Reklama

Reklama

Občan Kane

  • USA Citizen Kane (více)
Trailer
Drama / Mysteriózní
USA, 1941, 119 min

Režie:

Orson Welles

Kamera:

Gregg Toland

Hrají:

Orson Welles, Joseph Cotten, Dorothy Comingore, Agnes Moorehead, Ruth Warrick, Ray Collins, Erskine Sanford, Everett Sloane, Paul Stewart, George Coulouris (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Neposlušné dítě Hollywoodu Orson Welles natáčel toto legendární drama, které se stalo milníkem ve vývoji filmové řeči i vypravěčských postupů, již ve svých pětadvaceti letech. Welles svou režijní prvotinu pojal jako rekonstrukci osudů fiktivního magnáta Kanea, sestavovanou novinářem - využívá k tomu filmové týdeníky, rozmluvy s pamětníky atd. Postupně upřesňovaný obraz titulního hrdiny ztrácí svou původní gloriolu - ukazuje se, že peníze a moc ještě nezaručují štěstí. Občan Kane vzbudil v době svého uvedení skandál, protože tiskový magnát miliardář William Randolph Hearst vztáhl vyprávěný příběh na sebe... Z devíti nominací na Oscara v roce 1941 získal film sice jen jednu (za scénář, na němž spolupracoval sám Welles s Hermanem J. Mankiewiczem), ale od té doby suverénně vítězí v mnoha prestižních anketách nejrespektovanějších světových kritiků. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (606)

Kryšpín 

všechny recenze uživatele

Orson Welles natočil dobrý film? Je to vůbec film? Ne, je to mistrovské dílo, které je uznáváno každým kdo něco o filmu ví. Viděl jsem to poprvé v kině a od té doby chodím na něj pokaždé, když se objeví. Vím jak to dopadne, ale nevím kde je to kouzlo co mě dokáže vteřinu po vteřině fascinovat. Nevím jestli je to kamera Gregga Tolanda, který přispěl k tomuto dílu hloubkovou ostrostí, vynalézavým užitím kamerových úhlů a rámováním atd. Nevím jestli je to dekoracema výtvarníka Perryho Fergusona nebo Maskami Mauriceho Seidermana, který přeměnil Kanea z mladého na starého, obézního a monstrózního bosse. Možná je to hudbou Bernarda Herrmanna, která vyjádřila přechod mezi scénami a umocňovala obraz. Může to být také Hereckým obsazením: Joseph Cotten, Everett Sloane, William Alland atd. Důležitým bodem může být střih Roberta Wise nebo zvuk Jamese G. Stewarta a Baileyho Feslera. Zvláštní efekty, které vytvořil Linwood Dunn jako jsou stíračky, zatmívačky, otické nájezdy mě mohli ovládnout. A nebo režie Orsona Wellese. Jedno vím jistě, ***** je pro Občana málo. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Snad nejinspirativnější film mnoha filmových režisérů a nejskloňovanější film v zahraničních žebříčcích nejoblíbenějších filmů. Bohužel musím říct, že se rovněž jedná o možná nejnadhodnocovanější film všech dob. Jistě, Orson Welles ve svém mladém věku ukázal nesporný talent, kamera je nadčasová a hudba skvělá. Jenomže postavy jsou tak nesympatické, že je vám jedno, co se s nimi v dalších minutách stane. A děj mi přišel nudný až běda, pouze s hezkými obrázky. Občana Kanea považuji za nejvzorovější ukázku vítězství formy nad obsahem, kterou znám. P.S.: Jinak se připojuji k tomu málu diváků, kteří se v Oscarovém klání tohoto roku přikloní na stranu Johna Forda a jeho Bylo jednou zelené údolí. 60%. ()

Reklama

Faidra 

všechny recenze uživatele

Old, but cold... Tohle je tedy ten klenot a stavební kámen kinematografie v jednom? Rozhodně to není vůbec špatné, ale mně jsou tak nějak bližší nepatrné kamínky, nalezené čistě náhodou při okrajích mé životní cesty, a na tomhle monumentálním a mistrně vysochaném balvanu pro mě poupě emocí nevykvetlo. Ale při prvním zhlédnutí nějakých deset let zpátky to na mě vůbec nezapůsobilo, tak třeba za dalších deset let uvidím nefalšovanou dokonalost. Prozatím se pro mě vrchol Wellesova génia bude nacházet v poválečné Vídni. A něco málo vysvětlujících slov od mistra Michaela Chabona: "Dlouhý vertikální zdvih kamery zšeřelým zákulisím opery, jenž končil u dvou kulisáků, zacpávajících si nosy, když Susan Alexandrová nastoupila ke svému debutu. Kamera střešním oknem prudce sjela do zpustlého nočního klubu přímo na nebohou Susie. Jak se postavy dozvěděly o posledních slovech, když s ním v místnosti nikdo nebyl. Extrémní detaily, nezvyklé úhly záběru, rafinované aranžování pozadí i popředí, dokonalé propojení slova a obrazu. Bez ponurosti a odvážných kamerových experimentů, bez divadelního nasvícení a neobvyklých úhlů záběru by to byl pouze solidně napsaný film o zazobaném všivákovi." ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Tvorba Orsona Wellese je pro mě jako zakletá a veškeré pokusy o sblížení končily konstatováním, že se důsledně míjíme. Vlastně jsem se Kaneovi dlouhá léta vyhýbal, protože jsem tušil, že nadšení vytříbených znalců filmového plátna a filmových kritiků ani v tomhle případě nebudu sdílet. Snad je to tím, že Orsona Wellese řadím do stejné skupiny tvůrců, jako je Federico Felini nebo Lars von Trier, tedy k těm, jejichž přebujelé ego až příliš okatě vstupuje do jejich tvorby. Jinými slovy jde o sebestředné manipulativní parchanty, kteří mě odrazují po emocionální stránce. Pak je těžké ocenit novátorské prvky, komplikovanou strukturu snímku a útržkovité vyprávění. Můžu samozřejmě konstatovat, že spoustu toho, s čím pracoval, je opravdu revoluční, ale lidsky si mě Orson nezískal. Na Kanea se dívám jako na školní úlohu, kdy pedagog žádá po studentech rozbor uměleckého díla. Oceňuju techniku, ale jako divák jsem k Wellesovi lhostejný. Celkový dojem: 65 % s tím, že to je zcela určitě maximum, co ode mě kdy legendární režisér mohl dostat. ()

Tom Hardy 

všechny recenze uživatele

Mistrovský kousek z hlediska analytického vyžití. Ale na můj vkus je Občan Kane až příliš odtažitý na to, abych z něho měl nějaký silnější feeling. Prostě úchvatná látka k diskuzi, nikoli však film, který by se ve mě výrazněji emocionálně zapsal. Jeden poletující pytlík podbarven hudbou Thomase Newmana mne zasáhl mnohem více, než celý Občan Kane... ()

Galerie (89)

Zajímavosti (140)

  • Presuny z vyprávania rozprávača do minulosti bývajú často podporené netradičným strihom, ktorý má ohúriť či omráčiť. Welles použil nesúrodé prvky, zväčša náhle prechody k intenzívnejšiemu zvuku či značnú kompozičnú diskontinuitu. Je to patričné v scénach ako začiatok týždenníka po zábere na umierajúceho Kanea, prechod z pohodového rozhovoru v projekčnej sále po projekcii týždenníka na blesk a búrku v klube El Rancho, vreštiaci papagáj v centre scény, keď začína Raymondov (Paul Stewart) flashback. Welles chcel prekvapovať a zároveň jednoznačne oddeliť jednu časť sujetu od druhej. (Biopler)
  • Kritici a režiséri Britského filmového inštitútu označili snímku ako najlepší film všetkých čias. (Kristusazapad)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

David Fincher prodlužuje spolupráci s Netflixem

David Fincher prodlužuje spolupráci s Netflixem

12.11.2020

Za tři týdny startuje na Netflixu výrazně stylizované životopisné drama Mank o postavě H. J. Mankiewicze, scenáristy legendárního snímku Občan Kane, a už nyní je jasné, že to nebude poslední… (více)

Nový film Davida Finchera už letos

Nový film Davida Finchera už letos

15.06.2020

David Fincher patří k těm režisérům, na jehož filmy se vyplatí čekat. Od jeho posledního snímku Zmizelá už ale přece jen uběhlo šest let, a to je celkem na pováženou. Podle nejnovějších zpráv by ale… (více)

Mindhunter se zpozdí

Mindhunter se zpozdí

25.11.2019

Pakliže se řadíte k fanouškům psychologického drama o seriálových vrazích Mindhunter od Netflixu, pak pro vás máme špatné i dobré zprávy. Začneme těmi špatnými. David Fincher, tvůrce seriálu, má… (více)

Reklama

Reklama