Režie:
James WhaleKamera:
John J. MescallHudba:
Franz WaxmanHrají:
Boris Karloff, Colin Clive, Valerie Hobson, Ernest Thesiger, Elsa Lanchester, Douglas Walton, Gavin Gordon, Una O'Connor, E.E. Clive, O.P. Heggie, Dwight Frye (více)Obsahy(1)
Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (133)
Pravda, pokračování je takřka po všech stránkách o krok před chabým originálem, ale to z něj pořád nedělá dílo hodné učebnicových rozborů a neskonalého obdivu. Některé scény stále postrádají jistou dramaturgickou lehkost, atmosféra není při vší úctě moc hororová a Karloffovo monstrum je široko daleko jedinou postavou, která dokáže evokovat emoce i spoluúčast. Ale přeci jen, jako ohlédnutí za ranou érou zvukového filmu a jinými filmařskými prioritami má Frankensteinova nevěsta stále své nepopiratelné kouzlo a jisté pasáže, například dojemné scény se slepcem nebo romanticko-akční závěr, nemohly být natočeny lépe. A k dobrém dojmu dopomáhá i krátká stopáž, která v podstatě udržuje ambice snímku pouze v mezích klasické, nenáročné a na dnešní poměry i velmi chytré zábavy. Nic víc bych na téhle legendě nehledal.. 80% ()
Absolútne súhlasím s Nunkou - Bride of Frankenstein je o triedu vymakanejšia verzia Whaleovej predchádzajúcej klasiky. Či už ide o nasvietenie, kameru, atmosféru, réžiu. Whale "dospel" a celé dielko vyšperkoval aj niektorými trikovými vychytávkami...a ako čerešnička je tu samozrejme one and only - ikonický Boris Karloff, ešte sympatickejší ako v prvej časti:))) ()
Čtvrtý disk ze série Universalu, věnované klasickým černobílým hororům, přináší pokračování Frankensteina. V prvním dílu monstrum i Frankenstein umírají v hořícím mlýně. Ale již ve 30. letech bylo, zdá se, potřeba, scenáristických obezliček, známých ze současných televizních seriálů, totiž, jak vzkřísit tyto mrtvé. A tak monstrum se zachrání díky sklepním prostorám s vodou pod mlýnem, zatímco Frankenstein se prostě probere doma, své snoubence a nyní i novomanželce v náručí. Monstrum mezitím dál hledá sebepoznání i možné cesty stát se člověkem. Potká duchovního otce svého stvořitele, slepého poustevníka, naučí se mluvit, ale když se nevydaří vytvoření jeho nevěsty, sám končí svůj život. Alespoň do dalšího dílu. V hlavní roli se objevil opět Boris Karloff, znovu režíroval James Whale, a zajímavé dvojrole se ujala Elsa Lanchester – hraje totiž v úvodu samotnou Mary Shelley, která za bouřlivé noci vypráví přátelům jen tak z hlavy další pokračování, a v závěru pak Frankensteinovu nevěstu, resp. druhé monstrum. Komentář k filmu si vzal na svědomí filmový historik Scott MacQueen. Než o hercích povídá více o filmu samotném, tedy zajímavých okolnostech jeho natáčení – tedy, jak se muselo opět na zásah cenzorů ve filmu stříhat (vadily přílišné záběry na dekolt Mary Shelley, německé reálie, náboženské odkazy), nebo jak vznikaly různé triky (maličkaté lidičky v láhvích) či účes a nalíčení Frankensteinovy nevěsty. Následuje dokument Je živá, který uvede režisér Joe Dante. Nejprve se podíváme do studií Universalu a jejich výrobní dílny té doby, kde vznikal již jeden horor za druhým. Tom, o čem jsme v komentáři k filmu jen slyšeli, nyní uvidíme na vlastní oči – líčení Frankensteinovy nevěsty, ony zatracované náboženské symboly, o výpravě pohovoří dokonce nejznámější americký tvůrce hororů Clive Barker. A také se dozvíme, že režisér filmu měl jistou náklonnost pro – muže. A na závět tradiční kvanta plakátů, fotografií – a trailer. ()
Oproti prvotině jsem pochopil a uznal, že hudební podtext má ve filmu své nezastupitelné místo a tvoří jeho podstatnou součást. Přece jenom jde lépe ruku v ruce s dějem na obrazovce, který má tentokrát spád už od začátku, což bude především proto, že Nevěsta navazuje přímo tam, kde skončil díl pilotní, který pro pokračování mohl rozdat ty správné karty. Scéna, kdy Frankie poprvé šlukuje cigaretu za doprovodu slepcových houslí, je skutečně k pokukání. Trochu mě zamrzelo, že se Monstrova chůze změnila v dosti plynulé a rychlé kroky namísto těch trhaných a komíhavých, a že mu tvůrci vložili do úst tolik slov, i když se to všechno nakonec dá svést na proces učení, kterým snad Monstrum procházelo. Proto si troufám tvrdit, ačkoli jsem nečetl, že tento Frankenstein se také soustředí více na poslání a pointu původní novely Shelleyové. Což mi připomíná, že bych rád zmínil neobvyklé, ale zajímavé intro zasazené do (zřejmě) obývací místnosti "samotné" autorky, aby mohlo začít vyprávění mimo knihu (a tím pádem tento snímek). Suma sumárum hvězdy čtyři, pro mě záživnější a svižnější než předchozí díl... ;-) ()
Možná asi nebyl dobrý nápad pouštět si dvojku, když jsem neviděl jedničku, ale tak už se stalo. Frankensteinově nevěstě se nedají upřít jisté kvality, které se projevují ale spíše v jednotlivostech a detailech (studiové exteriéry - ty já prostě miluji a mají pro mě své neocenitelné kouzlo -, masky nebo trikové hrátky s pidilidma). Ale jako celek mě film docela zklamal, ač jsem tedy Whaleova Frankensteina dosud neviděl, z Nevěsty jsem měl silný pocit ho jen zopakovat. Dějově mi to přišlo slabé, mnohé scény mě docela nudily, atmosféra se vytrácela. Mám staré černobílé horrory hrozně rád, ale tohle mi zrovna dvakrát nesedlo. ()
Galerie (129)
Zajímavosti (55)
- V úvodních titulcích následuje místo jména představitelky "Monster´s Mate" (Nevěsty) otazník, stejně jako v předchozím díle, kdy bylo Monstrum označeno otazníkem. (liquido26)
- Postava lorda Byrona se v prologu zmíní o Frankensteinovi, ale myslí tím monstrum a nikoliv doktora Henryho Frankensteina. To je samozřejmě špatně, jelikož správně by mělo jít o Frankensteinovo monstrum, jak je jinak po celou dobu nazýváno. (DaViD´82)
- Role doktora Pretoria byla nabídnuta Claudu Reinsovi, ale ten jí nemohl přijmout z důvodu natáčení snímku Mystery of Edwin Drood. (liquido26)
Reklama