Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (132)
Pod pojmem filmová klasika si každý představí ve své době vyjímečné dílo, ale v případě Frankensteinovy nevěsty to platí dvojnásob. Jedná se totiž o zcela nadčasové dílo a zároveň jeden z nelepších hororů všech dob vůbec. První Frankenstein byl skvělý, ale něco mu chybělo a to se tady podařilo najít. Monstrum už není jen monstrem, chodící rekvizitou, ale v podání Borise Karloffa samostatnou postavou, jež je v některých pasážích vtipná, v jiných zas řádně děsivá. Právě prvky humoru hlavní postavy a skvělé výkony ostatních herců, trikařů a režiséra samotného vytvořili opravdový poklad a milník filmových dějin. Vřele doporučuji!!!!!!! ()
Možná jediný zástupce Universal Classic Monsters, o kterém se dá směle prohlásit, že je nestárnoucí klasikou. Ani ne tak horror jako spíš tklivý příběh nešťastného monstra toužícího po svém místě ve světě lidí. Borisi Karloffovi se tentokrát dostalo více prostoru a homunkulus tak získává mnohem zajímavější rozměry a zcela zastiňuje všechny už tak dosti nevýrazné postavy, z nichž negativně vyčnívá jen uřvaná a otravná komorná v podání Uny O'Connor. Tradičně skvělá je atmosféra, nádherná hra světel a stínů, kouzelná byla i etuda s trpaslíky ve sklenicích a vyvrcholení s Frankensteinovou nevěstou je pak asi to nejlepší z tohoto filmového vesmíru vůbec. A za něj pochopitelně pět hvězd. ()
Nevím proč (a patrně se mi to ani nepodaří vysvětlit), ale cítím mírné zklamání. A hluboce nesouhlasím, že dvojka lepší jedničky. První Frankenstein byla klasika všech klasik, typický monster movie, dvojka... jen slabší odvar. Výborný film, to ano, avšak daleko slabší. Ale popořadě: začátek nádhernej, Shelleyovi a lord Byron, rekapitulace prvního dílu, postupně rozehrané drama a doktor Pretorius, krásně ujetý blázen se svými pokusy, to vše mě vysloveně nadchlo. NA rozdíl od většiny ostatních jsem ale byl hluboce zklamaný polidšťováním monstra, jeho maskou, tím, že začal mluvit... takže ani závěrečná část, kde řádil můj oblíbený Dwight Frye a byla stvořena překrásná nevěsta, to už nevytáhl do těch nejvyšších příček. Je to škoda, trápí mě, když je Karloff místo hrůzy směšný, ale tady k tomu došlo, a to měrou více než vrchovatou. Přesto není zdejší hodnocení zvlášť nadsazené, 80 procent si Whale za svůj (řečeno vinařskou terminologií) film s přívlastkem určitě zaslouží, ale já čekal maličko víc. ()
Čtvrtý disk ze série Universalu, věnované klasickým černobílým hororům, přináší pokračování Frankensteina. V prvním dílu monstrum i Frankenstein umírají v hořícím mlýně. Ale již ve 30. letech bylo, zdá se, potřeba, scenáristických obezliček, známých ze současných televizních seriálů, totiž, jak vzkřísit tyto mrtvé. A tak monstrum se zachrání díky sklepním prostorám s vodou pod mlýnem, zatímco Frankenstein se prostě probere doma, své snoubence a nyní i novomanželce v náručí. Monstrum mezitím dál hledá sebepoznání i možné cesty stát se člověkem. Potká duchovního otce svého stvořitele, slepého poustevníka, naučí se mluvit, ale když se nevydaří vytvoření jeho nevěsty, sám končí svůj život. Alespoň do dalšího dílu. V hlavní roli se objevil opět Boris Karloff, znovu režíroval James Whale, a zajímavé dvojrole se ujala Elsa Lanchester – hraje totiž v úvodu samotnou Mary Shelley, která za bouřlivé noci vypráví přátelům jen tak z hlavy další pokračování, a v závěru pak Frankensteinovu nevěstu, resp. druhé monstrum. Komentář k filmu si vzal na svědomí filmový historik Scott MacQueen. Než o hercích povídá více o filmu samotném, tedy zajímavých okolnostech jeho natáčení – tedy, jak se muselo opět na zásah cenzorů ve filmu stříhat (vadily přílišné záběry na dekolt Mary Shelley, německé reálie, náboženské odkazy), nebo jak vznikaly různé triky (maličkaté lidičky v láhvích) či účes a nalíčení Frankensteinovy nevěsty. Následuje dokument Je živá, který uvede režisér Joe Dante. Nejprve se podíváme do studií Universalu a jejich výrobní dílny té doby, kde vznikal již jeden horor za druhým. Tom, o čem jsme v komentáři k filmu jen slyšeli, nyní uvidíme na vlastní oči – líčení Frankensteinovy nevěsty, ony zatracované náboženské symboly, o výpravě pohovoří dokonce nejznámější americký tvůrce hororů Clive Barker. A také se dozvíme, že režisér filmu měl jistou náklonnost pro – muže. A na závět tradiční kvanta plakátů, fotografií – a trailer. ()
Upřímně, jednička mě bavila více. Nemohu ale neocenit to, jakou profesionalitou Frankensteinova nevěsta dýchá. Je to neskutečně technicky propracovaný film, některé pasáže mi svojí kvalitou vyrážely dech i kamera je vynikající. Některé herecké výkony byly divné, některé skvělé, ale především Boris Karloff je geniální. Pokud od něj uvidím ještě nějaké filmy, kde bud zářit a oslňovat podobně, jsem ochoten zařadit ho do své TOP. I přesto jsem ale se čtyřhvězdičkovým ohodnocením váhal, jelikož příběh z jedničky se mi zdál záživnější a zapamatovatelnější, v Nevěstě se ze začátku z velké části jen honí. Druhá půle je nesporně zajímavější, okořeněná učením monstra umění řeči. Ovšem konec se mi bohužel opět zdál jakýsi divný, ne úplně ideální, a proto na mě Frankensteinova nevěsta ze všech tří režisérových klasik zapůsobila asi nejméně. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- Elsa Lanchester, ve scéně "zrození" své postavy byla zafačována tak těsně a důkladně, že nejen že nemohla chodit (a musela tedy být přenášena štábem) či vidět, ale ani takřka dýchat. (DaViD´82)
- V původním sestřihu bylo v "nádobové" scéně Henrymu představeno pět výtvorů doktora Pretoria. Ovšem láhev s malým dítětem byla pro finální verzi vystřižena. Přesto v jednom momentu, kdy je záběr na celý stůl s rozloženými skleněnými nádobami, je na chvilku k zahlédnutí. (DaViD´82)
- Boris Karloff protestoval proti tomu, aby jeho monstrum mluvilo. Byl přehlasován. Aby však mohl ve filmu mluvit, musel mu být vyndán speciální zubní můstek, který v prvním filmu vytvářel jeho propadlé tváře. Proto má jeho postava v tomto filmu o něco protáhlejší tvář a vůbec o malinko jiný vzhled masky než v minulé části. (DaViD´82)
Reklama