Režie:
Peter WeirScénář:
Rafael YglesiasKamera:
Allen DaviauHudba:
Maurice JarreHrají:
Jeff Bridges, Isabella Rossellini, Rosie Perez, Tom Hulce, John Turturro, Benicio Del Toro, Deirdre O'Connell, John de Lancie, Steven Culp, Debra Monk (více)Obsahy(2)
Architekt ze San Francisca Max Klein (Jeff Bridges) vidí najednou věci zřetelně. Už ví, že život je dar a čas příliš krátký pro všechny zanedbatelné malichernosti a zlobu, která doprovází naše všední dny. Změnil se od doby, kdy pohlédl smrti zblízka do tváře - a zjistil, že se nebojí. (Warner Home Video CZ)
Recenze (112)
Max Klein přežije pád letadla a to bez viditelných zranění, ovšem sandál mu to rozhodí velmi slušně. Jeho chování se stává pro všechny blízké nepochopitelné až děsivé, adrenalinové hrátky jsou totiž na denním pořádku, že i cvokař z něj má zamotanou kedlubnu. Každopádně se jedná o zajímavý kousek s výborným Jeffem Bridgesem a za ten jahodový nášup přihazuji čtvrtou hvězdu. ()
Rosie Perez byla za svoui roli oceněna na Chicago Film Critics Association Awards, Boston Society of Film Critics Awards a na festivalu v Berlíně. Byla také nominována na Oscara a Zlatý glób. Scénář : Rafael Yglesias - podle svého románu. Kamera : Allen Daviau. Hudba : Maurice Jarre. Hrají : Jeff Bridges (Max Klein)....., Rosie Perez (Carla Rodrigová). ()
Mám rád, když režiséři mají svůj autorský rukopis, má ho nejen Ingmar Bergman, ale ovšem i Peter Weir. Přitom není dobré považovat jejich filmy za pouhé variace jednoho tématu. Přitom záleží hlavně na divákovi, které "podání" mu sedne více a které méně... Z jiné strany: jako kluk jsem po železném žebříku (nejspíš už tam není) vylezl na polorozbořenou věž lipnického hradu s tím, že se na horní plošině (2 x 2 m?) postavím. Zmožený strachem jsem vylezl nahoru, ale postavit se jsem už nedokázal... Peter Weir se snaží zobrazoval přechodové vztahy bytí a nebytí, života a smrti. Přitom předem není známo, kam tato situace směřuje, do čeho se vyvine. Jaké to jsou okovy, které nás poutají k životu. ()
Taká havária lietadla je ošemetná vec. A prežiť tú hrôzu, podľa tohto filmu, asi tiež. A každý sa s tým vysporiadava rôzne. Nie som odborníčka na tieto posttraumatické záležitosti, ale ako manželka, aj ja som mala obavy o Maxa a jeho manželstvo, a tak nejak som nechápala tú jeho reakciu na onú udalosť. Jeff bol ale vynikajúci. No a ako matka som úplne chápala reakciu Carly. Bohužiaľ upišťaná Rosie mi zase raz liezla na nervy. To U2, a čo sa dialo popri pesničke bolo ale dosť dobré. Silná trojhviezda z mojej strany. ()
Podle mne nejslabší Weirův hollywoodský film, protože jeho "zvláštnosti" (hudba, kamera, mystičnost, zde buď nejsou, nebo natolik nefungují. Možná je to tím, že i v předloze chybí nějaké větší poselství či paralely. Jistě, je to podobenství podané jakousi mystickou formou o překonání strachu ze smrti a současně radosti ze života, ale chybí tady zkrátka nějaké body, od nichž by se dalo odpíchnout, vše se jen naznačuje. Třeba jméno servírky v Los Angeles na začátku je Faith (Víra), hispánka, které zemřel při nehodě syn, chodí pravidelně se modlit do kostela, Max kreslí tunel jako ze zážitků klinicky zemřelých - ale není zde nijak naznačeno, čím a proč ztratil strach a měl najednou v sobě takový klid - jen se jednou podívá z okna a tam je světlo. Protože nám chybí vodítka, může nám buď připadat něčím mysticky až božsky či andělsky obdařený (a svůj dar předává druhým lidem, které zachraňuje i "zachraňuje"), přičemž jen sám v sobě o sobě nemá jistotu, co vlastně chce, nebo je fakt obětí traumatu, jak to říká psycholog, a jen se chová trhle a všechno, čím pomůže, jsou jen nahodilé skutečnosti. Myslím, že tady by přiklonění se na nějakou stranu mělo být. Protože nakonec vlastně nevím, co mi film chtěl říct, kromě tradičního užívej dne a raduj se z krás světa, dokud můžeš. To za b), tedy nemusíš se bát smrti, protože, zde v podstatě chybí a jen se alibisticky až zbaběle naznačuje. ()
Galerie (51)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (7)
- Role Maxe byla nabídnuta Melu Gibsonovi. (D3VIL)
- Porota Berlínského filmového festivalu udělila Rosie Perez zvláštní uznání za její výkon v roli Carly Rodrigo. (Terva)
- Závěrečná scéna filmu je postavena na obrazu Hieronyma Bosche "Ascent do Empyreum". (Terva)
Reklama