Režie:
Peter WeirScénář:
Andrew NiccolKamera:
Peter BiziouHudba:
Burkhard von DallwitzHrají:
Jim Carrey, Laura Linney, Noah Emmerich, Natascha McElhone, Holland Taylor, Brian Delate, Blair Slater, Peter Krause, Heidi Schanz, Mal Jones, Judson Vaughn (více)VOD (4)
Obsahy(2)
Komik Jim Carrey spolu s Laurou Linney a Edem Harrisem (oba mnohonásobně nominovaní na Oscara) hrají v Truman Show, temné komedii o světoznámé hvězdě televizní reality show, která si myslí, že je jen pojišťovacím agentem. Když tento údajně obyčejný muž zjistí, že celý svůj život strávil před kamerou obklopen placenými herci a komparzem, místo rodiny a přátel, rozhodne se najít svou původní podstatu... a na své cestě zažívá bouřlivá dobrodružství. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (1 201)
Zkuste si představit, že váš život je televizní seriál a vy jediný/á o tom nevíte. Ne, vážně, zkuste to. Zjistíte, že i ve vašem životě se pohybují typizované žánrové postavy, dialogy mezi nimi šustí papírem, někteří (ne)přátelé se zjeví jen jednou (hostují?), jiní intenzivněji, ale po omezenou dobu (vypršela jim smlouva?) a v situacích, kdy se vám chvíli nic neděje, přijde krajně neporavděpodobný dramatický zvrat (deus ex machina). Zkuste říct, že to tak není. Děsivé, že? 90 % ()
Humorný začátek filmu, myšlenkově silná prostřední část a neuvěřitelně emotivní závěr s vynikajícím Jim Carreym. Prostě film show na špičkové úrovni ve všech oblastech. Zkuste si právě teď představit, že celý Váš život sleduje tisíce kamer a vysílá se celej váš život v televizi, kde to sleduje miliony lidí. Mrazí vás, co ? Cítíte to ponížení z toho, že žijete svůj život podle vůle někoho jiného? Jestli jo, tak jste si tem film prožili stejně jako já, tedy velmi silně a emotivně. ()
Je málo filmů, ze kterých si dokáži něco vzít. Ještě méně je ale snímků, po jejichž skončení se mi v hlavě usadí tak velký brouk, že na něj musím myslet ještě hoodně dlouho. Truman Show se to spolu s Matrixem povedlo, a jejich scénáristům a režisérům tak patří velký dík. Jak se příběh vyvíjel a odvaha hlavního hrdiny postupně eskalovala až k tomu nejheroičtějšímu činu, který vedl ke zdrcujícímu zjištění, jež bylo jen potvrzením nahlodané mysli postavy Carreyho, po celou dobu mi v mozku výřily nejrůznější myšlenky. Od klasické "Co když je to tak i s námi, ve větším měřítku?", až po složité filozofické zamyšlení "...takto se ale přeci chovají i lidé, kteří nic nepředstírají... Jak je to možné - proč?" Watch and think. ()
Filozofický námět romantického ladění v hollywoodské produkci. Film pro každého a o každém z nás. Skvěle lidský Truman a ďábelsky božský Christof v podobenství, ve kterém jde o víc, než pouhé nastavení zrcadla kultuře posedlé reality show a televizí obecně. Zážitek. 90% ()
Typicky cenný příklad filmu, na kterém můžeme hledat další a další překvapení i po několikerém zhlédnutí. Invaze médií do života obyčejného člověka v monstrózním nonstop přímém přenosu, který je každodenním chlebem pro miliony čumilů, kteří už zřejmě zapomněli na to, že by mohli žít své vlastní životy. Jen on sám, hlavní hvězda téhle zvrácené show, netuší, že „žije“ na monumentálním jevišti. Originální námět a scénář (dnes už dávno prověřený Andrew Niccol), který osciluje mezi několika žánry, je provokativní, ironický i dojemný. Inteligentní drama Petera Weira má ale především komplikovanější strukturu, než by se na první pohled mohlo zdát (protože je samozřejmě jasné, že Truman na vše přijde a nenechá to jen tak), má také vynikajícího Jima Carreyho, který se od všech těch taškařic posunul vlastně vůbec poprvé k charakternímu herectví (až pak následoval Muž na Měsíci, Majestic nebo Věšný svit neposkvrněné mysli). Tohle nesmí chybět ve sbírce doma na poličce!! ()
Galerie (160)
Zajímavosti (48)
- Film sa mal byť pôvodne žánru sci-fi s názvom The Malcom Show a mal sa odohrávať v New Yorku. (Raccoon.city)
- Produkce filmu čekala rok, aby Jim Carrey mohl dokončit filmy Cable Guy (1996) a Lhář, lhář (1997). (tom.nosek)
- Studio Paramount se obávalo, zda bude film úspěšný. Truman Show s rozpočtem 60 milionů amerických dolarů dokonce označilo za „nejdražší umělecký film“. Vedení proto žádalo, aby film nebyl tak dramatický a naopak vtipnější. Režisér Peter Weir tuto představu sdílel. Chtěl u diváků navodit dojem, že na Truman Show se dá opravdu dívat 24 hodin denně. Scénárista Andrew Niccol kvůli tomu napsal 16 návrhů scénáře, než se Weir odhodlal začít práce na filmu. (tom.nosek)
Reklama