Reklama

Reklama

Ochránce

(seriál)
  • angličtina The Defender (festivalový název) (více)
Česko, 2021, 10 h 40 min (Minutáž: 60–68 min)

Hudba:

Jiří Hájek

Hrají:

Lukáš Vaculík, Iveta Dušková, Jaroslav Plesl, Pavel Řezníček, Agáta Kryštůfková, Barbora Kodetová, Lucie Ducháčková, Petra Hřebíčková, Jakub Ludvík (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. (Česká televize)

(více)

Recenze (168)

vyfuk 

všechny recenze uživatele

Ochránce funguje dost na bázi nějaké sebereflexe. Je to hlavně důkaz toho, proč je tvorba ČT přínosná. Někdy z ní sice vypadne pochybnost nebo jednoduše kravina, někdy je to absolutní špička celé sezóny. A co si budeme, tak to nemá konkurenci, protože se soukromá konkurence o kvalitu už dlouhodobě ani  nesnaží. Především tím, že se zvedne téma, které kolem nás je, ale nemluví se tolik. A navíc kvalitně. Vaculík je ve své roli přirozený a především pochybující. V každém díle udělá něco pochybnějšího a pokaždé je ale pevnější ve své funkci. K tomu ze začátku otravný Řezníček, který zastupuje roli burana s primitivním, ale zároveň selským rozumem, který začne Vaculíka doplňovat. K tomu navíc Plesl perfektně hodící se do role úlisného, ale sympatického švába. Později člověku i dojde, že může být v dílech dost dosahováno sociálních témat, ale ty byly nejvýše dosaženy v díle Veřejný nepřítel. Stejně tak následuje díl Ahoj tati, který dokáže zapůsobit v psychologickém měřítku. Kapitola je i Hidžáb, který lidé kritizují jenom z toho důvodu, že jde o nějaké utlačování naši bílé nadřazenosti. Lidé tomu dílu dávají blbá hodnocení jen z principu a přitom absolutně nepochopili samotnou podstatu  během které jde na dívání se problémů z  obou úhlů pohledů. Suma sumárum, lidi hejtí bez toho aniž by se snažili pochopit a dívat se, co se v díle vlastně děje. Je tam muslimka? To je zavrženíhodné. Pokud někdo to slovo vlastně chápe. Navíc je super jak se nám Pelánovi nedostatky vrátí v poslední epizodě, která je jenom čistě vlastně o něm, kde Langmajer jen vtipně a nějak sekunduje. A vlastně tak trochu i zvítězí evil Pelán, který ale alespoň bude něco dělat ve prospěch lidstva. Tečka na konci super. Jeden ze seriálů roku. ()

tron 

všechny recenze uživatele

„Venované všetkým, ktorí sa stali obeťami.“ Pútavý výkon kamaráta do dažďa Lukáša Vaculíka. Aleš Pelán nepredstavuje dokonalého muža. Je to chlap, ktorý síce JE profesionál a snaží sa k problémom pristupovať čo najobjektívnejšie a s chladnou hlavou. Ale i on čiastočne trpí predsudkami a skostnatenými názormi. Okrem toho je občas falošný: ak chce dosiahnuť svoje (dostať sa k zásadnej informácií od človeka, ktorý je mu nesympatický, alebo ktorého považuje za vyložene vinného), bez problémov sa pretvaruje. Ani jeho správanie v manželstve nepatrí k najukážkovejším, to fakt nie. Avšak i práve rozporuplnosť z Pelána robí uveriteľnú postavu. Zvyšok kastingu je takisto výborný. Vrátane šoféra, ktorý bol do seriálu dopísaný z dôvodu, aby nahlas hovoril veci, ktoré si myslí významná časť českej populácie a robí to perfektne, ale bez toho, aby skĺzol do stereotypu trápnej komickej postavičky. Akonáhle sa zohrajú, tvoria brutálnu buddy dvojku. Preto ma zamrzel predposledný diel, ktorý mnohé z toho poprel, čo je škoda. Na druhej strane je to realistické; aj v živote nejeden raz príde útok z najmenej pravdepodobného miesta. Poteší absencia cenzúry, takže deti nadávajú tak šťavnato a majú k nevinnej sladkosti tak ďaleko, až sa budú niektorí dospelí diváci červenať. Okolo tém, ako je sexuálne zneužívanie alebo rasizmus, tvorcovia určite nechodia po špičkách, ale ich otvorene pomenúvajú a pracujú s nimi. V každej časti strhnú koncovky, ktorým dominuje dlhý monológ resp. dialóg viacerých osobností, z nich každá má na daný problém iný názor. Tieto okamihy sú plné trefných myšlienok, slovných prestreliek a skvelých vystihnutí pointy. Problém je, že sa venujú tak náročným a komplikovaným témam, že sú neriešiteľné. Takže postavy de facto iba nahlas pomenujú najpálčivejšie problémy. Ak aj má niektorá časť happyend, je to Pyrrhovo víťazstvo. To samozrejme nevypovedá nič o tom, že by boli scenáre zlé. Naopak: práve vďaka tomu sú vynikajúce. Samozrejme, ako to už chodí, veci zvyknú bývať zamotané a pravda je nejeden raz (hoci nie vždy) úplne inde, než by sa mohlo zdať na začiatku. Nudila ma azda len časť Džungľa pred tabuľou (a trochu Hidžáb), kde sa namiesto zásadného problému onej „džungle“ nepochopiteľne vyšetrovalo to, kto video poslal, kedy a prečo. Našli by sa nezrovnalosti (vo Vrabčiakovi zbytočná vedľajšia dejová linka s prepúšťaním zamestnancov počas letných prázdnin), nelogickostí (skutočne tragédiu so žiakom v ČR neoznamuje polícia, ale „nejaká“ učiteľka vo svojom voľnom čase?) a divných kompetencií (v Ahoj oci zamestnanec ministerstva supluje vyšetrovateľskú prácu polície). Ale nie je to nič strašné, dá sa to akceptovať. Niekomu bude vadiť nepotrestanie osôb, ktoré si to teoreticky zaslúžili (štamgasti vo Verejnom nepriateľovi, riaditeľka vo Vrabčiakovi), ale zas možno je to lepšie, než ako keby mal vo finále nabehnúť Vaculík so samopalom. ()

Reklama

choze 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Nejlepší český seriál od Mostu! (sice jsem od Mostu! žádný jiný český seriál neviděl, ale víte jak) Ochránce má silné téma v problémech českého školství, přičemž se zašťiťuje konkrétními případy a daří se mu je nahlížet věcně, citlivě i divácky atraktivně, coby drama oděné do kriminálky s trochou politiky, kdy se za případy vyjíždí do různých koutů republiky. A oceňuju ten message, že věci často bývají složitější než v novinách a na vině nebývá jedno shnilé jablko v sudu, jak chceme slyšet, ale špatně postavený sud, který způsobuje, že jablka hnijí. Jinými slovy pokud se chcete rozčilovat a rychle soudit u zpravodajství, poslužte si, ale tady černobílé dobro a zlo a jasné záporáky najdete spíš výjimečně. Komunikování problémů výborně pomáhá vztah ombudsmana s jeho pohodářským řidičem-zosobněným (rozumným!) hlasem lidu a to i díky perfektnímu Řezníčkovi. Co celou dobu pokulhává je linie ombudsmana a jeho manželky, která se zúročí až v úplném závěru. Některé díly nekončí úplně přesvědčivě (Andílek, Džungle před tabulí...), ale za slabý nebo zbytečný bych označil jen Mužskou záležitost a za největší pecky pak pilot a závěrečný díl. ()

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Famózní. Pominu-li skvělé herecké obsazení a výborný scénář, zbývá ještě mnohé. Radost herců z toho, že mohou zase jednou skutečně něco hrát, ta je  vidět v každé minutě snímku. Každý díl je v podstatě velké téma, které by samo vydalo na seriál, přesto je v jednom díle vždycky řečeno to podstatné. A vždycky zůstáváme v rovině rozumu, známe limity možného, názory všech stran. A je na nás divácích si vybrat to své. Pořád však cítíme, že to se ve filmu děje, jde vší silou k meritu věci a to i v případě věcí velmi obtížně řešitelných, běhů na dlouhou trať. Jde o oficiální linii zaštítěnou státem, přes všechny přešlapy stále prosazovanou tradici a dlouhodobé cíle naší kultury v tom lepším slova smyslu. Vše velmi korektně a pokud možno nestranně prezentované. A ten nádherný závěr, to tu prostě už dlouho nebylo...90% ()

hrumsrt 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Neuvěřitelné jaký ohlas a hype měl Ochránce.. Ano, je to dobré, ale jde o něco "nutného, revolučního"? Což je typická reakce českého diváka/uživatele, jehož největší sen je mít dokonalý český seriál, na který můžou být pyšni. Aleš Pelán (Lukáš Vaculík) vystupuje jako osoba z řad těch, kterých se to přímo týká, jako někdo, kdo se v tom pohybuje. Je mu vytvořena funkce, kterou najednou musí všichni respektovat s trošku šroubovitým označením "školský ombudsman". K němu do party má řidiče (Pavla Řezníčka), který je tady snad až v životní roli, v podobě buranského řidiče, který ale vše vidí jednoduše a prakticky. Z počátku je vidět, jak tvůrci úplně nevěděli, jak jeho postavu uchopit, jak ho správně použít. Aby dokázal poukázat na skutečné problémy/situace ve školství, na které se jen těžko hledá jednoduchá šablonovitá odpověď. Postupně vidíme, jak seriál jde nahoru, témata jsou poutavější a propracovanější. Ale seriál dojde vrcholu v osmé epizodě, pak si najednou tvůrci uvědomili, že musí do těch dvou epizod uvařit příběh, který nás vlastně provázel celou sérií. A tak z toho dobrého Pelána zastánce utlačovaných udělají manžela, který namísto, aby byl oporou nemocné manželce skutečnou politickou osobností starající se o svůj mediální obraz, jen šedivého učitele, který využije svého dominantního postavení ve škole a spí se studentkou. K tomu se nám vybarví i osobní řidič, který celou dobu donášel tisku. Tohle máme přijmout? Že z toho, kdo káže je takový odpad. Nakonec ani za svůj vztah nebojuje, nic prostě jen potvrdí, že šlo jen o využití příležitosti. No ano "nový je vždycky lepší", ale pak nezkoušej poučovat. A co se nestane v případě, kdy zasahuje ve věci obtěžování studentů homosexuálním Langmajerem, je mu to okamžitě vmeteno do tváře. Z mého pohledu je to až nereálné, aby někdo takový ustál tlak médií. Zhnusil se mi! Aneb, jak ČT zase nedokáže dobře pracovat s tím , co má a za každou cenu si to musí sama sobě trumfnout. To je mi překvapení, že jí to zase nevyšlo. 75% ()

Galerie (195)

Zajímavosti (39)

  • Případ se stal ve výchovném ústavu v Chrastavě na Liberecku v roce 1998. Ve skutečnosti pachatel zabil nejen vychovatelku, ale pokusil se zabít i její sestru, která po útoku zůstala mentálně retardovaná. (sator)
  • Lukáš Vaculík priznáva, že kým nevstúpil do tohto seriálu, ani netušil, že funkcia školského ombudsmana vôbec existuje. (krasomama)
  • Brněnská škola se měla nacházet dle slov postavy ztvárněné Jaroslavem Pleslem na náměstí Brigády, v prvním záběru je ale u vchodu vidět název ulice Kotlářská. Náměstí Brigády, ani ulice Bystrická, o které se v tomto díle hovoří, v Brně nejsou. (klukluka)

Související novinky

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

Ceny české filmové kritiky ovládla Okupace

05.02.2022

Sdružení českých filmových kritiků dnes v pražském Divadle Archa předalo výroční Ceny české filmové kritiky v rámci svého 12. ročníku a ocenilo tak výjimečné české filmové počiny roku 2021 i jejich… (více)

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

12. Ceny české filmové kritiky - nominace

04.01.2022

Dnes byly Sdružením české filmové kritiky zveřejněny nominace na výroční Ceny české filmové kritiky za uplynulý rok 2021. Celkem bylo nominováno 16 děl, z nichž nejvíc nominací (celkem 6) získalo… (více)

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

NEJ roku dle TOP uživatelů a adminů ČSFD

31.12.2021

Přichází den, kdy se každoročně obracíme na nejoblíbenější uživatele, aby se nám svěřili se svými topkami 3 filmů (a případně 3 seriálů) uplynulého roku. Od loňska je navíc doplňují i vybraní… (více)

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

NEJ filmy a seriály roku dle žebříčků ČSFD

30.12.2021

Rok 2021 proběhl z hlediska kinematografie v o něco menší nejistotě než rok 2020, kdy byly v důsledku virové epidemie zavírány kinosály a filmové premiéry se houfně odsouvaly, což trvalo až do… (více)

Reklama

Reklama