Kamera:
Bill PopeHudba:
Don DavisHrají:
Keanu Reeves, Laurence Fishburne, Carrie-Anne Moss, Hugo Weaving, Gloria Foster, Joe Pantoliano, Belinda McClory, Robert Taylor, Anthony Ray Parker (více)VOD (6)
Obsahy(2)
Uvěříte neuvěřitelnému! Představte si, že vaše realita je jen iluzí a vaše nejtemnější noční můry jsou ve skutečnosti pravdivé. Představte si, že vaše současnost je vlastně minulostí a to budoucí se děje právě teď. Když si to dokážete představit, potom se budete cítit jako hrdina snímku Matrix Thomas Anderson (Keanu Reeves). A věřte, že to nebude příjemný pocit. Anderson je normální mladý muž, který se jen snaží přežít v každodenním shonu moderního velkoměsta. A má všechny předpoklady aby se mu to povedlo: dobré přátele, milující rodinu a perspektivní práci v multinárodní počítačové společnosti Meta Cortech. Jednoho dne, nebo lépe řečeno noci, se však do jeho spokojeného mozku zakousne strašlivá noční můra. Zdá se mu, že byl proti své vůli vložen v podobě dat do počítače a všechno to, co až dosud považoval za svůj osud, je jen vírem dat okolo několika tištěných spojů. Má pocit, že mu byla jeho mysl ukradena a uvězněna v obřím Matrix počítače budoucnosti. Začíná vážně pochybovat o své každodenní skutečnosti. Byl skutečně vhozen do stroje? Kdo je za to zodpovědný? Je tam s ním zavřeno i těch několik stovek lidí, které zná? Nebo jsou to jen projekce, které mají udržet zdání reality? A pak je tu otázka nejdůležitější: pokud je to všechno pravda, co se stane, až jeho věznitelé přijdou na to, že ji zná? (Warner Bros. CZ)
(více)Videa (3)
Recenze (2 245)
Jeden z posledních čistokrevných filmových kultů se nakonec ukazuje jako husarský kousek v dějinách queer kinematografie. Jak jinak nazvat osobní coming-outový projekt a emancipační GLBT pamflet zakuklený jako masově atraktivní blockbuster? Od důsledně androgynního castingu a kostýmů (Neo a Trinity de facto vypadají stejně) po samotné vyprávění o zevnějšku coby zakódované iluzi, světě přednastavených hodnot a boji za právo na svou pravou podstatu proti mechanickým a osobnosti zbaveným strážcům statu quo - řadu prvků v "Matrixu" lze vnímat jako metaforu k objevení, přiznání a realizování trans/gay/lesbo/bi identity. Připadá to někomu jako nadinterpretace? Co by k tomu asi řekl Lary, tedy vlastně řekla Lana Wachowski? ()
Opravdu nejlepsi dil serie a zaroven jeden z nej sci-fi, ale prislo mi, ze tenhle dil jeste tak moc sci-fi neni. I kdyz tu neni moc akce a jsou tu spis dialogy, tak to vubec nevadi. Za prve proto, ze tohle je uvodni dil, takze se musi vysvetlit co a jak a za druhe proto, ze je scenar naprosto dokonalej. Sice zamotanej, ale pochopitelnej. A co se tyce akce, tak ta tu neni jako v jinejch filmech jen na paradu, ale skutecne do deje v ten moment patri a je dokonala. Snad jedina vytka k trikum je, ze kdyz se meni nekdo na agenta, tak oblicej vypada trochu moc umele. Ale jinak sou triky, zvuk, hudba, scenar a souboje bezchybny. Navic tu je spousta ultra cool zaberu a skvela kamera. Herci jsou v ramci zanru vynikajici, pro spoustu lidi uz budou navzdy Reeves, Fishburne, Moss a Weaving jen Neo, Morpheus, Trinity a Smith a vubec se nedivim. Ale i takle perfektni film neni dokonaly, jak tu spousta lidi tvrdi, ale ty chyby jsou tak zanedbatelny v porovnani s kvalitama filmu, ze me ted zadny, co by stali za zmineni nenapadaj. Jasnejch 5*. ()
Zhruba asi 90% filmů je škvár. Zbylých 10% lze vzestupně rozdělit na filmy nadprůměrné, oscarové, kultovní a generační. Pointa je, že filmy nadprůměrné a oscarové se dají naplánovat, dají se zajistit chytrým scénářem, protlačit produkčně, uchystat podle osvědčených postupů. Ale neexistuje návod na film kultovní a generační, tyto filmy vznikají spontánně a zcela bez ohlášení, a proto sídlí na absolutním kinematografickém vršku. Otřepaná fanouškovská fráze „I love that movie.“ v jejich případě přechází do mnohem horlivějšího „I live that movie!“ Podobně jako Utrpení mladého Werthera jsou s to zachvátit svět do všech detailů, změnit šatník mladých následovníků, ba i spustit vlnu sebevražd. Patří mezi ně i Matrix, generační film všech hackerů, počítačových hráčů, cyberpunkerů, neuromantiků a postmodernistů narozených na konci 20. století. Jakkoliv jsem osoba relativně mladá (1984), jsem přesvědčen o tom, že během mého života nebude natočen lepší snímek, než je Matrix. Dodnes si pamatuji jeho jitřící sílu - byl jsem tehdy patnáctiletý výrostek, věcný a prozaický, racionálně zaměřený, žádný snílek a romantik. A najednou - jakýsi vnitřní zmatek, mlátilo to se mnou doslova od zdi ke zdi. ()
2022: Nejen nářezová akční sci-fi a ultimátní filmový vrchol konce milénia, ale také významově hluboká a nadčasová alegorie do naší hyper-konzumní moderní reality / digitální meta dystopie. Pomyslná čára vede od 1984, odtud až k Social Dilemma... Všechny další pokračování pak hezký jako bonus a fanouškovský popkorn, ale v podstatě bezcenný a zbytečnost. Lépe vložte čas do díla Josepha Campbella a nebo Adama Curtise. *You’ve been warned. (x) ()
Podle mého názoru tenhle film cosi započal... Jeho působivé vizuální ztvárnění a stylistickou vybroušenost dodnes kopírují mnohé akční snímky, přičemž (bohužel) jen málokdo si dá práci s vymýšlením propracované zápletky, která by měla i poměrně solidním filozofické podhoubí (nemyslím to podhoubí, které kolem filmu vytvořilo hejno zuřivých interpretátorů každé maličkosti). Matrix zafungoval jako akční film (souboje jsou jednoduše lahůdka!), jako sci-fi i jako film s hlubší myšlenkou. Rozhodně to není cyberpunk, jak mnozí nepoučení tvrdí a rozhodně to není nic originálního – většinu "zdrojových" souborů Matrixu našinec běžně nezná, byť stačí probrouzdat příslušné sekce japonské kinematografie. Matrix je jedním z prvních poslů "nového hi-tech" filmu se vším všudy, poslem nového futuristického pojetí akčního elementu v příběhu. A zároveň nebudu daleko od pravdy když řeknu, že přízvisko kultovní už mu také nikdo neodpáře – stejně jako ho těžko kdo vypudí z rodinky klasických sci-fi filmů. ()
Galerie (125)
Photo © 1999 Warner Bros.
![Matrix - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/168/759/168759200_j6vlbb.jpg)
Zajímavosti (260)
- Kvůli své roli přečetl Keanu Reeves tři knihy: „Simulation and Simulacra“, „Out of Control“ a „Evolutionary Psychology“. Šlo o filozofické knihy. První jmenovaná se ve filmu dokonce na moment mihla. (Duoscop)
- Sepsání scénaře zabralo pět a půl roku, přičemž během této doby byl přepsán 14krát a ve finální podobě měl přes 500 stran. Když jej pak nabídli producentovi Joelu Silverovi, byl nadšený. (Duoscop)
- Ve světě existuje právní termín „The Matrix Defence“, což lze volně přeložit jako „Obrana Matrixem“, kdy obžalovaní tvrdí, že spáchali zločin proto, že si mysleli, že žijí v Matrixu namísto reálného světa. Šokující na tom je, že tento argument byl několikrát úspěšně použit. Jedná se o určitý typ šílenství, takže i když lidé soud vyhráli, museli se léčit. (pornogrind)
Reklama