Reklama

Reklama

Vzápětí po natočení Občana Kanea se Orson Welles ve studiu RKO pustil do filmové adaptace románu Boothe Tarkingtona Skvělí Ambersonové. Film líčí osudy vysoce postavené rodiny z amerického středozápadu, která během počátku 20. století zažije strmý pád a přijde o majetek, společenský vliv a veškerá privilegia. Ústřední postavou je jediný dědic Ambersonových, sebestředný George, jenž se snaží zničit vztah své čerstvě ovdovělé matky a jejího bývalého nápadníka Eugena Morgana. Obětuje kvůli tomu i lásku k Morganově dceři Lucy.
Orson Welles natočil film s obdobnou technickou a uměleckou brilancí, jako své předchozí dílo Občan Kane. K velké škodě věci však němel plnou kontrolu nad konečnou verzí svého díla. Vytvořil sestřih o délce 131 minut a poté odjel natáčet další film do Jižní Ameriky. Představitelé RKO shledali film příliš dlouhým a depresivním a v režisérově nepřítomnosti se rozhodli pro drastické úpravy. Svou roli patrně sehrála i averze, kterou si Welles získal kvůli svému egocentrismu. Po zkrácení filmu na 89 minut nechal producent George Schaefer zničit vyřazený materiál, čímž znemožnil rekonstrukci původní verze a spáchal tak svým způsobem kulturní zločin. Zachoval se alespoň Wellesův scénář, podle kterého vznikl v roce 2002 televizní remake filmu.
Film byl nominován na Oscara ve čtyřech kategoriích: nejlepší film, černobílá kamera, herečka ve vedlejší roli (Agnes Mooreheadová) a nejlepší výprava v černobílém filmu. Autor předlohy Booth Tarkington (1869-1946) je držitelem Pulitzerovy ceny za román Alice Adams. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (83)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Inu tohle je jasná ukázka tří v jednom, nejdříve komedie, potom drama jako řemen a pak patetický kýčovitý konec plný sentimentu. Wellesův scénář je skvělý, režie dobrá a Holt je tak odporně nafoukaný spratek, že bych mu s chutí jednu pořádnou vrazila. Takže zbývá jen konstatovat, že již tehdy byli někteří producenti úplní idioti. Za Wellesův film je to jasných pět, za to, co se z něj stalo, nelze jít na maximum. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Tak jsem zase jednou po shlédnutí filmu v rozpacích. Skvělí Ambersonové by totiž MOHLI být velmi dobrý, ba vynikající film - ovšem za předpokladu, že by tento druhý snímek Orsona Wellese (a jeho nejoblíbenější) nevzali po dokončení do rukou producenti. Těm se zdál režisérský sestřih příliš zdlouhavý - a tak si pořídili vlastní, který posléze pustili do kin. A výsledek? Z plánované ságy o vzestupu a pádu rodiny boháčů na přelomu století zůstalo smutné torzo. Opravdu smutné - protože to, co zbylo, je fantastické. Nejenom skvělí herci (v čele se sympatickým Josephem Cottonem a rozmazleného milionářského synka hrajícím Timem Holtem), ale i fantastická Cortezova kamera, atmosférická Herrmannova hudba a samozřejmě experimentátorská režie Orsona Wellese - jsou všechny přítomné v tomto filmu, který místy díky výše zmíněné okolnosti takřka nedává smysl a jeho rytmus je naprosto nevyvážený. - Co se dá dělat. - A vzpomněl jsem si při těch scénách z milionářského života na to, co jednou napsal Fitzgerald: "Život to nebyl. Ale bylo to velkolepé." - Takový mohl být i tento film, chce se s povzdechem dodat. ()

Reklama

PKD 

všechny recenze uživatele

Nesmírně mě to štve (mírně řečeno) ale kvůli té těžce fragmentární 2.pol. u které jsem měl pocit, že čtu Kafkův román, nemůžu na více jak 3.5:( Když si pomyslím, že zde údajně chybí dobrých 45min., jímá mě záchvat zuřivosti. Páč s plnou délkou by u mě došlo též na plnou palbu. No, minimálně na 4, určitě. Snad se ten zbytek válí opět někde v Buenos Aires, jako v př. Metropolis. Vrátilo se spousta lidí z Občana Kanea (krom Wellese před kamerou, což je další důvod mé nespokojenosti, ale aspoň díky za jeho hlas) včetně skladatele, takže mi právě ona sevřenější 1.pol. přišla jako takový Kane v 19.st. Ale těch 89min.........následuje dlouhý chladný povzdech. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na dobu svého vzniku to byl tématicky i zpracováním nadprůměrný kousek, nicméně jeho hodnocení mi přijde hodně nadsazené. Jde v podstatě o klasickou studiovou romanci s nezbytným happyendem na závěr. Ale už to tak chodí, že slavní režiséři to mají u fanoušků snadnější. Když pominu pár střihů a pohybů kamery, tak se Orson Welles nijak zásadně na filmu nepodepsal. Celkový dojem: 55 %. Film je snad zajímavý i svým pohledem na počátky motorismu ve Spojených státech s prorockým komentářem Eugena Morgena. ()

pm 

všechny recenze uživatele

Rozklad rodiny a nenaplněná láska na pozadí technického pokroku. Smutný film a ještě smutnější příběh, který je s ním svázaný. Skvělí "Skvělí Ambersonové" : je možné se jen dohadovat, jak dokonalý by to byl film, kdyby ho studio a jeho producenti ve své nabubřelosti nepřestříhali a nezničili třetinu natočeného materiálu. Přesto i toto zmrzačené torzo je důkazem Wellesovy tvůrčí invence a geniality. ()

Galerie (109)

Zajímavosti (17)

  • První film, který místo titulků raději o lidech, kteří se na filmu podíleli, vypráví. (Kulmon)
  • Film doprovází režisér Welles jako vypravěč v procítěném komentáři mimo obraz. (hippyman)
  • Orson Welles později označil 88minutovou verzi jako kdyby byla posekána sekačkou na trávu. (Kulmon)

Reklama

Reklama