Režie:
Billy WilderKamera:
Charles LangHudba:
Hugo FriedhoferHrají:
Kirk Douglas, Jan Sterling, Robert Arthur, Porter Hall, Gene Evans, Timothy Carey, Iron Eyes Cody, Ray Teal, Frank Cady, Harry Harvey, Richard Gaines (více)Obsahy(1)
Příběh neúspěšného novináře, který začne pracovat pro okresní noviny v Novém Mexiku, protože už ho jinde nechtějí. Když náhodou objeví ve skalním indiánském sídlišti zasypaného člověka, ucítí velkou příležitost k návratu mezi žurnalistickou elitu. Věrný heslům "dobrá zpráva, žádná zpráva" a "špatná zpráva se prodává nejlíp" zorganizuje záchrannou akci takovým způsobem, aby mohl exkluzivními materiály co nejdéle zásobovat lačné noviny. Na opuštěném místě staré indiánské památky vypukne obrovský mediální cirkus s podporou tisíců čumilů, kteří se přijedou podívat i s rodinami na cizí neštěstí a hrdinskou práci záchranářů a tisku". (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (131)
Widerova alternativní cynická verze třetí největší mediální události mezi válkami (uvízlý Floyd Collins je zmíněný hlavním hrdinou i ve filmu). Vše stojí na dokonalém Douglasovi, který táhne tuto jinak občas monotónní jednostrunnou obžalobu bulváru neuvěřitelně nahoru. Hlavně kvůli němu čtyři hvězdy. Ale i Wilder se nezapře, a jedna hláška střídá druhou. Jen nevyvolávají smích, ale mráz. ()
Strhujúci príbeh o temných stránkach ľudskej duše, ktorá baží len po mamone a svetskej sláve. Nikdy však nie je neskoro na nápravu, cena ale môže byť veľmi veľká... Film-Noir, ktorý som pozrel takmer na jedno nadýchnutie a s rozuzlením, ktoré ma po emotívnej stránke celkom slušne zasiahlo. A Kirk Douglas? Škoda písať, geniálny ako vždy, a v tomto prípade to platí dvojnásobne, pretože jeho rola nebola práve jedna z najľahších. Klobúk dole. ()
Důležitost médií jako čtvrté moci podílející se na fungování státu a společnosti, a jejich znásilňování senzacechtivým bulvárem, to hýbalo Amerikou už v půlce minulého století. A Wilder ve svých nejlepších letech k tomu rozhodně měl co říct. A měl k tomu ideální nástroj - Kirka Douglase který dokáže svým charismatem na plátně bavit i když hraje docela solidního parchanta, co se v honbě za sólokaprem nebrání tomu realitu trochu popostrčit, aby tragedie jednoho zavaleného horníka v jeho novinách náležitě vynikla... a on rozjel mediální kolotoč ve kterém bude spolu s dalšími podobnými parchanty za tu největší hvězdu. Film je označený jako noir, ale nemá s tím žánrem vůbec nic společného, je to nadsazená společenská satira a zároveň příběh malého oportunistického člověka který v sobě hledá alespoň nějakou špetku morálky. V tom je ne nepodobný aktuálnímu Scorseseho Killers of Flower Moon, i když tohle je příběh samozřejmě mnohem jednodušší a odlehčenější, snad až trochu kýčovitý. Ne až taková pecka jako režisérovy předchozí Sunset Blvd. a následující Stalag 17, ale už kvůli svému nadčasovému tématu rozhodně zajímavý film. 8/10 ()
Bezskrupulózní reportér neváhá pro velký příběh plnící titulní stránky zdržovat záchranné práce, nakonec se v něm samozřejmě hne svědomí, ale to už je pozdě (nečekal jsem) a špatně dopadne (čekal jsem, i když ne takhle afektovaně). Přece jen mi z dnešního pohledu přišla celá ta kritika novinářské (lidské) senzacechtivosti, kariérismu a "hyenismu" až příliš naivně přímá a polopatická, takže i pro ten přetažený závěr to vidím jen na lepší 3*. ()
Trošku předvídavá, přesto velmi chutná žánrovka. Zkažený, cynický novinář konečně kápne na svou životní story a snaží se ji vysát do poslední kapky. I přes poněkud karikaturní vykreslení postav jsem si to vcelku užil, na svou dobu to má úctyhodný rozmach (bobtnající zábavní městečko). Palec nahoru, hlavně pro Kirka Douglase. ()
Galerie (47)
Zajímavosti (16)
- Pôvodný plagát, ktorý bol použitý aj pri DVD a Blu-ray vydaniach, zobrazuje filmovú hviezdu Kirka Douglasa, ako sa plazí v jaskyni s úzkostlivým, vyvaleným výrazom a vyvoláva dojem, že práve on je ten, kto je vo filme zavalený v starom skalnom indiánskom sídle. Táto šikovná vychytávka fungovala dvoma spôsobmi: Po prvé, vyvolala u divákov, ktorí ju prvýkrát videli, mylnú predstavu, že je to práve hlavná postava filmu, kto sa nachádza v nebezpečnej situácii (hoci to vôbec nie je pravda...), a po druhé, táto situácia mala symbolizovať to, že sa Kirk snažil dostať z nudného malého mesta, v ktorom robil obyčajného novinára. (westerns)
- Film je inšpirovaný skutočným príbehom Floyda Collinsa z roku 1925. (Svadbos)
- Kirka Douglasa si spoločnosť Paramount Pictures požičala od Warner Bros. a za stvárnenie hlavnej postavy mu bol zaplatený honorár vo výške 150 000 dolárov. (westerns)
Reklama