Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Americký film Podvod je typickou ukázkou žánru, kterému říkáme film noir a který zažil své nejlepší období právě ve čtyřicátých letech. Jeho hrdinou je stárnoucí boxer Bill Thompson, zvaný Stoker, který nikdy nebyl šampionem a už dlouho nevyhrál zápas, ale až do poslední chvíle věří, že jeho slavná chvíle jednou přijde. Když nastupuje do ringu proti svému protivníkovi, tak netuší, že zkorumpovaný manažer bez jeho vědomí zápas prodal. A tak dá do zápasu všechno, co v něm ještě zbylo... Snímek stojí jednak na pozoruhodném výkonu Roberta Ryana, který sám v mládí boxoval, a proto v ringu působil naprosto přirozeným dojmem, a jednak na pevném režijním zvládnutí látky Robertem Wisem, který začínal jako střihač Orsona Wellese (měl nominaci na Oscara za Občana Kanea) a později se prosadil na poli muzikálu, když za snímky West Side Story (1961) a Za zvuků hudby (1965) získal Oscary jako režisér i jako producent. Film Podvod byl uveden v soutěži na MFF v Cannes 1949, kde získal Cenu za kameru za vynikající práci Miltona Krasnera a také Cenu FIPRESCI. Jak je vidět z častých prostřihů na hodiny, celý snímek se odehrává v reálném čase. (Česká televize)

(více)

Recenze (32)

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Hezka noirova epizodka ze sveta boxu. Ja tohle prostredi ve filmech nevyhledavam, mozna i proto, ze skutecny box docela sleduju. Takze pozorovat boxujici herce proste neni ono, a malokdy to vypada tak, aby se tomu dalo verit. Stejna tak i zde, kde navic souboj zabira asi tretinu filmu. Ale co...zas je tu Audrey, kterou mam rad, Robert Ryan je taky docela dobrej, obrazky pekne, takze nakonec hodnotim jako nadprumer. ()

MrCreosote 

všechny recenze uživatele

To, co by jinému filmu sloužilo jako závěrečné vyvrcholení, nebo naopak úvod do děje, zde vyplňuje celý prostor. A to velice úspěšně. Podvod sleduje stárnoucího boxera při zápasu, ve kterém má dokázat, že ještě nepatří do starého železa, i když byl bez jeho vědomí celý duel podplacený. Ironické sledování krvechtivých diváků, reálný čas vyprávění a nahlédnutí do zákulisí třetiligových boxerských zápasů ovládaných místními bookmakery a podvodníčky. To vše zrežrováno Robertem "natočím skvěle cokoli" Wisem. ()

Reklama

JohnnyD 

všechny recenze uživatele

Nádherná dráma šmrcnutá s noirom o starom boxerovi, ktorý si chce dokázať, že stále na to má. Príbeh je prostučký a dá sa prerozprávať za pol minúty, ale celá osobnosť Stokera a jeho motivácie sú tak skvelo kamerou a hercami podané, že sú až hmatateľné. To isté platí o ústrednom súboji, ktorý je tak neskutočne živelný, že Rocky sa môže schovať. ()

Slasher 

všechny recenze uživatele

Na poměry noir produkce filmařsky nadprůměrně kvalitní boxerský film – výborná je atmosféra kolem haly "Paradise City" (lokace L.A.), Ryan jako hrdý hlavní hrdina a ranař, v jehož výhru nevěří už ani jeho vlastní tým, v součtu je to sympaticky přímočarý, kompaktní a o 70 let později pořád slušně napínavý. Vidím Wise točil i další box hit Somebody Up There Likes Me. ()

ad142 

všechny recenze uživatele

Komorný príbeh starnúceho boxera, odohrávajúci sa len počas jediného večera. Napriek tomuto krátkemu času a aj kratšej minutáži celého filmu sa tvorcom (hlavne režisérovi Robertovi Wisemu a hercom R. Ryanovi či Audrey Totter) podarilo zhrnúť celý životný príbeh boxera a dokonca aj načrtnúť jeho budúcnosť. Podarilo sa im ukázať prehnité a bezútešné prostredie okolo boxerských zápasov nielen v osobách skorumpovaných ľudí, stojacich za samotnými boxermi, ale nešetria ani divákov takýchto zápasov. Neustále prestrihy na tváre divákov a viacero scén (napríklad tá, kde Audrey Toth stojí na železničnom moste a ako keby do nej vchádzali nočné vlaky, slávny dlhý boxerský zápas, alebo zúfalý útek Ryana cez opustené hľadisko) je ťažko zabudnuteľných a právom zaraďuje toto zdanlivo zabudnuteľné béčko do výšin súčasných noirových rebríčkov. ()

Galerie (13)

Zajímavosti (3)

  • Robert Ryan ve svých studentských letech skutečně boxoval, a to na Dartmouth College. (SgtPepper)
  • Natáčení trvalo dvacet dní. (SgtPepper)
  • Hodiny na náměstí ukazují na začátku filmu čas 9:05 a na konci 10:16. Rozdíl časů dá dohromady délku filmu. (SgtPepper)

Reklama

Reklama