Reklama

Reklama

Úředníček Calvin Clifford Baxter (Jack Lemmon) pracuje pro velkou pojišťovnu, kde dělá páté kolo u vozu. Přesto patří k nejdůležitějším a nevyhledávanějším zaměstnancům společnosti. Neboť Baxter se točí v začarovaném kruhu pronajímání svého útulného bytu, který si od něj vydržují jeho nadřízení coby pelíšek lásky. Poptávka je však veliká – a neméně veliká je také Baxterova dobrosrdečnost. Následkem bodrého charakteru se pojišťovák jednoho dne dostane do patové situace, kdy začne trávit s vyhlídkou na povýšení většinu času mimo zalidněný domov, což se neblaze podepíše na jeho zdravotním stavu. A když se do toho všeho zaplete osudová láska v podobě obsluhy výtahu, Fran Kubelikové (Shirley MacLaineová), oheň je v tu ránu na střeše... Znamenitou melodramatickou komedii zrežíroval nestor hollywoodského filmu Billy Wilder (Ninočka, Pojistka smrti, Sunset Blvd., Někdo to rád horké), který k ní také napsal scénář, spolu se svým dlouholetým spolupracovníkem, I. A. L. Diamondem. Navzdory dobově skandálnímu tématu si Byt získal přízeň jak diváků, tak kritické obce. A kvality snímku zpečetilo, mimo obdržených Zlatých glóbů, vítězství v pěti kategoriích Cen Akademie. Stojí za zmínku, že se jednalo o poslední zcela černobíle dílo, které obdrželo Oscara za nejlepší film, než jej o více jak padesát let později získal The Artist. A mimoto, Billy Wilder byl prvním umělcem, jenž dosáhl na trojité ocenění za jediný film (nejlepší film, režisér a scénář)... Snímek Byt je precizně natočen, dle vyprávěcích pravidel klasické hollywoodské školy. Využívá úsporný styl, jenž zdánlivě působí minimalisticky, se vší elegancí ale zahlazuje vyumělkovanou a opulentní výpravu, aby nenápadně vedl divákovu pozornost a maximálně podněcoval žádané emoce. K takovým slavným scénám patří akce z kancelářských prostor. Výtvarníci Edward G. Boyle a Alexandre Trauner, s přispěním velké hloubky pole kamery Josepha LaShellea, umocnili dojem neosobního prostoru pojišťovny tím, že plochu kanceláří neviditelně rozdělili do tří částí. Do prvního plánu byl umístěn dospělý kompars, střední část obsadili dětští aktéři v oblecích posazení za zmenšený nábytek, a zcela vzadu vyplnili souběžnou perspektivu zmenšené makety úředníků, pohybově ovládané dráty. Výsledkem dokonalé iluze byl mnohem rozlehlejší prostor monstrózně vypadajícího korporátu, než jaký byl ve skutečnosti. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (371)

Matty 

všechny recenze uživatele

„Řekl jsem, že nemám rodinu, neřekl jsem, že mám prázdný byt“ Asi nejpravdivější ze všech Wilderových komedií, která šikovně kombinuje romantiku se společenskou satirou. Život starého mládence je prezentován se stejným nadhledem a stejnou neochotou moralizovat jako vztah mezi mužem a ženou. Pracovní a soukromá linie jsou do sebe mistrně zaklíněné, jedna postrkuje dopředu druhou, aby mohlo v závěru dojít k jejich naprosto přirozenému splynutí. Wilder sám sebe označoval za „pouhého řemeslníka“, za komerčního režiséra. Byt tomuto tvrzení neodpovídá. Přestože by z dnešního pohledu potřeboval přidat na tempu a ubrat ze schematičnosti při vykreslování ženských figur (labilní, žárlivé, na mužích závislé), pro žánr romantických komedií jde o podobně přelomový film, jakým bylo Psycho pro thrillery. 80% Zajímavé komentáře: Tsunami_X, pshimi, Nathalie, Eddard ()

Boss321 

všechny recenze uživatele

Mistrovské dílo Billyho Wildera a jedna z nejúžasnějších a nejmilejších romantických komedií jakou jsem kdy viděl. Jack Lemmon a Shirley MacLaine tu předvádějí herecký galakoncert, který bohužel zůstal pouze u nominací na Oscara, ale pro mě je to nezapomenutelné. Velmi inteligentní námět převedený na precizní scénář Billyho Wilder, který se samozřejmě ujmul i režie. Dílo, které se navždy zapsalo zlatým písmem do dějin kinematografie....... ()

Reklama

lesumir 

všechny recenze uživatele

Jedna z nejopěvovanějších Willderovek mi vůbec neučarovala tak, jak jsem čekal. Místy jsem zažíval děsivou nudu a z Jacka Lemmona - který vypadá jako hubenější Martin Zounar - mě rozbolela hlava. Přeceňované, nevyrovnané, asi nejhorší Wilder, kterého jsem viděl. Komediální mi to vůbec nepřišlo a i když jsem milovník romantických komedii, pane golfisto, tohle mi vůbec nepřišlo jako černobílý klenot. ()

pepo 

všechny recenze uživatele

Takto inteligentné žánrovky sa totiž už bohužiaľ netočia. Jeden z najlepších a najslávnejších počinov tvorcu Niekto to rád horúce. Jack Lemmon a Shirley MacLaine herecky žiaria v perfektne napísaných postavách. Chytľavý námet, ktorý pozná asi každý študent bývajúci na internáte je pretavený do vynikajúceho scenára a podporovaný majstrovskou réžiou legendy, ktorá dokázala točiť filmy, aké proste musí každý filmový fanúšik milovať. Snímka získala piatich Oscarov, ďalších päť nominácií a hlavne sa nezmazateľne zapísala do sŕdc divákov a dejín kinematografie. Veľká lahôdka ukazujúca, že k absolútnemu šťastiu si občas úplne stačí zahrať karty. ()

Nathalie 

všechny recenze uživatele

Být či nebýt? To není, oč tu běží. Jde o Byt.....Tenhle žánrově amorfní snímek je neodolatelně zábavný a poučný- pánové se dozví, jak užitečné je mít tenisovou raketu v kuchyni nebo kam by dosáhla hlava posledního Newyorčana v řadě od Times Square a dívky zjistí, proč nosit rozbité kapesní zrcátko a nemalovat se řasenkou, pokud jste zamilovaná do ženatého muže. .......V humorné satiře kafkovského rozměru hraje Jack Lemmon pana Baxtera, muže bez tváře a zakotvení, jehož nedůležitost je vyvážena půjčováním bytu pro mimomanželské spády svého šéfa. Vesmír, který zná, má jedinou hvězdu, kolem které obíhá jeho osamělá planetka- Korporaci. A pak potká Ji. Stejně jako Baxter si mladá dáma Fran Kubelik (Shirley MacLaine) vybrala okovy moderního otroctví. Kudy vede cesta z firemního pojišťovacího labyrintu? A jak se cítí jehla v kupce sena? Odpovídá maestro Wilder a volí prostředky existenciální komedie. Oscarový scénář klame tělem. Vyřádí se v břitkých komediálních dialozích, ostrých jako čerstvě nabroušená břitva, ale na jazyku zůstává příchuť hořkých mandlí. Last lines tvoří jedno z nejkouzelnějších filmových rozloučení všech dob ()

Galerie (95)

Zajímavosti (34)

  • Poslední věta ve filmu byla vymyšlena v posledním okamžiku přímo na place. (Kulmon)
  • Scény v obrovské kanceláři pojišťovny se točily v ateliéru pomocí jednoduchého triku. Kvůli perspektivě byly v zadních řadách kanceláře použity menší stoly a úředníky hráli trpaslíci. (dopita)

Reklama

Reklama