Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Také princezna chce někdy prožít docela obyčejné dobrodružství a zamilovat se. Příběh romantický až staromódně sentimentální, ale také plný humoru, který čerpá z nejlepších tradic amerických komedií. Jeho hrdinkou je půvabná mladá princezna Anna, následnice trůnu imaginární evropské země, jež přijíždí na státní návštěvu do Říma. Po vyčerpávajícím programu je na pokraji sil a je jí na noc podán uklidňující prostředek. Dříve než droga začne působit, se Anna tajně vydává do nočních římských ulic. Cestou se dostaví ospalost, a tak ani neví, jak se ocitla na noc v bytě novináře. Ten ji následujícího dne chce nejprve využít pro senzační reportáž a provádí ji společně s kamarádem fotografem po Římě… Režisér William Wyler vtiskl komedii nenápadnou dokonalost a lehkost. Pod jeho vedením zkušeného a světem protřelého novináře Joea Bradleyho ztělesnil Gregory Peck (Případ Paradinová, Milionová bankovka, Starý gringo, Mys hrůzy). Křehkou, v cizím prostředí poněkud bezradnou princeznu Annu, neodolatelným způsobem ztvárnila Audrey Hepburnová (Snídaně u Tiffanyho, Šaráda), která také za svůj výkon obdržela Oscara. Dalšího Oscara získala Edith Headová (za nejlepší kostýmy pro černobílý film) a scenárista Ian McLellan Hunter za původní scénář, který svým jménem kryl skutečného autora Daltona Trumba, jenž byl na černé listině). (Česká televize)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (861)

berg.12 

všechny recenze uživatele

Po zhlédnutí tohoto filmu jsem musel provést drobnou revizi v žánru "romantická komedie". Kam se hrabou všechny Casablancy, tohle je ten nejkrásnější klasicky stylizovaný filmový sen. Udělat milionkrát omleté klišé způsobem, že mu opravdu uvěříte, je vážně umění, od režie až po herecké výkony. A Audrey Hapburn je snad jediná herečka, které to opravdu věřím a už jsem pochopil, co marně hledaly generace hereček před ní a o co se marně snažily generace hereček poté. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Audrey Hepburnová byla jako vánoční cukroví. Sladká, křehká, výjimečná. Přitom ale dostatečně talentovaná, aby nemusela spoléhat na výše uvedené. Těžko říct, jestli bychom ji znali, kdyby zarputilý William Wyler netrval na tom, že do role princezny chce neznámou tvář. Jisté je, že právě díky Audrey a Wylerově lehkonohé režii jsou Prázdniny v Římě dodnes tak okouzlující. A staly se motivickým vzorníkem pro řadu dalších filmů (třeba Notting Hillu). 80 % ()

Reklama

Ainy 

všechny recenze uživatele

Romantický film s neromantickým koncem. Jsem ráda, že jsem se nenarodila v královské kolébce a na má bedra nebyly vloženy povinnosti vůči své zemi. Jsem nesmírně ráda, že jsem si mohla hrát s kým jsem chtěla, že jsem si mohla jet kam jsem chtěla a později, že jsem se mohla milovat s tím, do kterého jsem se zamilovala. Film jsem dnes viděla úplně poprvé a dlouho, předlouho jsem se na něj chystala. Audrey byla sluníčko a v roli křehké princezny, která se vzepřela rozvrhům a užila si svůj den jako anonymní žena, jí to nesmírně slušelo. Konec filmu ani nemá cenu moc rozebírat, protože ... dojemnější vyznání vzájemných citů, aniž by o tom mezi nimi padlo jediné slovo, jsem ještě neviděla. (Challenge tour 2015) ()

sportovec 

všechny recenze uživatele

Klasika nemusí znamenat mrtvolnou strnulost a lehký žánr jednosměrné synonymum pro kýč. Zní to otřepaně, ale alespoň čas od času je to pravda. Římská poválečná romance, prosycená nejen cukrkandlem, ale i skutečným citem, dotovaným neskutečně dobrými hereckými výkony Hepburnové i Peckovým, to je všechno atmosféra, která nás přes první hmatatelné projevy poválečné ekonomické i sociální a kulturní regenerace unáší do nadpozemských světů skvělých citů, jimž navzdory věříme všechno, co nám sdělují nebo se sdělit snaží. Princezna je princeznou, milenec milencem se všemi přednostmi americké spontánnosti a ... a ... ještě mnoho by se dalo napsat na téma této mimořádně zdařilé komedie. Spokojím se jedním tvrzením: smějí se na nás ze stříbrného plátna dodnes. Materiál, na němž jsou PRÁZDNINY nasnímány, možná zestárl, oba dva protagonisté již také nejsou pár let mezi námi, ale příběh, kterým nás na početná vyžádání oslovují, se na nás usmívá přátelsky přírodním chrupem, nezdefraudovaným četnými protézami. A jeho hrdinové nezestárli. To jen vděčné publikum neustále mládne. Mládnou i ti, kteří vzpomínají na premiéru a prvá uvedení filmu. Zdá se, že ti ostatní, ti diváci, kteří zde jsou, i ti, jejichž čas teprve přijde, budou tu krásnou omlazovací kúru uměním brát stejně jako jejich vděční předkové. ()

Aidan 

všechny recenze uživatele

Mám rád romantické filmy, které stavějí na kouzlu jednoho dne (Prázdniny v Římě), jedné společné noci (Před úsvitem), anebo společných vzpomínek (Casablanca) - tedy na prchavosti a nenaplněnosti. Mnohem méně radosti nalézám v romantice happyendů, co klamou, že vytržení takových zázračných okamžiků lze protáhnout na celý život (Pretty Woman, Snídaně u Tiffanyho). To pak po závěrečném polibku samozřejmě musejí rychle následovat titulky, aby snad iluzi splynutí nenarušil všední den. Prázdniny v Římě takto nelžou. Takový nevylhaný sentiment - navíc takto dobře okořeněný humorem - je na filmovém plátně opravdu k pohledání ()

Galerie (143)

Zajímavosti (59)

  • Scénář napsal Dalton Trumbo, ale jelikož se objevil na černé listině poté, co odmítl vypovídat před Výborem pro vyšetřování neamerické činnosti, zaštítil scénář svým jménem jeho přítel Ian McLellan Hunter, který za něj v roce 1954 dostal Oscara. Až roku 1993 Akademie vymazala Hunterovo jméno ze záznamů a posmrtně udělila Oscara Trumbovi. (Witta)
  • Když se filmovala scéna, ve které princezna Anna (Audrey Hepburn) říká Joeovi (Gregory Peck) na shledanou, nepříliš zkušená Audrey Hepburn nebyla schopná propuknout v pláč. Tehdy zasáhl režisér William Wyler, který začal Hepburn vyčítat množství zkažených záběrů, ta pohotově začala brečet a scéna byla natočena. (Kulmon)
  • Po natáčení řekl Gregory Peck (Joe Bradley) producentům, že Audrey Hepburn (princezna Anna) zajisté vyhraje Oscara, a že by udělali lépe, kdyby dali na plakáty její jméno nad titul filmu. Oni tak udělali a ona také. (Kulmon)

Související novinky

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

LFŠ ocení Hynka Bočana a Milana Lasicu

28.05.2019

Letní filmová škola Uherské Hradiště, která se letos koná v termínu 26. července až 4. srpna, přivítá dva významné představitele česko-slovenské kinematografie – režiséra Hynka Bočana a herce Milana… (více)

Spielberg oživí Cortése

Spielberg oživí Cortése

29.03.2018

Steven Spielberg nám právě dodal sci-fi Ready Player One a v červenci 2020 se od něj dočkáme Indiana Jonese 5. Tím ale jeho dobrodružné vyžití nekončí, zároveň totiž hodlá produkovat seriál o Hernánu… (více)

Reklama

Reklama