Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Network Sidneyho Lumeta nám sprostredkúva bežnú prax praktík televíznych staníc, Ace in the Hole rozoberá dopobrobna eticky kódex novinára. A pôsobnosť príbehu. Príbehu tak premysleného, zušľachteného, pútavého, aby prilákal čo najväčšie množstvo ľudí, generujúci profit úzkej skupiny špekulantov - bez ohľadu na možné dopady. Lenže ako každý, i ten najpremyslenejší má isté vady, ktoré za onou hranou ziskuchtivosti poodhalia temné zákutia ľudskej duše. Jej chamtivosti, strachu z následkov, adrenalínu z odhalenia, balans medzi životom a kariérou. Človek, na ktorého sa dívate z očí do očí, na ktorom staviate osud celej riskantnej operácie, ale ktorý vo vás nevedomky vidí obetavého záchrancu... ()
Cynizmom prerastená kritika mediálneho hyenizmu. „Zvládnem malé i veľké správy. A ak náhodou nebude žiadna, sám vybehnem von a pohryziem nejakého psa... Zlé správy sa predávajú lepšie než dobré. Dobré správy nie sú správy.“ Kirk Douglas ako neúspešný bezcharakterný novinár valcuje a podáva jeden z výkonov jeho kariéry. Rovnako nadčasové a štipľavé ako o rok mladší Sunset Blvd. Za mňa aj po rokoch suverénna pecka. PS: Pre fanúšikov Nightcrawlera (2014) povinnosť! ()
Eso v rukávu je ukázkový příklad, kam až může zajít novinářská snaha dosáhnout senzace. Příběh o znovu vzestupu bývalého špičkového novináře, který proslul svojí vlastností upravovat příběhy k obrazu svému. V tomto případě využívá svých zkušeností k vytvoření celostátní senzace, ta však má za následek ohrožení života zasypaného hledače pokladů. Ukázkový příklad, kam až může zajít sobeckost a chamtivost v dobově působivém balení s Kirkem Douglasem coby vychytralým reportérem prahnoucím opět po vrcholu v čele. ()
Trefné, účinné, nestárnoucí. Většina amerických filmů oslavuje novináře coby zvěstovatele krutých pravd a nezákonných machinací, Wilder zde poukázal na jejich druhou, temnější a pravdivější tvář - tvář nelítostných štvanců, kteří neváhají pro svůj velký článek hazardovat s lidským životem, navíc v neopakovatelném podání brilantního Kirka Douglese. Na svou dobu ještě ostřejší a více nesmlouvavá kritika mediálních praktik než o celých 64 let novější Fincherova Gone Girl, zářný důkaz toho, že v dobách poválečného Hollywoodu zkrátka dokázali filmaři s jednoduchým námětem i kompozicí vykouzlit důležité a stále aktuální myšlenky.... ()
Trošku předvídavá, přesto velmi chutná žánrovka. Zkažený, cynický novinář konečně kápne na svou životní story a snaží se ji vysát do poslední kapky. I přes poněkud karikaturní vykreslení postav jsem si to vcelku užil, na svou dobu to má úctyhodný rozmach (bobtnající zábavní městečko). Palec nahoru, hlavně pro Kirka Douglase. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Větu: „Nechodím do kostela, klečení mi ničí silonky,“ vymyslela Audrey Young, manželka Billyho Wildera. (liquido26)
- Kirka Douglasa si spoločnosť Paramount Pictures požičala od Warner Bros. a za stvárnenie hlavnej postavy mu bol zaplatený honorár vo výške 150 000 dolárov. (westerns)
- Film v době svého vydání obdržel negativní recenze a studio prodělalo. Bez svolení Billyho Wildera byl proto název změněn na The Big Carnival (Velký karneval), aby se zvýšily tržby z filmu, ale ani to nefungovalo. Po úspěchu dalšího Wilderova filmu Stalag 17 odmítl Paramount vyplatit Wilderovi jeho podíl se zdůvodněním, že si nechávají peníze, které prodělali na předchozím filmu. (liquido26)
Reklama