Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Volná adaptace stejnojmenného románu Jarmily Glazarové, realizovaná režisérem Jiřím Weissem, zachycuje nerovné manželství dvou povahově protichůdných lidí, starší, citově prázdné ženy a jejího mladšího manžela, milovníka přírody, umění a krásy. Jako třetí, rozhodující činitel, vniká mezi tyto dva lidi mladičká schovanka Jana, která hluboce přilne k otčímovi. Také on k ní chová jiné city než jen otcovské. Prokletí maloměstského domu však nedovedou překonat.

Režisér Jiří Weiss dokázal nejen sugestivně vylíčit dusné a nelaskavé prostředí, ale především velmi pečlivě vybral herecké představitele tohoto zvláštního trojúhelníku. Křehká krása Jany Brejchové, strhující herecká kreace Jiřiny Šejbalové a rovněž skvělý výkon Miroslava Doležala zaujaly diváky i kritiky hned při premiéře v prosinci 1957. Film získal na MFF v Benátkách 1958 cenu FIPRESCI. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Ukázka z filmu

Recenze (123)

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Jeden z mála filmů, kde mě zaujaly jen ženské herečky. 1) Téma, žánr i době vzniku knižní předlohy (1938) poplatné zpracování mi neumožňují dát plné ocenění, ale vskutku božský výkon 52leté Jiřiny Šejbalové mi naopak nedovolí dát méně, než dávám._____ 2) Neživotný Bobeček, unylá schovanka Jana a absence výraznějšího děje spolu se zlobou, prýštící na diváka z postavy maloměšťačky Kláry a její služebné Petronily, by hodily za jiných okolností tak dvě hvězdičky._____ 3) Ovšem božský (vzhledem k roli spíše pekelně podmanivý) herecký výkon 52leté Jiřiny Šejbalové, která prakticky neslezla z obrazovky (naštěstí), vše mění. Její sebestředná, neempatická, hysterická a především naprosto nesnesitelná maloměšťačka ad extremum film vytváří, je jeho nositelkou i hlavním obsahem. Co záleží na ději či nedostatečném vykreslení dalších postav. Šejbalová si krade film jenom pro sebe, je to one woman show a já jsem šťastný a vděčný této umělkyni za silný prožitek. Pojď, můj tajtrdlíčku._____ 4) Zážitek z filmu pěkně dotváří 55letá Lola Skrbková (služebná Petronila, mluví v nářečí), která se svými kreacemi vedle dominující Šejbalové ani v nejmenším neztratí. Dobré ráno, paničko._____ 5) Na návrzích kostýmů a umělecké spolupráci se podílel Ota Janeček. ()

tahit 

všechny recenze uživatele

Byl to fajn pocit koukat na Janu Brejchovou a její smutně krásné oči s nádechem půvabné elegance. Prostě zde byla zvláštně milá. Dominantní Jiřina Šejbalová v roli Kláry byla jak studící voda stékající na horké tělo, ale i za její mistrovský výkon lze jen pochválit. Miroslav Doležal se mi chvílemi jevil jako osamělý tulák v cizím městě, přesto svojí roli bezpochyby nepromarnil, před čímž opravdu smekám. Díky za hezky strávený večer. ()

Reklama

Marthos 

všechny recenze uživatele

Dá-li se nějaký český film označit za psychohoror, pak zcela určitě adaptace stejnojmenného románu Jarmily Glazarové Vlčí jáma. Úctyhodné a strhující herecké výkony démonické Jiřiny Šejbalové a mladinké Jany Brejchové společně s tísnivou atmosférou svazujícího maloměsta tvoří z tohoto filmu i po letech jedinečný zážitek. ()

Faustka 

všechny recenze uživatele

Dlouho mnou přehlížený, vážně dlouho! A doslova nespravedlivě!! Až jsem jednou ležela chcíple v posteli a bylo to poměrně krutý. Dost zapeklitá choroba, vyjádřila se MUDr. a naordinovala mi PUDr. (lidi, vtip). A jak si tak chrchlám, lapu po dechu a třepu svým rachitickým tělem (vy mi věříte to tělo? kecám - jsem prasnice divoká). .. Tak pronesu, co si pustit telku a dívat se chvilku .. a vida depréze byla na světě. A velký dík patří též paní doktorce za skvělou péči. Jsem tu a naprosto zdravá. (Blbý co, ještě tu budu chvíli clonit :-) ()

Jazzzz 

všechny recenze uživatele

Skvělý film a skvělá atmosféra. Jednu hvězdičku musím srazit, protože se můj názor diametrálně liší s hlavní představitelkou. Chápu, že v té době byl jakýkoliv vztah nemyslitelný. I mamka mi říkala, že v té době ten film ani jinak ukončen být nemohl, ale teď už žijem v jiné době, ale jako dokument dobové morálky je to dokonalé. ()

Galerie (6)

Zajímavosti (16)

  • Scéna s poletující můrou narážející do petrolejové lampy byla natočena tím způsobem, že mrtvou můru přivázali na nit a ťukali s ní do skla lampy. (raininface)
  • Režisér Weiss po letech vzpomínal na natáčení jedné velmi důležité scény ve filmu, kdy manžel Kláry v noci přijede domů a schovanka Jana v podání Jany Brejchové mu běží velmi radostně otevřít dveře. Oba si pak padnou do náruče. Janě Brejchové se tehdy nepodařilo tuto scénu adekvátně zahrát. Museli ji několikrát opakovat, ale pořád to nebylo ono. Brejchovou to už velmi deptalo. V tu chvíli se Jiřina Šejbalová Jany opatrně zeptala, zda by se neurazila, kdyby jí tu scénu předvedla ona. „Úplně všichni ze štábu oněměli, protože najednou ta 52letá žena přesně herecky a lidsky vyjádřila pocity 17leté dívky, přesně tak, jak bylo zapotřebí,“ prozradil Jiří Weiss. (raininface)
  • Na roli Roberta (Miroslav Doležal) režisér pomýšlel na Ladislava Chudíka, ale ten kvůli pracovnímu vytížení „doma“ musel tuto práci odmítnout. [Zdroj: Ľubica Krénová – kniha Ladislav Chudík] (JSYSMHJF)

Související novinky

Filmová ocenění benátského festivalu

Filmová ocenění benátského festivalu

26.04.2017

Nejstarší filmový festival a jeho ocenění je nyní už i na ČSFD. Festival v Benátkách patří mezi tzv. "Velkou trojku", kterou tvoří festivaly v Benátkách, Cannes a Berlíně. Založen byl už v roce 1932… (více)

Reklama

Reklama

Časové pásmo bylo změněno