Reklama

Reklama

Ve hře je těžký hrdelní zločin, proto obžalovaný zaslouží tu nejlepší obhajobu... Napínavé drama ze soudní síně Svědek obžaloby bývá divadelními kritiky označováno za nejlepší divadelní hru legendární anglické spisovatelky Agathy Christie (1890–1976). V divadelní hře rozvedla zápletku stejnojmenné krátké povídky. Premiéra proběhla v roce 1953 na prknech londýnského divadla Winter Garden Theatre, o rok později se hra dočkala uvedení na Broadwayi. Tam slavila ještě větší divácký úspěch, proto o námět rychle projevili zájem filmoví producenti. Zakázku na zfilmování divadelní hry přijal jeden z nejvýznamnějších režisérů tehdejší doby Billy Wilder. Ten se poměrně věrně držel divadelní předlohy, zásadní rozdíl ale představuje ztvárnění postavy respektovaného právníka Sira Wilfrida Robartse. Slavný britský herec Charles Laughton ve filmu oproti seriózní podobě v předloze představuje osobitého lišáka, který srší hláškami a sarkasmem. Nejzkušenější soudní obhájce v Londýně se ujímá komplikovaného případu mladého muže, který byl obviněn z brutální vraždy starší zámožné vdovy. V roli obžalovaného naposledy zazářil na stříbrném plátně populární herec zlaté éry Hollywoodu Tyrone Power, který později tragicky zesnul při natáčení filmu Šalamoun a královna ze Sáby (1959). Obžalovaný Leonard Vole trvá na své nevině a díky svému osobnímu kouzlu dokáže přesvědčit mistra beznadějných případů, aby mu u soudu pomohl dokázat, že představuje spíš oběť než chladnokrevného vraha. Sir Robarts vymyslí důmyslný plán obhajoby, který ale fatálně závisí na výpovědi Leonardovy německé manželky Christine. V typické roli osudové ženy se zde představila Marlene Dietrichová. Její výpověď pod přísahou v soudní síni zcela změní průběh šetření a vede k mnoha šokujícím zvratům. Rameno spravedlnosti se totiž může načas vychýlit, pravda ale nakonec stejně vyjde najevo. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (234)

Bebacek 

všechny recenze uživatele

3,5 - Jak by řekl Chandler: "Kecy, prdy, beďary..!" :-P Všichni jsou v extázi z něčeho, co je celou dobu prakticky o ničem a na konci se z toho máme posadit na prdel. Hodinu a půl si mám nudou kousat nehty, abych si pak veškeré napětí užila v přemrštěné pointě, která nadesetkrát obrátí celý film. Pche! Obdivovat film jen pro jeho 10 minut slávy na konci? To teda nebudu. Ale stále můžu obdivovat Marlene, bez níž by moje hodnocení skončilo na průměrných 3 hvězdách. ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Ach, není nad ukecané staré filmové časy... a když se přidá projednávání mordu před soudní instancí, kde je u vycizelovaných polemik prověřené každé slovo, aby sedlo do dialogu - sázka na jistotu - alespoň u mě. Pokud do party noblesních ironiků navíc dosadíte Marlene Dietrich s hlasem bachařky z ženského lágru a Charlese Laughtona, ne nepodobného Tomu Hardymu, byť s následky nezdravého životního stylu, ale zato s jeho jiskrou, nemáte, krom podezírání podezřelých, co řešit. Vlastně ano, mimo nepřesvědčivého Tyrona Powera ještě rušivý element v podobě afektované ošetřovatelky, avšak s přihlédnutím k polehčující okolnosti, že právě ona byla častou příčinou páně Wildfridových sarkasmů. Přesto jsem se ani jednou neušklíbla a u emotivního svědectví úžasné Marlene se dala dokonce ochotně strhnout. No tedy a prosba k divákům ohledně konce... jó, to byly fakt časy! Stojí za vidění dle Frajera42, v rámci filmové výzvy pro rok 2016, toho času už restu :-) ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Nikdy neomdlívám, pokud nevím, kam dopadnu." Přiznávám, že jsem si po dlouhé době prožil filmový orgasmus a nemám nejmenší tušení, odkud mám začít svou chválu. Od mimořádně povedeného propojení slovních přestřelek před soudem se zamotaným odhalováním pravdy a s vyváženým dávkováním humoru? Od neskutečných hereckých výkonů Tyrone Powera v roli bystrého, leč dětinsky neposlušného advokáta, či Marlene Dietrich, která je stejně přesvědčivá ve chvílích milujících i chladně kalkulujících? Nebo bych měl začít od vymazleného závěru, u kterého může většina produkce jedenadvacátého století jen závistivě slintat? Ono je to asi jedno, takže pouze uctivě smekám klobouček. ()

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Už se vám někdy stalo, že vám film po jeho skončení vzal veškerá slova a přitom jste plní tolika pocitů, které bohužel beze slov nezvládnete vyjádřit? Tak to je přesně případ tohoto skvostu, který se zrodil pod rukou génia a za dozoru génia byl převeden na filmové plátno. Film začíná zcela tradičně a připomíná klasickou hru boje za svobodu nevinného. Netradiční se začne stávat ve chvíli, kdy člověk spatří Charlese Laughtona - postaršího bývalého advokáta, silně paličatého, arogantního a nekonečně ctižádostivého člověka, ovšem se smyslem pro čest a spravedlnost, sedícího na smrtelné posteli, který se nechystá prožít zbytek života odpočinkem. I přes přísný zákaz si nedokáže ze života odmyslet své doutníky a brandy. Jeden takový doutník, respektive oheň k jeho zapálení mu zařídí nový případ, který se zdá zcela všední a prakticky nevyřešitelný, což je pro pro našeho advokáta ta nejlepší motivace. Samotný soudní proces je plný velmi zajímavých argumentů nečekaných zvratů a je patrné, že ho nepsal žádný idiot. V tuhle chvíli musím svůj komentář ukončit, protože to bylo přání samotného režiséra. Mohu ho tedy jen velmi silně doporučit. A protože jsem v poslední době viděl velmi mnoho filmů téměř nulové kvality, tak je tento takovým malým zázrakem a mohu tedy své doporučení doporučit i nejvyšším možným hodnocením. A rychle než si to rozmyslím. ()

Exkvizitor 

všechny recenze uživatele

Kouzelné! Jak jinak taky mohlo dopadnout spojení autorky původní divadelní hry Agathy Christie a geniálního Billyho Wildera! Rukopis obou je patrný - od Agathy tu je zejména ústřední postava panovačného, ale inteligentního právníka-žijící legendy s vyvinutým smyslem pro humor. Od Billyho pak vedení herců a celé vyznění snímku. Záporem by mohla být možná přílišná "divadelnost" filmu, který nezapře svou předlohu. Ale je to jako s Kofolou: Když ho miluješ, není co řešit. A ho já miluju moc. ()

Galerie (39)

Zajímavosti (11)

  • Una O'Connor, v úlohe pani domácej obete vraždy pani French (Norma Varden), si ako jediná z hercov zahrala divadelnú rolu aj vo filme. (marlon)
  • Film sa podľa hodnotenia filmových kritikov zaradil medzi najlepšie sfilmované poviedky Agathy Christie. (marlon)

Související novinky

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

Ben Affleck zremakeuje Svědka obžaloby

20.08.2016

Kdyby se vybíraly nejlepší filmy z padesátých let, jen těžko by mezi nimi chyběl Svědek obžaloby. Soudní drama Billyho Wildera vychází z povídky (a následné divadelní hry) od Agathy Christie, získalo… (více)

Reklama

Reklama