Režie:
Orson WellesKamera:
Russell MettyHudba:
Bronislau KaperHrají:
Edward G. Robinson, Loretta Young, Orson Welles, Richard Long, Konstantin Shayne, Billy House, David Bond, Brother Theodore, Erskine Sanford, Ethan Laidlaw (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Vyšetřovatel Wilson z komise pro válečné zločiny pátrá po uprchlém nacistovi Franzi Kindlerovi, který se za války podílel na genocidě židovského národa a dosud věří v nacistické ideje. Stopa zavede Wilsona až do poklidného connecticutského městečka Harper. Kindler tu působí pod falešným jménem Charles Rankin jako všemi respektovaný a oblíbený učitel v chlapecké škole. Právě si bere za ženu soudcovu dceru Mary Longstreetovou. Aby se vyhnul vyzrazení, zabije bývalého kolegu Meinikeho, který ho vyhledal. Pátrající Wilson tak přijde o jediného svědka. Jediné, čeho se může chytit, je Kindlerova vášeň pro starožitné hodiny...
Po veledílech Občan Kane a Skvělí Ambersonové natočil Orson Welles příběh v téměř hitchcockovském stylu, založený na přímočarém vyprávění, jasně rozehraných charakterech a pozvolné gradaci napětí. Dokázal tak, že je schopen natočit kvalitní a přitom zcela osobitý hollywoodský film, třebaže ani Cizinec se ve své době nesetkal s žádoucím diváckým ohlasem.
(oficiální text distributora)
Videa (1)
Recenze (107)
„Marx nebyl žádný Němec, byl to Žid. Přesně něco takového by řekl nacista. Myslím, že tu ještě nějakou dobu zůstanu.“ Zhoubný démon nacismu po šest let chlemtal krev svých obětí na evropských bojištích, aby se pak po roce lstivě vloudil do životů běžných Američanů prostřednictvím bezelstné tváře profesora historie. Welles rozehrál s divákem elektrizující hru ve vymazelném noir kabátě. Kontrasty světla a stínu jsou zde dokonalé a v detailech jednotlivých záběrů je vidět vysoká kvalita tvůrčí práce. Klasika žánru. 75% ()
The Stranger - Nelítostný souboj po "wellesovsku". Co to značí? Výbornou a notně temnou atmosféru (do mrtě naplňující ideál žánru film-noir...), (nad)kvalitní vizuál, byť lehce latentního charakteru (chce to více si všímat drobností), dynamický střih, skvělé herecké obsazení a výtečně vypointované finále na téma "Komu tiká ve věži". Vpravdě geniální filmař O. W. si nenechal ujít příležitost příležitostně a hlavně cynicky zavtipkovat (svastika mimoděk), pohrávat si s divákovým očekáváním či glosovat děj pomocí celé plejády originálních symbolů a znaků - pročež jeho styl obdivuji. Navíc jde o úžasně srozumitelný film. Nuže, Bravo! ()
Po skvělých Báječných Ambersonových (nebo báječných Skvělých Ambersonových), které jsem viděla nedávno, mě Cizinec tolik nenadchl, chvílemi jsem se nudila a Orsonovy režijní fígle tady byly, ale jaksi na mě nefungovaly. Jako herec byl dobrý, ale nelíbil se mi představitel detektiva. Manželka byla velmi krásná, ale herecky dost slabá a téma nebylo uchopeno tak, aby člověka nějak hlouběji zasáhlo. Přesto na svou dobu je to opět film, který je dobré vidět. ()
Orsona Wellese jsem už viděl ve Třetím muži, takže teď už vím, kde si toho padoucha natrénoval. Cizinec je naprosto ukázkový dramatický thriller, který poměrně připomíná práci mistra napětí – Alfreda Hitchcocka. Režisér samotný prý tenhle film natočil jen jako ústupek studiu, aby dostal peníze na Dámu ze Šanghaje. Kéž by umělci v podobných případech vždycky odvedli tak kvalitní práci! ()
Mistr Welles staví kontrast bezpečné idylky na předměstí Nové Anglie a zrůdného nacistického zločince, který zde našel úkryt v převleku za profesora. K mojí spokojenosti sám sebe obsadil do této role, záporák je jeho parketa, a nazi-lovce hraje stejně charismatický Robinson. Film zaujme detaily (reálné záběry z koncentračních táborů, kavárenský prostor, středověký hodiny), je příjemně dramatický a hustě graduje ve finále s kostelní věží. Není co bych našel proti :) #Noirvember ()
Galerie (38)
Zajímavosti (8)
- Nejméně oblíbený vlastní Wellesův film. (Kulmon)
- První film natočený po druhé světoivé válce, který ukázal koncentrační tábory. (Kulmon)
- Philip Merivale, ktorý hrá Máriinho otca, zomrel ešte pred vydaním filmu. (Bilkiz)
Reklama