Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Pravda, pokračování je takřka po všech stránkách o krok před chabým originálem, ale to z něj pořád nedělá dílo hodné učebnicových rozborů a neskonalého obdivu. Některé scény stále postrádají jistou dramaturgickou lehkost, atmosféra není při vší úctě moc hororová a Karloffovo monstrum je široko daleko jedinou postavou, která dokáže evokovat emoce i spoluúčast. Ale přeci jen, jako ohlédnutí za ranou érou zvukového filmu a jinými filmařskými prioritami má Frankensteinova nevěsta stále své nepopiratelné kouzlo a jisté pasáže, například dojemné scény se slepcem nebo romanticko-akční závěr, nemohly být natočeny lépe. A k dobrém dojmu dopomáhá i krátká stopáž, která v podstatě udržuje ambice snímku pouze v mezích klasické, nenáročné a na dnešní poměry i velmi chytré zábavy. Nic víc bych na téhle legendě nehledal.. 80% ()
Druhý díl Nemocnice Frankenstein Hope a strašidelná pohádka pro (tehdejší) dospělé - s fatálním morálním ponaučením, dodnes plně naléhavým - kdo nevěří, na TLC to běží, i novodobí Frankensteinové koketují s výrobou poloumělých bytostí, ve snaze ošálit stáří a možná přelstít i smrt... Na svůj věk nenásilně zhlédnutelné, slušně zahrané a jak bývalo dobrým zvykem - parádně nasvícené :-). Viděno v rámci Season Challenge Tour, týden s oblíbenými filmy POMA... čímž u mě po druhém snímku v pořadí získává nálepku jakési monsterplačky:-), nic proti ničemu, přirozeně. ()
Geniální Whaleova filmová adaptace Frankensteina pokračuje snímkem, jejž oslabuje jen křečovitý rámec, byť i on – tím, jak vyzdvihuje jako vypravěčku ženu – Mary Shelleyovou – má svůj význam. Jinak jde o podobně důmyslně subversivní dílo: souběžně váží nezodpovědnost a virilita civilizační technologické expanze, bezohledného sebeprosazení na úkor rovnováhy životního prostředí a mezilidských a mezidruhových vztahů a kritizuje předpojatost vůči jinakému. Výstižné napětí mezi jekotem lidských monster a němotou znetvořené bytosti skvěle znázorňuje odlišnost obecně přijatých návyků s bytostnou potřebou každého z nás – po uznání naší jedinečnosti, růstu a rozmnožení. Ironické finále je polibkem smrti technické kultuře, substantivizovanému jazyku založenému na pojmech a kultuře zabydlené v zátiší. ()
Pod pojmem filmová klasika si každý představí ve své době vyjímečné dílo, ale v případě Frankensteinovy nevěsty to platí dvojnásob. Jedná se totiž o zcela nadčasové dílo a zároveň jeden z nelepších hororů všech dob vůbec. První Frankenstein byl skvělý, ale něco mu chybělo a to se tady podařilo najít. Monstrum už není jen monstrem, chodící rekvizitou, ale v podání Borise Karloffa samostatnou postavou, jež je v některých pasážích vtipná, v jiných zas řádně děsivá. Právě prvky humoru hlavní postavy a skvělé výkony ostatních herců, trikařů a režiséra samotného vytvořili opravdový poklad a milník filmových dějin. Vřele doporučuji!!!!!!! ()
Nato, že pokračovanie má byť väčšie, drahšie a lepšie, neprišiel súčasný CGI Hollywood, ale pred 80timi rokmi James Whale. Zmenil síce trochu žáner (Karloff je viac komický), ale pokračuje v jednoduchom, zato účinnom filozofovaní: Alone-bad, Friend-good, nesúďme človeka podľa vzhľadu, chovanie monštra je iba reakciou na odmietanie okolia, za hrôzu môže neskrotná túžba po vede a priblíženie sa tak bohu, vedec sa kvôli vynálezu dopúšťa vraždy, atď. Z dnešného hľadiska má film aj antirasistický kontext a nechýba mu úžasne vypointovaný záver. Jediným iritujúcim faktorom bolo to ženské pišťanie, čo bolo asi súčasťou onej jemnej komiky snímky. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Maskér Jack Pierce věnoval vzhledu Frankensteinova monstra zvláštní péči. A obohatil jeho vzhled o následky požáru. Proto má v pokračování Karloffova postava mnohem více jizev a zkrácené, jakoby ohořelé, vlasy. (DaViD´82)
- Role doktora Pretoria byla nabídnuta Claudu Reinsovi, ale ten jí nemohl přijmout z důvodu natáčení snímku Mystery of Edwin Drood. (liquido26)
- Celé jméno Doktora Pretoria zní "Septimus Pretorius", což znamená "královská sedma". Jedná se o narážku na sedm smrtelných hříchů. (liquido26)
Reklama