulic a podobných soap oper. Matka, co na stará kolena chce chlapa, dcera, co má manžela, který ji podvádí, a na konci nějaká nevyléčitelná nemoc, ať si lidi trochu popláčou... Většina lidí, co hodnotí nadprůměrně píše, že je to hlavně z toho důvodu, že je to film přirozený, realistický, přesvědčivý... Právě z tohoto důvodu já hodnotím průměrně. Shodou náhod jsem včera viděl film Mary a Max a právě ve srovnání s ním je podle mě nejlépe vidět, proč jsem z Ceny za něžnost zklamaný. Mary a Max vrší jeden skvělý nápad na druhý, nevlečou se a o smrti vypráví nepateticky, ale o to silněji. Možná i kvůli tomuto včerejšímu silnému zážitku mi připadalo, že Cena za něžnost nemá dvě, ale snad čtyři hodiny. ()

Reklama

Derek 

všechny recenze uživatele

debra winger i shirely maclaine su oba vynikajuce a hlavnou kvalitou ceny za neznost a ostatne postavy su viacmenej do poctu (vsetky muzske postavy su iba komicke figurky a to i jack nicholson). nemyslim si ze to patri medzi oskarove klasiky ale je to asi najlepsi film james l. brooksa (i ked televiznost je dost vidiet, co dava zmysel lebo v televizii prave zacinal) a potom to bolo coraz viac s jeho tvorbou horsie... ()

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byl opravdu zvláštní film. Chvílemi jsem měl pocit, že bych se měl nudit (ale nenudil), chvílemi jsem měl pocit, že bych měl všechny postavy nesnášet (ale dopadlo to přesně opačně), a měl jsem taky pocit, že bych si měl postěžovat na příliš rozmáchlou stopáž, ale vzhledem k tomu jakým časovým obdobím mě tvůrci provedli, musím naopak ocenit, že měla celá záležitost vcelku umírněnou zhruba dvouhodinovou délku. Vzhledem k tomu, kudy se příběh v závěru ubíral, jsem očekával prvoplánovou hru na city podkreslenou tklivými melodiemi, ale pak mi došlo, že tehdy tvůrci ještě něco uměli, takže postavy i ve chvílích nejtěžších nedeklamovaly jen tisíckrát omleté prázdné fráze, protože je scénárista nadále zásoboval smysluplnými replikami. Shirley MacLane byla zase jednou skvělá, Jack Nicholson lavíroval mezi slizkostí a démoničností (a na jeho ultrakrátký župánek hned tak nezapomenu) a veškeré herecké výkony tady rozhodně tvořily základ pro mou čtvrtou pěticípou. S příběhem jsem měl jeden větší problém; hlavně v první třetině snímku se mi zdál být poněkud chaotický a neučesaný, ale později se to nějak utřáslo. / "Před pár lety jste mě pozval na oběd. A zajímalo mě, jestli to pozvání pořád platí." / "Mám rád světla rozsvícené." "Tak jdi domů a rozsviť si tam!" / Poučení: Tím nejhorším, co jsem zatím v životě zažil byly projevy soucitu. Ať už pravého nebo falešného. ()

castor 

všechny recenze uživatele

Hlavní role nebo vedlejší? Je to jedno - tenhle pozoruhodný herec doslova magneticky přitahuje veškerou pozornost, ať už má ve filmu jakýkoliv štěk.. Jack Nicholson je legenda, po které jednou zůstane velká díra!! Na svou dobu místy odvážné drama (pořád jsme na poli hollywoodského kousku), ve kterém sledujeme jeden komplikovanější vztah matky s dcerou, která postupně vylétává z hnízda. Poměrně klišovitý kus, který nešetří sentimentem i prudkými zvraty (které ovšem příliš nefungují), může za úspěch děkovat zejména hercům. Bez nich by se plácal v průměrných vodách. I tak do nich při vší úctě k tvůrcům víceméně patří. Role Oscarem oceněného Nicholsonem byla důležitá, ale přece jen okrajová. Znovu byl výborný, ale vynikající jako jinde (kde si cenu zasloužil spíš) nikoliv. Nicméně tenhle kritický i kasovní úspěch znamenal jeho návrat na špici. Do té doby televizní scénárista James L. Brooks poprvé režíroval vlastní celovečerní látku, shrábl rovnou tři sošky (produkce filmu, scénář a režie), ale obávám se, že jde o jeden z oněch akademických přehmatů. Napsal poměrně ploché postavy, které dostávají zajímavé obrysy až s příchodem rodinné tragédie v druhé polovině snímku. Což už je trochu pozdě. Tři až čtyři, sorry. ()

Galerie (78)

Zajímavosti (21)

  • Natáčení probíhalo od 14. března 1983 do července téhož roku v Houstonu, Kansasu, Texasu, Nebrasce a New Yorku (USA). (ČSFD)

Reklama

Reklama