Režie:
Billy WilderKamera:
John F. SeitzHudba:
Franz WaxmanHrají:
William Holden, Gloria Swanson, Erich von Stroheim, Nancy Olson, Fred Clark, Franklyn Farnum, Jack Webb, Lloyd Gough, Cecil B. DeMille, Hedda Hopper (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Jeden z nejlepších filmů legendárního režiséra Billyho Wildera líčí nezvladatelnou touhu bývalé hvězdy němého filmu Normy Desmondové po comebacku, která si za tímto účelem najme neúspěšného scénáristu Gillise. Jízlivě přesný portrét specifického filmařského zákulisí získal z 11 nominací tři Oscary. (oficiální text distributora)
Videa (6)
Recenze (477)
Opravdu vyjímečný a nadčasový film. Tohle by si měla pouštět jedna generace filmařů za druhou jako povinné čtení a jako připomínku, že to co točí dnes se bude jejich následníkům za pár let zdát neuvěřitelně slabé. Světská sláva - polní tráva. Ovšem tohle silné kafe asi hnulo žlučí ve své době celým Hollywoodem. ()
Wilder míchá filmovou historii se smyšlenými jmény a nebýt IMDB, doteď bych asi nevěděl, zda Max von Hayerling nebo Norma Desmond byly či nebyly skutečné postavy. Psaní o nesmrtelnosti snímku je nošením dříví do lesa. Pro mladého člověka, který je zvyklý na moderní komedie a akční filmy a chce se přiučit na starých klenotech, je tohle jistě výborný odrazový můstek. Ve své slavné režisérské době výstřední Erich von Stroheim vypadá i ve svých 65 letech dost tajemně a exoticky a pro svou roli se báječně hodil. Malé camea jistě potěší, i když musím uznat, že jména jako Anna Q. Nilsson nebo H. B. Warner mi nic neříkají. Alespoň Bustera "Friga" Keatona jsem poznal (sedí spolu s výše zmíněnými nad kartami v domě Normy Desmond). Jen škoda, že taktéž Wilderovo Někdo to rád horké u nás v televizi běhá zhruba 2x ročně a Sunset Boulevard se objeví jen výjimečně. Přitom je to podle mě mnohem lepší snímek, aniž bych snižoval kvality Někdo to rád horké. To, že Sunset Blvd. nezískal ani jednoho Oscara v pěti hlavních kategoriích, svědčí o ne zrovna nadšeném přijetí v té době. Gloria Swanson by si ho určitě za svůj "nepříjemný" výkon zasloužila. ()
Zajímavá studie narušené lidské mysli, která díky životu ve zlaté kleci byla tak odtržena od reality, až své snové skutečnosti zcela propadla. A také smutný pohled na stáří a senilitu, která i z velkých a silných dokáže udělat malé blábolící blázny. Nepřidám se k nadšenému stavění Sunset Blvd. na piedestal jaké vidím v okolních komentářích - je to zajímavý a velice dobře natočený film, ale pořád je to jen snímek o bláznivé staré bábě, sluhovi který udělá cokoli aby se neprobudila ze svého snu a jednom glosujícím příživníkovi, nic víc. Ve své době nepochybně geniální a nedoceněné, dnes už ale psychologických dramat a mírně cynických náhledů na temná zákoutí lidské reality máme přece jen mnohem více. 8/10 ()
Prvních dvacet minut jsem se docela ztrácel a byl zmanetý. Nevím vůbec proč, ale k Sunsetu jsem přihlížel skepticky a očekával humor. Proto jsem to vypnul, a za tři hodiny pustil znovu. A tentokrát to přišlo! Slovo nadčasový je málo, čarující kamera, vynikající ústřední trojice vybraná vyšší mocí, geniální scénář a naprosto DOKONALÁ režie Billyho WIldera! I přesto, tohle není hlavní devízou Sunsetu! Tou hlavní je to, že budete mít nad čím přemýšlet i dlouhé hodiny po skončení. Budete cítit jako by se vás dotkla zvláštní síla. Budete tomu chtít porozumět, a nebude se Vám to dařit do to doby, než na to půjdete od lesa. Nebo spíše od srdce! Bude se mi opravdu těžko usínat, protože takhle silný zážitek jsem dlouho neměl, i kdyby byl film barevný, tak to temno a hořkost lidských duší ho vrátí zpátky do černobíla. Výborná studie marnivé hvězdy včerejška předčila všechna má očekávání i přes známý fakt, že Wilder je borec, a co film to klenot. Přál bych každému, aby tohle mohl vidět a žasnout nad tou strukturou, velikostí a tím, jaké filmy nabídl noir žánr. ()
Očakávania boli privysoké, jeden z najzásadnejších filmov noir sa nedostal v mojom osobnom rebríčku tohto žánru na tie najvyššie pozície. Predsa len mám radšej noirove typické kriminálky so zásadnými zvratmi a klasickou štruktúrou. Sunset je omnoho viac umeleckým filmom, ktorý sa zaoberá viac psychológiou (psychopatizmom) hlavnej ženskej hrdinky, ako príbehom. Na mňa pôsobil tento film bohužiaľ chladne. U mňa jasne vedú ako zabudnuté filmové hviezdy Davis a Crawford z Baby Jane. Ale uvidíme po čase, videl som tento film už dávnejšie a jeho objektívne kvality sú zrejmé. VIDENÉ ZNOVA: So znalosťou všetkých tých klasických mien a ich tvárí (Buster Keaton v kúzeľnom pokrovom cameu) je to zážitok o stupeň vyšší. Ale na absolútny vrchol ešte v mojich očiach Norma Desmond nevystúpila. Hlavne jej to nehovorte, aby sa z toho nezbláznila, prosím... ()
Galerie (107)
Zajímavosti (56)
- Jedná se o jeden z posledních (pravděpodobně poslední) film točený na vysoce hořlavý filmový materiál - nitrát celulózy. (popkec)
- Režiséri Cecil B. DeMille a Billy Wilder sa pohádali počas nakrúcania na pľaci. Wilder mu vtedy povedal: „Nebudem vám hovoriť ako robiť Samsona a Dalilu a vy mi nebudete hovoriť to, ako mám robiť Sunset Boulevard.“ (classic)
- Roli Joea Gillise nejprve podepsal Montgomery Clift, ale dva týdny před začátkem natáčení od smlouvy odstoupil. Billy Wilder rychle nabídl roli Fredovi MacMurraymu, který však nechtěl hrát gigola. Zvažován byl i Marlon Brando, ale působil tehdy jako neznámý herec. Gene Kelly měl zájem, ale u MGM ho odmítli pustit. Se sebezapřením se Wilder setkal s Williamem Holdenem, jehož filmy na Wildera příliš nezapůsobily. Nakonec se domluvili, natočili spolu několik filmů a stali se velkými přáteli. (Kulmon)
Reklama