Epizody(10)
-
Slabý kus (E01)
-
Vražda vychovatelky (E02)
-
Andílek (E03)
-
Mužská záležitost (E04)
-
Džungle před tabulí (E05)
-
Veřejný nepřítel (E06)
-
Vrabčák (E07)
-
Ahoj tati (E08)
-
Hidžáb (E09)
-
Tichá dohoda (E10)
Obsahy(1)
Aleš Pelán (L. Vaculík) je oblíbeným učitelem na střední škole. Šikana kolegyně ho donutí uvědomit si, že každý někdy potřebuje zastání. Učitelka, které se utopí žák na výletě. Rodiče dětí tyranizovaných nezvladatelným spolužákem. Dívka, co nikdy nechodila do školy. Základka, na které se porvou romské děti s bílými. Vychovatelky diagnostického ústavu, jimž chovanec zavraždí kolegyni… Tyto a další případy bude Pelán vyšetřovat coby školský ombudsman. I když není policista, ale učitel. (Česká televize)
(více)Recenze (168)
Konečně seriál, který má nesporné evropské kvality a může zaujmout i diváky za hranicemi tuzemského písečku. Pečlivě nasvícené problémy českého školství, které zpravidla mají svůj reálný předobraz, díky čemuž jsou uvěřitelně (a často i víceznačně) podané. Překvapivě dobře a civilně hrající Vaculík, jehož problematický soukromý život vnáší do děje další vrstvu ambivalence a vlastně i lidskosti. ()
Řeknu vám, je to fakt síla a popravdě bych nevěřil, že něco podobného bude kdy možné vidět v tuzemských seriálových vodách. Jde totiž o snad nejsmysluplnější počin, jaký se mohl v rámci, nejen naší, televizní tvorby zrodit, protože se snaží provést objektivní rozbor závažných problémů týkajících se školství a majících velmi významný celospolečenský přesah, poskytnout všechny úhly pohledu a poskládat co možná nejpravdivější obrázek skutečnosti, který se daří vykreslit ve všech barvách, a to především díky životným postavám a jejich uvěřitelnému konání a prakticky bez výjimky skvělým hercům v jejich rolích. ()
Mám radost. Nejen coby učitel z toho, že se někdo konečně rozhodl natočit seriál o úskalích naší profese a problémech českého školství obecně a pomohl tím rozbít stereotyp, že čeští učitelé si jen v klídku něco odkecávají na hodině, sedí u kafíčka v kabinetu, ve dvě mají padla, dva měsíce nic nedělají a stejně si pořád stěžují na nízký plat. Mám radost i proto, že v posledních letech přibývá kvalitních televizních seriálů české provenience a minimálně u České televize si můžu být takřka jist tím, že i když sáhnu naslepo, nebude to vyloženě tragédie. Teď už k samotnému Ochránci: líbí se mi, že seriál neklouže po povrchu, ale snaží se jít hlouběji a u každého případu nabídnout pohledy co nejvíce stran – byť v případu romské školy (E05) trochu zbaběle sklouzává k detektivce. Že jsou jednotlivé problémy aktuální a v české společnosti živé, dokazuje mimo jiné i díl s hidžábem (E09) a jeho hodnocení zde na ČSFD, kde si můžeme vychutnat odpadovou kanonádu místních zastydlých xenofobů. Kvalita je napříč seriálem velmi vyrovnaná, herecké výkony vynikající a i to, co bychom mohli označit za slabší díly (E04, E07), jsou v rámci současné české televizní tvorby stále velmi kvalitně zpracovány. Nejsilnější zážitek přinesly ty o agresivním výlupkovi (E03), utopeném dítěti na táboře (E06) a nadaném dítěti (E08). 85 %. ()
Musím s pot(d)ěšením konstatovat, že jsem právě viděl asi nejlepší a sociologicky nejkomplexnější seriálový tuzemák od dob, co Jardu Dietla jeblo při tenisu. Tuzemák, po kterém se teď nepochybně ozývá ze sboroven a kabinetů napříč základním a středním školstvím orgasmické funění všech těch dlouholetých profesních afektů, doprovázené nadšeně hlasitým poplácáváním busty Ámose, protože někdo KONEČNĚ!!! upozornil na ty jejich zemí točící problémy a léta brutálního strádání při mentorování mravně i intelektuálně degenerujících rozmazlených fracků, retardérů, čmoudů, socek a ostatních asociálů. Tuzemák, který na vytýčeném mikroprostoru s lapidární genialitou dokonale vykresluje jakoukoliv zahrnutou figurku, parádně nastavuje zrcadlo na všechny strany, přičemž neřeší, nepřepíná a zůstává famózně nestranný, a který je dozajista schopen nasrat kompletní stádové spektrum od neomarxistů po nacisty, od dementů až po trojité magistry s postgraduálem z FFUK. Standardně kožený cukrouš děda Lukáš, jemuž patrně v krizi středního věku kapku zprasili to chirurgické zvedání očních víček, a tak místy dost děsivě kulí, až máte pocit, že každou chvíli zahouká, otočí hlavu o stoosmdesát a vrhne se po nějakém hrabošovi, v podstatě jen zestárnul a povýšil ze Třetího patra, ovšem role jen relativně morálně ukotveného slušňáka a správňáka s precizní sametovou dickcí a strojově artikulovanou palackého češtinou mu tentokrát sedla jako Sagvan do ghetta. Ono celé to staroškolské obsazení je téměř až luxusní, od nádherně slizkého ministerského loutkaře Neužila (To byl vtip, Jardo, plesal jsem!) až po ostříleného soudruha Vladyku, ale všem jim z lehkostí nasral na hlavu a ukradl reflektory naprosto fantastický Řezníček v životní roli maloměstského lidového mudrce ze superbu. Prostě scénáristický i exekuční sqost, jímž veřejnobezprávní bandita zase na chvíli ospravedlnil vybírání výpalného od každého, kdo zvládne vyslabikovat slovo TE-LE-VI-ZE, i když vlastní jen ustřiženou anténu. ()
Z hodnocení epizod mi vycházely 4 zvezdy, ale tu pátou přidám, protože si to prostě celá série zaslouží. Dodám jedinou věc - ve snu by mě nenapadlo, že si v takovym seriálu největší frčky vyslouží Pavel Řezníček. Byla to pro něj z pohledu dosavadní filmografie dost netypická role, ale ukázal, že hrát opravdu umí. Doufám, že přidá další podobně vytříbené kreace. ()
Galerie (195)
Zajímavosti (37)
- Premiéru epizody sledovalo 1,25 mil. diváků starších 15 let, což byl nejlepší výsledek večera po 20.00. (rublik05)
- Název odkazuje na stejnojmennou knihu a film Džungle před tabulí (1955). (sator)
- V pozadí rozhovoru (od 17. minuty) mezi Pelánem (Lukáš Vaculík) a zaměstnanci ústavu hraje v televizi videoklip Hana Zagorová - Málokdo ví. (formelin)
Reklama