Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Když americké manželky opustí v létě s dětmi rozpálený Manhattan, jejich obětaví pracující manželé se věnují "kladení pastí, lovu a honu", jinak řečeno, zajišťují rodinu a "trpí" ve městě. Své utrpení a samotu si zlehčují občasným zakázaným doutníčkem, nezdravým jídlem, příležitostnou sklenkou whisky a ti nejodvážnější dokonce proměňují chtivé pohledy na ženské křivky mladých krasavic ve skutek. Také Richard Sherman je typickým manhattanským manželem, který pravidelně v červenci vyprovodí ženu Helenu a synka Rickyho na nádraží, aby si užívali venkovských radovánek. Poté se chce ve vší počestnosti soustředěně věnovat své práci v nakladatelství, protože v bytě je konečně klid, nemusí nikoho zdravit a odpovídat na stále stejné otázky. Může se věnovat například korektuře nové knihy "Člověk a podvědomí", která se sice zdá nezáživná, ale její třetí kapitola "Potlačovaná vášeň u muže středního věku, její kořeny a důsledky" je svým způsobem inspirativní. I ten nejvěrnější otec od rodiny však může podlehnout pokušení, když se o patro výš nečekaně nastěhuje blonďaté sexy stvoření, roztomile naivní a nedotčené, zato s křivkami hollywoodské hvězdy. Na scénu opět přichází Marilyn Monroe ve své nezapomenutelné roli naivní a prosté dívenky, jejíž vlající sukně nad pouličním větrákem v jedné ze slavných scén tohoto filmu probouzela fantazii mužského publika mnoha generací. Předlohou k nestárnoucí konverzační komedii Billyho Wildera se stala divadelní hra herce, scenáristy a producenta Georga Axelroda (1922-2003) s původním názvem "Sedmiroční kopřivka". Po boku M. Monroe uvidíme Toma Ewella. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Ukázka z filmu 1

Recenze (157)

PauloZ 

všechny recenze uživatele

Herecká "monologová" excelence Toma Ewella, který si roli uvědomělého, ale kouzlem Marilyn ošáleného, manžela dává s gustem, je bezmezná. Vyváděl bych v jeho situaci přinejmenším úplně stejně. No a Marylin je opět naivní a jako vždy božská. Už asi nikdo nedokáže zahrát tyhle naivní chraktery, tak velkolepě a nezapomenutelně, jako právě MM. Aź se mi nechce věřit, že taková nebyla ve skutečnosti :) ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

50's 'Oh Honey' Marilyn Monroe a paranoidní manžílek, toužící po úletu. Je přeci léto na Manhattanu. Manželky sklízí seno na senosečích a rajcovní husičky bydlí přes léto ve vašem domě. Billy tentokráte porušil klasický princip vyprávění. Promlouvá k divákům skrze monology hlavní postavy a k tomu si ještě dovolí porušit universum příběhu hláškou na Marilyn Monroe. Navíc konečně zjistíte, odkud že je ta slavná scéna s větrem z podzemky a Marilyninými (probůh je to správně?) šaty. 8/10 ()

Reklama

Martrix 

všechny recenze uživatele

- Doktore, jsem sedm let ženatý a obávám se, že na mě leze to, čemu vy říkáte svrbění po sedmi letech. Co mám dělat? - Pokud něco svrbí pane, je přirozené to poškrábat! Přestože zazní i taková věta, zapomeňte na pikantní, nebo dokonce lehce nekorektní komedii o nevěře. Richard je v textu distributorů označován jako typický manhattanský manžel, který vyeexpeduje manželku i se synem na prázdniny na venkov. Jak ale s čersvě nabytou svobodou naložil poté, co potkal blonďatou nepokušitelku s neposednou sukní, nakonec moc velká řachanda není. Spoustu monologů i vizualizovaných fantazií, které produkuje Richardova představivost, sice občas prosvětlí příjemný inteligentní humor, ale na můj vkus ho nebylo dost. Mám divadelní adaptace rád, ale tady to bylo i přes dobrý výkon Toma Ewella ploché. O výkonu MM mluvit nelze...ona tam vlastně byla jen nastrčená jako WOW efekt. Jenže mé libido nechávaly naivně působicí blonďaté prsatice odjakživa neaktivní...můj vkus se ubírá jiným směrem. Tzn. neocenil jsem ani ikonickou scénu s chlazením vaječníků. Co je ale podstatnější, tak casting byl čistý kalkul. Ve svých 29 letech hrála 22 letou; ta role měla přijít buď dřív, nebo měla být obsazena mladá holčina. Vyznělo by pak lépe, že postava kterou MM hrála, ani žádné klišé naplňovat neměla. Ve skutečnosti dokonce naopak. Richarda popostrčila kam patří a u toho svým proslovem zvedla sebevědomí nejen jemu, ale i mnohým mužům, kteří by si na takového blonďatého andílka netroufli. Takže oceňuji vyznění filmu a vlastně i to, že Wilder/tvůrci nešli po srsti divákům, kteří čekali něco třaskavějšího. Také chválím nemálo nenápadných, ale sofistikovaných verbalitek, které přišly hned v první scéně, ale pak se (bohužel) zjevovaly ve větších odstupech. A na závěr přiznám, že byť šlo jen o pár sekund, kdy byl dabing nahrazen originálním popěvkem MM u klavíru...hlas měla fakt sexy. Lepší 3*. Kdyby se mi MM líbila, tak 4* dám. PS: Tomu scénáři by velmi slušelo francouzské zpracování typické třeba pro devadesátá léta. ()

dopitak 

všechny recenze uživatele

Až teďka jsem pochopil, že jedna z nejznámějších scén s MM byla vytvořena jen pro plakáty - podzemka NY metra totiž zvedla Marylin šaty, ale filmový divák zase tak moc neviděl, herečka je v tu chvíli téměř v polodetailu, zatímco na známé fotce pózuje celá. Poprvé se seznamuji s Tomem Ewellem, který mi svou postavou hodně připomíná o něco starší film-noir snímky (Sunset Blvd., Maltézský sokol). Opravdu film-noir, protože i tady je hlavní hrdina, slaměný vdovec, osamělý. Vyzdvihněme také výborný dabing ČST (Postránecký, Zahajský, Medvecká, i Konvalinková, která mi ale moc neseděla, odvádějí na dnešní poměry dokonalou práci). A nenechte se mýlit, i debilní Nova si film nadabovala (Brožová), a vsadím se, že tenhle zmetek je i na bontonovských DVDčkách. ()

Terminus 

všechny recenze uživatele

Anglický název filmu (Seven Year Itch) vychází ze smyšleného nutkavého pocitu svědění po sedmém roku manželství. Manželství je centrálním tématem díla, jež v době svého vzniku údajně mnohé pohoršovalo (týká se předlohy i filmu). O humor se ve "vdovci" stará hlavně manžel, jehož žena je s dětmi na letních prázdninách, a on má obavu, že by mohla přijít na jeho (bezvýznamné) prohřešky. Právě z faktu, že se bojí možných kompromitujících interpretací jeho veskrze počestného počínání, pramení většina humoru filmu. Vyzývavá MM ho přivádí do rozpaků, ty ho děsí, ale v jádru by nebyl nevěry ani schopný... Se zvyšujícím se počtem obav z toho či onoho narůstá i jejich absurdnost. Nebojí se jen toho, jak by si jeho manželka mohla vyložit přítomnost blondýny v bytě, ale i toho, kolika cestami by se k ní tato informace mohla dostat, a též toho, zda ho MM třeba nechce okrást. Jakési poselství filmu pak spočívá v tom, že ačkoliv by hrdina filmu nebyl nevěry schopen, zájem mezi ženami o takové plaché muže je. Z postavy Toma McKenzieho, která je představena jako typický frajírek, svůdník a vazoun, se nakonec vyklube chlápek s něčím tak "neéterickým" jako je senná rýma. Zub času "vdovce" poněkud ohlodal, avšak stále disponuje rysy inteligentních amerických komedií z té doby a stojí za zhlédnutí. Některé momenty ("trademarková" zvednutá sukně MM nad větráním z metra, intertextuální odkaz "Blondýna v kuchyni? Co ty víš - třeba je to Marilyn Monroe!") činí toto jinak průměrné dílo takzvaně nesmrtelným. ()

Galerie (51)

Zajímavosti (33)

  • Dnes již klasická scéna s Marilyn Monroe stojící nad větrákem se natáčela 15. září 1954 na křižovatce Lexington Avenue a 52. ulice na Manhattanu. Natáčení přihlíželo zhruba 5000 diváků, kteří vydávali takový hluk, že scéna musela být dodatečně ozvučena ve studiu. (Karlos80)
  • Marilyn Monroe často zapomínala text a kazila natáčení, takže se některý záběr muel zopakovat až 40krát. To u ní opětovně vyvolávalo myšlenky na sebevraždu. (Kulmon)

Reklama

Reklama