Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Nesdílím názor ostatních, že Frankensteinova nevěsta je v mnohém lepší než byla jednička. Byly zde sice lepší efekty, a taky hudba, která v minulém díle tolik chyběla, ale nebylo to zdaleka tolik strašidelné a hlavně ten příběh byl naprosto stupidní. Frankensteinovo monstrum má mozek zločince, ještě na začátku filmu vesele vraždí a najednou je přátelský, naučí se mluvit, kouřit, che mít ženu atd. A konec filmu, kdy uvědomnělé monstrum nechá utéct dr. Frankensteina je opravdu hodně mimo mísu. Je to asi tím, že v té době to bylo všem jedno, nikdo se nad tím nepozastavoval a všichni byli fascinováni těmi triky a vůbec. V dnešní době to ale už bohužel na rozdíl od jedničky, která je uvěřitelnější a strašidelnější, působí dost nudně a já jsem prostě nebyl spokojený. Po filmařské stránce samozřejmě ano, ale to mi nestačí, musím k filmu přistupovat stejně jako k současným snímkům. Příběhově je to ještě větší slátanina než "proslulý" Muž se železnou maskou a proto nechápu, že jsou tady někteří z toho příběhu tak uchvácení. ()
Lepšie ako jednotka,strašidelnejšie,provokatívnejšie,prepracovanejšie,kde tentokrát Henry Frankenstein ako stvoriteľ Monštra už nie je taký ambiciózny,narobil samé zmätky,keď vytvoril tohoto milosrdného tvora,pokiaľ mu nikto nič nerobí,tak ani on by nikomu nič neurobil... Tak Henry oddychuje po vyčerpávajúcom dejstve z prvej časti,vtedy letel dole z mlyna,čo ledva prežil,Monštrum uteká,čo mu sily a nohy stačia a stretáva jedného dobráckeho slepca,dedka,s ktorým sa skamaráti... Henryho navštívi doktor Pretorius,ktorý ho zasvätí do svojich plánov,ktoré vyžadujú Henryho pomoc,lebo títo dvaja šialení vedci chcú vytvoriť partnerku pre Frankensteina,pre Borisa Karloffa,ktorý sa zlepšuje v dvojke,ktorá vytvára absolútny klasický počin v dejinách kinematografie... JAMES WHALE a BORIS KARLOFF sú extrémne dokonalí. ()
Začátek, během kterého se ukáže, že mrtví z přechozího dílu jsou vlastně naživu, byl pro mne vcelku zklamáním. Pokračování legendárního Frankensteina by si zasloužilo trochu sofistikovanější návaznost. A to hlavně když uvážíme, že se nám tvůrci snaží nabulíkovat, že příběh vypráví samotná Marry Shelleyová. Moje mínění se zvedlo až díky výkonu Borise Karloffa, který v tomto dílu dostává poměrně velký prostor. Jeho mluvící a takřka lidské monstrum tu má propracovanější osobnost. Skrz postavu slepce, který jediný bere stvůru jako člověka, jako by se z tohoto starého universalovského béčka stávala tragédie takřka antických rozměrů. Na druhou stranu zápletka s nevěstou se mi k dojemné linii o nepochopení zdála zas až moc laciná a přitažená za vlasy (což k těmto filmů ale patří). Nakonec jsem se u Bride of Frankenstein tedy bavil celkem nadpůměrně. ()
Zlovestne tiene, tmave mraky, zahmlene cintoriny.....ja ten skvely ciernobiely vizual mam radsej ako vsetky tie "fantasticke" farebne filtre a efekty dohromady. Jeden z filmov, ktory vytvoril (inspiroval), tvorbu a styl Tima Burtona. Az by som mal chut nazvat tento film Burtonovkou :) A skutocne skvelo ma pobavila scena, kde sa Frankenstein uci hovorit a ako rychlo si oblubi cigarety a alkohol. Spravny chlapik :) (9/10) ()
Geniální Whaleova filmová adaptace Frankensteina pokračuje snímkem, jejž oslabuje jen křečovitý rámec, byť i on – tím, jak vyzdvihuje jako vypravěčku ženu – Mary Shelleyovou – má svůj význam. Jinak jde o podobně důmyslně subversivní dílo: souběžně váží nezodpovědnost a virilita civilizační technologické expanze, bezohledného sebeprosazení na úkor rovnováhy životního prostředí a mezilidských a mezidruhových vztahů a kritizuje předpojatost vůči jinakému. Výstižné napětí mezi jekotem lidských monster a němotou znetvořené bytosti skvěle znázorňuje odlišnost obecně přijatých návyků s bytostnou potřebou každého z nás – po uznání naší jedinečnosti, růstu a rozmnožení. Ironické finále je polibkem smrti technické kultuře, substantivizovanému jazyku založenému na pojmech a kultuře zabydlené v zátiší. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Při natáčení scény ve vypáleném mlýně, kdy se Frankensteinovo monstrum propadlo až do zatopených základů, uklouzl Boris Karloff a zlomil si nohu. (DaViD´82)
- Je s podivem, že vzhledem k mnohým námitkám cenzorů i producentů, se i přes mnohé úpravy a vystřihování, nakonec do finální verze dostala scéna Frankensteinova monstra přivázaného ke kůlu ve stejné poloze jako byla ta Ježíše Krista při ukřižování. (DaViD´82)
- Elsa Lanchester, ve scéně "zrození" své postavy byla zafačována tak těsně a důkladně, že nejen že nemohla chodit (a musela tedy být přenášena štábem) či vidět, ale ani takřka dýchat. (DaViD´82)
Reklama