Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Filmový kouzelník Billy Wilder tahal z rukávu ve své bohaté kariéře jedno eso za druhým. Tímto jízlivým a nadčasovým trumfem se trefil do černého, neboť bez servítek ukázal rasu homo škodolibus v jejím cudném hyenismu. Není to lichotivé, ale taková jsme nátura. Neštěstí druhých nás přitahuje a čím tragičtější, tím záživnější. A na bezcharakterní média se všechno svádět nedá. Nejsou to žádná neviňátka, ale krmí nás prostě tím, co nám nejvíc chutná. ()
Je příznačné, že v paranoidní McCarthyovské době vznikly hned dva dobré snímky o konstrukci mediální reality. Wilderovo Eso v rukávu je o fous lepší než Robsonovo Tím hůř, když padnou. Oba jsou ale důstojnými předchůdci snímků jako Děkujeme, že kouříte nebo Vrtěti psem. A pochopitelně jsou také už z principu vážnější. Poukazují na to, jak moderní doba způsobuje, že více než ve fyzické realitě, žijeme v informacemi vytvářeném světě a jak se tato realita dá ohýbat. Vše, co považujeme za pilíř jistoty našeho vědění, může být lež nebo přinejlepším metaforickou verzí pravdy o světě. Jean Baudrillard to bude o několik desetiletí později nazývat "simulakra". ()
Po Hollywoodu si Billy Wilder vzal na spacir media a zurnalisty a opet vznikl film ve velkem stylu! Kirk Douglas vyborne a naprosto verohodne zahral sebevedomeho nicemu, kteremu jde o vlastni uspech. Je zajimave sledovat jeho promenu. Eso v rukavu je velmi nadcasovy snimek, ktery ukazuje umele vytvorene silenstvi, ktere media mohou zapocit. Dalsi z pokladu Billyho Wildera. ()
Myslím, že filmy Billyho Wildera majú nálepku "rôznorodé" aj keď sa väčšina divákov zhoduje na jednom žánri a tým sú komédie. Aj keď natočil úspešné komédie je obdivuhodné, že ten istý autor dokázal natočiť temný a znepokojujúci film akým je Eso v rukáve. Tento film v sebe neskrýva hlbokú filozofiu ani nedisponuje komplikovanou štruktúrou, ide o jednoduchý príbeh s postupnou gradáciou. Film si vás získa svojou jednoduchosťou a zlomyseľnosťou hlavnej postavy, ktorú dokonale stvárnil Kirk Douglas. Divák postupne zisťuje, že aj ostatné postavy vo filme sú nejakým spôsobom vnútorne skazené a že vo filme niet postavy s dobrými úmyslami. Počas filmu sa možno budete pýtať samého seba, kam ešte tento film môže zájsť a ďalšia scéna vám dokáže, že to môže byť ešte horšie a ešte viac temnejšie. Šťastný koniec si musíte nájsť sami, keďže všetko končí veľmi nečakane presne ako to majster Wilder zamýšľal. Eso v rukáve odporúčam divákom iba v tom prípade ak sú ochotný na konci filmu čeliť depresií 100% ()
"Dobrá zpráva – špatná zpráva." Překvapuje mě, že i poválečný Hollywood měl „svého“ spoločensko-kriticky zaměřeného režiséra a to ještě v osobnosti proslavené později řadou kultovních komedií. A stejně jako jeho evropští kolegové Helge nebo Cayatte, i Billy Wilder po natočení filmu tohoto ražení čelil velmi negativnímu přijetí, dočasně obtížnější tvůrčí situaci a na skutečné docenění si tak jeho Eso v rukávu muselo počkat hodně dlouho. Wilder tady již podruhé udeřil hřebík po hlavičce a tentokrát ještě silněji! Zatímco v cinefilně zaměřeném Sunsetu Boulevard (1950) z prostředí Hollywoodu se kritická linka dotýkala přeci jen hodně specifického prostředí, tentokrát skrze rozporuplnou postavu novináře míří v tomto směru s daleko větším přesahem. Námět filmu nejen zůstává nadčasový, ba co víc, on si svůj silný společenský přesah teprve s léty rozvoje bulvárních médií pořádně vydobyl a zpracování působí i po 70ti letech atraktivně. Příběh má spád a nechává vydechnout jen v dobře promyšlené míře (zaujal mě kontrast temného dění uvnitř a rozezpívané veselé tribuny zvenčí...). Kirk Douglas se famózně chopil postavy novináře, který neváhá dát přednost pomýšlení na svou kariéru a vytvoření mediální senzací před morálně se nabízejícím řešením problému, a na působivosti dodává noirová stylizace scén ze zasypané podzemní chodby. Velká spokojenost a zážitek! 95% ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Režisér Billy Wilder tento film označil za jeden z najlepších filmov, aké kedy natočil. (westerns)
- Herec Victor Desny zažaloval Billyho Wildera v době, kdy se psal scénář. Tvrdil, že se jedná o neautorizovanou verzi příběhu Floyda Collinse, který před lety uvízl v jeskyni (jak bylo zmíněno ve filmu) a ke kterému vlastnil Desny práva. Desny soud vyhrál a Wilder se odvolal. Nejvyšší soud státu Kalifornie nakonec rozhodl v Desnyho prospěch. Desnymu byla vyplacena částka 14 350 amerických dolarů. (liquido26)
- Obyvatelé Gallupu v Novém Mexiku byli najati jako komparz. Každý z nich dostal 75 centů na hodinu (točilo se deset hodin denně) a ti, kteří přivezli auto, dostali ještě tři dolary navíc. (liquido26)
Reklama