Reklama

Reklama

Muž s kinoaparátem

  • Sovětský svaz Čelověk s kinoapparatom (více)
Trailer
Experimentální / Dokumentární
Sovětský svaz, 1929, 68 min

Na začátku filmu Muž s kinoaparátem vyleze kameraman z „hlavy“ kamery. Film pak diváka vezme na humornou, kaleidoskopickou projížďku po sovětských městech a zároveň ukazuje paralely mezi filmařem a dělníkem v továrně a odhaluje proces vzniku filmu. V jednu chvíli nám Vertov představí muže jedoucího na motorce a pak nám překvapivě ukáže záběry kameramana, který motorku natáčí, a následně záběry střihače, který tyto záběry stříhá. Film, který je zčásti dokumentem a zčásti filmovým uměním, sleduje město v Sovětském svazu 20. let 20. stoletní v průběhu celého dne, od rána do večera. Film režírovaný Dzigou Vertovem, s řadou složitých a novátorských kamerových záběrů, zachycuje scény běžného každodenního života v Rusku. Vertov oslavuje modernost města s jeho rozlehlými budovami, hustým osídlením a rušným průmyslem. Ačkoli ve filmu nejsou žádné titulky ani vyprávění, Vertov přesto přirozeně zprostředkovává zázraky moderního města. (Film Europe)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (241)

Frajer42 

všechny recenze uživatele

Zcela upřímně musím pronést, že ta 5 hvězdičková hodnocení naprosto nechápu. A klidně mě kvůli tomu nemějte rádi. Celý film je prakticky o tom, že si jeden frajer koupil kameru a cítí potřebu se pochlubit, a tak si filmuje CCCP. Tam si natočí porod. Tam si natočí ženy nahoře bez. Tam si natočí ruční výrobu cigaret. Tam předvede nějaké kamerové triky, které jsou na celém filmu to vůbec nejroztomilejší. Velmi krátká stopáž vám skoro zaručí, že tohle nebude film, u kterého by se vám podařilo usnout. Myslím si, že teď je ten úplně nejvhodnější okamžik, abych se opřel do hudebního doprovodu. Hrůza. Fuj. Fuj. Fuj. Pevně věřím, že nejsem jediný člověk, který to slyšel. Pevně si stojím za tím, že podobný experiment měl vzniknout minimálně o 15 let dříve. Potom bych se nemusel stydět slýchat v souvislosti s tímto filmem slovo "kult". Dal bych klidně i 2*, ale bohužel mě nějak nenapadá za co. ()

sta 

všechny recenze uživatele

Neskutečný! Myslim, že to byl Godard, který kdysi prohlásil, že natáčet film v podstatě znamená skládat hudbu obrazem. Vertov tímto svým metafilmem o filmu položil základy veškeré elektronické hudbě a industriálu, čímž předstihl dobu víc než o padesát let... Vrcholy: poprvé vlak a pak střihová sekvence lidí v různých továrnách - to je prostě genialita. ()

Reklama

Jim_Beam 

všechny recenze uživatele

Dokonalý popis dynamiky lidského života, toho neustálého "od někud někam", neustálého koloběhu života. A také odhalení nejzákladnější podstaty filmu, jako média a umění, které je jako jediné schopno zachytit dynamiku neustále se opakujícího, ale ve svých variacích též neopakovatelného lidského bytí. Navíc Muž s kinoaparátem ukazuje hodnotu filmu i tím, že zdůrazňuje nekonečné množství různých úhlů pohledu, kterými film může svět nahlížet a kterých mi lidé, obyčejní diváci lidského života, nejsme schopni. ()

Satan 

všechny recenze uživatele

Technicky jeden z nejbohatších filmů na světě. Snímek, který toho nabídl tolik nového, že se zde může hovořit o revoluci. Navíc krásná óda na kouzlo samotného filmového pásu a možná nejdůležitější příspěvek montážní školy. Cinematic Orchestra dodala sledu záběrů nový impuls, čili volume pěkně doprava! ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Ono by to asi bylo objektivně za 4*, ale nemůžu si pomoct, ten film je tak příjemný, že těch 5* mu nakonec dám. Kamerový experiment dokumentující snad vše naprosto skvěle ukazuje, co vše bylo možné udělat s kamerou už v roce 1929. Díky sympatické stopáži a hudbě to ani nenudí a velmi příjemně se na to dívá. Co je ale nejlepší je ten fakt, že to zanechá příjemný pocit a dobrou náladu. A výjimečně mi ani tolik nevadí absence příběhu. Takže, líbilo se mi to a jelikož z toho mám dobrou náladu, tak tady tomu ten plný počet bez problému dám. 5* ()

Galerie (18)

Zajímavosti (11)

  • Vertov v snímke upozorňuje na pretrvávajúce triedne nerovnosti. V záberoch na salón krásy naznačuje, že októbrová revolúcia isté buržoázne vplyvy predsa nevykynožila. (Biopler)
  • Film do značnej miery kritizuje alkoholizmus vo vtedajšom Sovietskom zväze. Prvé zábery zobrazujú ľudské trosky spiace na uliciach a tento záber sa strieda so záberom na obrovskú fľašku propagujúcu reštauráciu. Reklamy v snímke propagujú aj víno a vodku. Neskôr v snímke kameraman navštívi bar. Počas 20. rokov 20. storočia komunisti zaviedli politiku, ktorej cieľom bolo využiť kinematografiu a robotnícke kluby k odstráneniu krčiem i kostolov zo života občanov. Najväčší zdroj príjmov bol z monopolu na vodku, no zámer bol urobiť aj z kinematografie dôležitý finančný zdroj. Film túto politiku podporuje keď využíva neopozerané postupy čo sa týka použitia kamery, aby sa kinematografia i robotnícke kluby stali atraktívnymi pre bežný ľud. (Biopler)
  • Norové si pro Mezinárodní filmový festival v Tromsø (1996) připravili ke svojí verzi Mannen med filmkameraet vlastní soundtrack (autoři Geir Jenssen a Per Martinsen). Vycházelo se z původních režisérských instrukcí pro klavíristu. V roce 2001 soundtrack vyšel na CD. (džanik)

Související novinky

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

100 nejlepších filmů všech dob podle kritiků

02.12.2022

Britský měsíčník Sight and Sound po deseti letech opět požádal kritiky o aktualizovaný seznam nejlepších filmů všech dob, a díky obří anketě, v níž se zúčastnilo rekordních 1639 recenzentů, kinařů,… (více)

Reklama

Reklama