Režie:
John WooKamera:
Oliver WoodHudba:
John PowellHrají:
John Travolta, Nicolas Cage, Joan Allen, Alessandro Nivola, Gina Gershon, Dominique Swain, Nick Cassavetes, Harve Presnell, Colm Feore, John Carroll Lynch (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Čínský režisér John Woo (nar. 1946) se prosadil v osmdesátých letech sérií akčních filmů (Lepší zítřek, Killer, Hard-Boiled aj.), jež mu vynesly hollywoodské angažmá. Svou zálibu v pečlivě choreograficky připravené akci a ve zpomalených scénách brutálního násilí zdařile přenesl s výrazně vyššími rozpočty do západního prostředí. Ve svém třetím americkém snímku Tváří v tvář (1997) proti sobě postavil člena protiteroristické jednotky FBI Seana Archera (John Travolta) a psychopatického zločince Castora Troye (Nicolas Cage). Jejich vzájemný souboj, jenž je živený letitou nenávistí, ozvláštňuje speciální lékařský zákrok, při němž si oba protagonisté v podstatě vymění své totožnosti. Režisér se spoléhal především na vlastní vyzkoušené postupy (např. působivá akční scéna s holuby v kostele) a také na herectví obou hlavních představitelů, kteří přesvědčivě zvládají obě polohy svých rolí. Nicolas Cage tímto titulem uzavřel volnou trilogii, v níž ztělesnil neohroženého akčního hrdinu (předtím Skála a Con Air). Není bez zajímavosti, že motiv transplantace nové tváře zločinci byl využit už před lety v českém fantastickém filmu Ztracená tvář (1965), natočeném režisérem Pavlem Hoblem podle námětu Josefa Nesvadby. (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (845)
Nejlepsi Woouv americky film a jeden z nejlepsich akcnich filmu. Ve vetsine akcnich filmu cekate hodinu nez pride akce a dialogy tam jsou vicemene proto, aby spojovali jednotlive prestrelky. To tady je akce v podstate porad, pribeh nenudi a finale je dokonaly. Samozrejme se tu najdou i nejake ty kecaci pasaze, ale nenudi a jsou docela vtipny, i kdyz by vic hlasek neuskodilo. A krome tech klasickejch prestrelek je tu nekolik dlouhejch a naprosto dokonalejch akcnich sekvenci, pocinaje totalnim masakrem v hangaru a konce zaverecnou prestrelkou v kostele a honickou. Cage je tu naprosto dokonalej, jedna z jeho nej roli, takovyhleho perfektniho psychouse jsem uz dlouho nevidel, ale jakmile se "prohodi", zacne bejt i Travolta hodne hustej, ale presto byl Cage lepsi. K tomu si pripoctete perfektni hudbu, perfektni kameru, perfektni rezii Johna Woo, v ramci zanru originalni pribeh a mate dokonalej akcni thriller. Vic takovejhle filmu. ()
„Teraz ma ospravedlni, musím ísť pretiahnuť tvoju ženu. Prepáč. Pomilovať.“ Zrejme najlepší americký film ázijského pekelníka Johna Woo. Kým jeho predchádzajúce americké práce boli brzdené slabými rozpočtami, nedostatočnými scenármi, poslabšími hercami alebo hlúpymi producentmi, v TVÁRI TOHO DRUHÉHO je všetko takmer dokonalé (100% nedávam asi len preto, že je to trocha dlhé a obsahuje to scény, bez ktorých by som sa pokojne zaobišiel). Od obrovského rozpočtu, ktorý rozhodne JE vidieť, cez vynikajúci scenár (tradičná komediálna zápletka o „výmene tiel“ dostáva v ostrom akčnom trileri úplne nový, osviežujúci rozmer) plný drastických hlášok, ktoré fungujú napriek tomu, že sú cez čiaru („Ako sa má tvoj mŕtvy syn?“) až po výborné herecké výkony (nielen Cage a Travolta, ale tiež Nivola, Swain, Thomas Jane, či Joan Allen, u Cagea je každopádne pozoruhodné, že bol typicky wtf-cageovský dávno predtým, než sa z toho stal terminus technicus). Inteligentný dej, strhujúce akčné scény a špičková produkcia ostrieľaného Michaela Douglasa. Za mínus by som označil čudnú pasáž z futuristickej väznice (pôvodný scenár žánrovo spadal do sci-fi, ale Wooa to nebavilo, tak zmluvu podpísal až keď scenárista príbeh premiestnil do súčasnosti). S odstupom času je trochu zvláštne vnímať to ako trhák, celosvetová tržba 128 miliónov znie síce na 90. roky relatívne krásne, ale pri rozpočte 80 by som až taký romantik nebol. ()
Jeden z těch zlatých akčních filmů mého mládí. Parádní nápad s výměnou obličejů je podán tak, že tomu člověk snad i věří. Cage vzhledem k postavě, kterou hraje či má předstírat, že je - naprosto potrhlý magor - zde uplatňuje svou zálibu v přehrávání tentokrát s velmi pozitivním výsledkem. Vedle něj perlí "kladný záporný" Travolta, který si polohu totální shnilosti svojí postavy očividně velmi užívá. Doplňme sympatickou Joan Allen a sexy Ginou Gershon, přidejme vysoce efektní akční scény a hudbu a super finále a máme 90% superakčňák. Nedám dopustit! ()
Mistrovský kousek Johna Woo, originální scénář dává vyniknout dvěma hlavním protagonistům, jednotlivé scény jsou vršeny skvěle na sebe, film má spád, atmosféru a je prostoupen typickými režisérovými zpomalovačkami. Jeden z nejlepších akčních snímků roku 1997, kde každá minuta je zcela využita ve prospěch diváckého zážitku. 80 miliónů dolarů(rozpočet)/245,5 miliónů dolarů(výdělek celosvětově) ()
John Woo si v Hongkongu akčními peckami Killer a Hard Boiled vysloužil pověst výtečného akčního režiséra. John Woo se nakonec vydal i do Hollywoodu, kdy jeho první dva hollywoodské projekty s názvem Živý terč a s Jeanem-Claudem Van Dammem a Operace: Zlomený šíp s Johnem Travoltou nejde označit za kdovíjak pamětihodné kousky. Teprve až třetí hollywoodský projekt Johna Woo dokázal, že má i v Americe Woo co předvést. Opět u toho byl nejen John Travolta, ale i Nicolas Cage, přičemž Tváří v tvář spousta diváků vnímá jako film, který definitivně odstartoval cageování (Nicolas Cage předvádí šílenosti). Především jde ovšem pořád o bravurní akční řemeslo. Z dnešního pohledu možná není na kariéry Johna Travolty a Nicolase Cage nejhezčí pohled, v roce 1997 ovšem byli tito dva herci v parádní formě na vrcholu svých sil. Nicolas Cage se sice možná do role maniaka z dnešního pohledu možná vžil až příliš, zadání ovšem splnil na výbornou. Výkony Travolty i Cage jde vnímat jako lehce přepálené a přehrávané, i to je ovšem součástí hry, díky které ten film tolik funguje. Šílené zápletky s béčkovým nádechem se Woo chopil a natočil film na kterém je jeho 80-milionový rozpočet vidět do posledního dolaru. Výrazné vizuální pojetí a především dokázal do hollywoodského blockbusteru zapojit kořeny akční hongkongské školy. V Hongkongu možná Woo předváděl ještě pamětihodnější věci, jeho práce v Tváří v tvář s atmosférou, skutečně bravurní využití dvou herců a především realizace velkolepé akce definitivně dokázali, že i v Americe má Woo co nabídnout. Mnoho momentů v Tváří tvář možná hraničí s parodií, zároveň zde ovšem fungují i depresivní a emocionálně silné momenty, kdy má Travolta skutečně možnost předvést, že byl na konci 20. století na vrcholu svých hereckých sil. On i Cage skvěle fungují v téhle hře na kočku a na myš, která se navíc nebojí být v průběhu pořádně ostrá a Woo v rámci své hollywoodské kariéry nejspíš nejvíc skutečně připomněl své hongkongské kořeny. V roce 1997 prostě vznikl nejen originální, ale skutečně stylový akčňák s výraznou vizuální stránkou, velkolepou akční stránkou a dvěma výtečnými herci v jejich vrcholných silách. Chystané pokračování od Adama Wingarda se bude moct snažit, dosáhnout kvalit původní klasiky Johna Woo ovšem bude hned z několika důvodů velmi obtížné..... ()
Galerie (49)
Zajímavosti (34)
- V amerických kinech film vydělal 112,3 miliony dolarů, celosvětově pak 245,7 mil. (NIRO)
- Jména dvou hlavních záporných postav jsou inspirovaná řeckými bájemi. Castor a Pollux jsou potomci Dia, kteří bojovali v Trojské (anglicky Troy) válce. Odtud jména Pollux Troy (Alessandro Nivola) a Castor Troy (Nicolas Cage). (duklak2)
- Ve filmu Skála (1996) říká Stanley Goodspeed (Nicolas Cage), že jezdí béžovým Volvem. Když v tomto filmu Castor Troy (Nicolas Cage) ukradne po útěku z vězení na placeném parkovišti auto, je to béžové Volvo. (Okurka89)
Reklama