Režie:
William WylerScénář:
Karl TunbergKamera:
Robert SurteesHudba:
Miklós RózsaHrají:
Charlton Heston, Jack Hawkins, Haya Harareet, Stephen Boyd, Hugh Griffith, Martha Scott, Cathy O'Donnell, Sam Jaffe, Finlay Currie, Frank Thring (více)VOD (3)
Obsahy(1)
Film vypráví příběh mírumilovného syna bohatého a významného rodu v Jeruzalémě, který je dílem kvůli své snaze bránit práva židů a dílem nešťastnou shodou okolností odsouzen na galeje. Po mnoha útrapách a dobrodružstvích vybojuje zpět svobodu a vede svůj národ proti hněvu Římanů. Wylerův Ben Hur je nejenom epickým příběhem, ale také jedním z nejlepších a nejslavnějích filmů historie. (Pannonia Ent.)
(více)Videa (1)
Recenze (473)
Tenhle film má své mouchy. Scénář místy působí dost nedotaženě, některé dialogy mají zcestnou konstrukci. Casting se také zrovna nevyvedl, protože takový Stephen Boyd coby Messala je tragický a postava Ester…škoda slov. Když k tomu přidám úmornou stopáž a to že jsem zarytý ateista, bylo by toho dost, proč film shodit. Jenomže to neudělám, protože i přes všechny výtky musím uznat, že film nese auru mistrovského filmařského díla starých časů. Ty pasáže, které dělají Ben Hura tím čím je jsou zvládnuty tak, že nechají zapomenout na všechny ty slabá místa. Už jen skvěle sestříhaná námořní bitva, nebo scény s Ježíšem patří mezi velké filmové momenty, ale vysoko nad nimi se tyčí monumentální scéna závodů v cirku. To co při technických limitech té doby tvůrci dokázali vytvořit si zaslouží obrvoský respekt, protože tahle scéna nepůsobí staře ani dnes a ve vysokém rozlišení se jedná opravdu o jedinečný zážitek. Takže zkrátka nemohu než dát plné hodnocení, protože film který má v sobě tyto úchvatné pasáže si nižší nezaslouží. ()
Nemám rád staré historické filmy. Vlastně nechápu proč se jim říká hidtorické. Víc by se hodilo používat kostýmované. Nelíbí s emi jejich přílišná stopáž, roztahanost, výpravnost, zbytečná pompeznost, moralizování a příliš jasné dělení na kladné a záporné postavy. Tohle všechno je i v Ben Hurovi. Ale přesto nemohu jinak než dát za pět. ()
Monumentální a velkolepý biblický epos, jak svým pojetím, počtem zainteresovaných lidí, výpravou, tak i nekonečnou stopáží, dílo, které snad re-definovalo celý pojem "velkofilm". Je však až nečekaně příjemné, že na svou velkolepost tolik nesází, v rámci (omezených) možností se vyhýbá patosu a nesnaží se rádoby komplexně pojmout celé určité období, naopak třeba celý příběh Ježíše Krista je jen okrajový. Touto "skromností" překonává i mnohé velkofilmy o desítky let novější. A úplnou třešničkou na dortu jsou skvěle zvládnuté akční scény, viz závod spřežení - lahůdka, navíc v roce 1959! Na druhou stranu je Ben-Hur vcelku povrchní, za ty 3,5 hodiny jsme v některých věcech rozhodně mohli zavrtat více do hloubky a pro mě osobně byl také problém v jisté natahovanosti a až ubíjejícím tempu některých neakčních scén. Skoro každý, i sebejednodušší, dialog probíhal ve statickém prostředí prostřednictvím záběru-protizáběru... Ale chápu, že takhle se dřív prostě filmy točily. 8/10 ()
Jen tak pro pořádek, slavná vozatajská scéna je i co do délky takřka doslovnou kopií stejně fantastické scény v "Ben Hurovi" z r. 1925. Jinak mezi historickými, potažmo biblickými velkofilmy 50. a 60. let. Ben Hur těžko hledá konkurenci. Netrpí statičností a prázdnou rozmáchlostí, i přes veškeré svody monumentality staví Wyler především na postavách a příběhu. Biblická linie je potom zpracována tak, že i pár nepřímých odkazů a kamerových pohledů dokáže vyvolat účinek, jaký se nepovedl desítkám jiných filmů a na rozdíl od nich dokáže předat určité poselství, které není jen prázdným převyprávěním biblického scénáře. Nadčasovost a životnost příběhu jsou jedním z důvodů, proč jsem schopen se povznést nad historičnost celého filmu a vychutnat si ho tak v celé jeho kráse a velkoleposti. ()
Epos z největších, který ani po šedesáti letech v mnohém ohromuje - obzvlášť ve fantastickém herectví Charltona Hestona a v síle jeho nestárnoucího příběhu. Co zestárlo velmi je plakátový přístup ke křesťanské mystice, zde zobrazené jednoduše jak z knížky pro děti, což svou primitivností silnému příběhu o archetypální cestě skrz lásku, zradu, nenávist a odpuštění poněkud podkopává nohy - jistě, vychází z knihy, ale to filmu hloubku nedodává. K tomu navíc si vzpomenout na arcigeniálního, jen o tři roky mladšího, Lawrence z Arábie, a Ben Hur tak rázem působí jako... pohádka. Fantasticky natočená, epická, silná, ale stále jen pohádka. 8/10 ()
Galerie (169)
Zajímavosti (79)
- V knižnej predlohe nemá Ben Hurova matka (Martha Scott) žiadne meno a je nazývaná iba ako Hurova matka. Pre film však bola prekrstená na Miriam. (curunir)
- Miklós Rózsa zložil hudbu k filmu za 8 týždňov. (curunir)
- MGM chtělo reálně vypadající římskou loď. Najali si proto člověka, který celý svůj život studoval římskou architekturu. Když přišel se svým návrhem lodi, nevěřil technický poradce filmu Mauro Zambuto, že loď poplave. I tak se loď postavila a pustila na vodu. Při nárazu vln se ale ihned potopila. Byla proto navezena do velké nádrže s namalovaným nebem. K udržení stability lodi byla natažena lana od spodu až ke špičce stěžně. (HellFire)
Reklama