Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Akční
  • Komedie
  • Animovaný
  • Horor

Poslední recenze (1 954)

plakát

MaXXXine (2024) 

Ti West zakončil svou trilogii hororů s Miou Goth velkolepým ultrapastišem, který v jistém ohledu aktuálně dovršuje nejen sérii a autorovu filmografii, ale i celou filmařskou tradici pokleslých žánrů. Všichni brakaři od nepaměti toužili po přijetí a uznání, což v branži znamená mít studiové zázemí a točit v Hollywoodu. Příznačně trilogie o vábení filmařiny a příslibech slávy končí právě tam. West si vyloženě libuje v eklektickém skládání aluzí a referencí. Jeho film dýchá nadšenectvím pro vysoké i nízké a skládá tak vedle sebe aluze sahající od porna po "Čínskou čtvrť", od amerického trashe po giallo i od "Psycha" po "Dlouhé loučení". Plně při tom využívá splněný sen, že je produkčně pod křídly studia Universal, a inscenuje fanovskou tour po ikonických lokacích nejen L.A., ale především venkovních setů proslulých Universal Studios. Při tom vzpomíná na éru VHS, vyzdvihuje žánrovky točené ambiciózními režisérkami a účtuje s pánbíčkáři a moralisty, kteří v 80. letech proti brakařům a jejich dílům protestovali. Pořád ale "MaXXXine" zůstává v prvé řadě požitkářskou žánrovou fantazií, která neusiluje o historickou věrnost (např. režisérky dostávaly prostor u Cormana, ne u velkých studií). Tady je hlavním jmenovatelem vlastní radost tvůrce a ideálně i stejně naladěných diváků. Nabízelo by se až sahat ke slovu "tarantinovské", což by ale jako ve všech případech jeho užití bylo neadekvátní a omezující. Protože zatímco Tarantino dělá ultimativní parafráze svých oblíbených žánrů důmyslným scenáristickým tuningem ikonických momentů, West vyloženě skládá rozjařilou poctu, která si vystačí s fetišistickou rekonstrukcí, jež není o moc scenáristicky sofistikovanější než její vzory, jen radostně poučená a nadšenecky si libuje v nabízejících se možnostech (což dokonale stvrzuje závěrečný vanity záběr).

plakát

Život k sežrání (2024) 

"Život k sežrání" má fantastickou stop motion animaci plnou hravých detailů a zcela adekvátně se o něm hovoří jako o velkém úspěchu novodobé české kinematografie, nejen té animované. Stejně jako jeho vizuál skvostně balancuje mezi bizarností a líbivostí, tak i scénář poučený zahraničními vzory (od tvorby pro menší děti, přes ikony žánru, po teen klasiky nového tisíciletí) zvládá vyvažovat edukační ambice se zábavností. Jenže to má jedno “ale”. U takhle skvělého a vypiplaného filmu s jasným poselstvím totiž tím spíš zamrzí, že tvůrci přes všechny své ambiciózní záměry nedohlédli, že zatímco jisté stereotypy a klišé skvěle nenuceně rozrušují, jiné bohužel (zřejmě) nevědomky utužují. ___ SPOILER ___ Především je to obezlička, že řešení šikany přináší fyzická eskalace ze strany utlačovaného, která dodává úlevu, zadostiučinění i uznání. Při tom právě že některé ze zahraničních inspirací (přinejmenším "Perks", které animák důmyslně parafrázuje v jedné ze svých několika vrcholných scén) už toto dávno posouvají do adekvátnější podoby či to alespoň problematizují. Podobných scenáristicky chabých a co do osobně psychologického i společenského statu quo problematických elementů najdeme ve filmu bohužel více (personifikovaná motivace pro osobní zlepšení a větší část na to vázaných motivů hraničících se stalkingem, včetně finále s falešným příslibem). Což je škoda, když na druhé straně tvůrci např. výtečně scenáristicky i edukačně vyřešili to, aby ze svého obézního hrdiny neudělali otloukánka čekajícího na spásu či přijetí od okolí.

plakát

Kneecap (2024) 

Každý outsiderský zdokonalovací film, ať už sportovní (modelově např. "Rocky" či "Vybíjená") či hudební (např. "The Commitments" či "Ladíme!") potřebuje k úspěchu jen následovat klasická schémata a dosadit do nich náležitě sympatické postavy s čitelnými motivacemi ve svérázném prostředí. "Kneecap" tedy v samotném jádru není žádným zjevením, protože "jenom" dokonale naplňuje koncept perfektně fungující na diváky. Prostě ideálně využívá svou bojovnou agendu, sympaticky oprsklé reálné protagonisty, říznou formu a fajnově vrstvený scénář. Tenhle recept na úspěch prostě vyšel až nepřekvapivě dobře, což ale nikterak neubírá sílu kultu, který se kolem filmu zaslouženě buduje. Chtělo by se i jízlivě říci, že hlavní důvod, proč film sbírá tak nadšené reakce, spočívá v jeho chytré cestě k mezinárodním divákům. Ta se namísto nabízejícího se hlavního tahu mainstreamové distribuce vydala klikatější cestou sbírání slávy a nadšeného uznání v jinak povětšinou trudném prostředí filmových festivalů či trhů. Ono taky není žádným překvapením, že po pecce z Irska prodávané francouzskou firmou okamžitě skočil distribuční label gigantu Sony. Tak jen doufejme, že jeho česká divize nespí, a pouze podobně důmyslně vyčkává na šeptandu, než tenhle nastřelený a oprsklý diss track pustí do naší distribuce. Tuhle nálož endorfinů je totiž potřeba konzumovat jen v hromadné podobě.

Poslední hodnocení (5 500)

Jak se stát perličkou (2024)

30.06.2024

Mr. Kneff (2024)

30.06.2024

MaXXXine (2024)

30.06.2024

Život k sežrání (2024)

30.06.2024

Holky z balkónu (2024)

29.06.2024

Kneecap (2024)

29.06.2024

Podfukáři (2013)

19.06.2024

Mé soukromé Idaho (1991)

19.06.2024

Ten, kdo stojí v koutě (2012)

07.06.2024

Reklama

Poslední deníček (6)

Top 2023

Příspěvek do každoroční ankety Cinepuru. Každý účastník možnost vybrat 20 titulů uvedených a viděných v uplynulém roce, přičemž má také možnost uvést nějakou klíčovou událost či symptom příslušného období.

Přední divácké slasti, radosti a překvapení:

 

Falcon Lake (CA 2022, Charlotte Le Bon)

Dospívání a první láska jsou horor, přičemž Charlotte Le Bon to dokázala fantasticky vystihnout ve svém pohlcujícím a křehkém filmu.

 

Hundreds of Beavers (US 2022, Mike Cheslik)

Grandiózní resuscitace hraných i animovaných grotesek vyvolává nevěřícný úžas i trhá bránice, ale také potvrzuje, že zelené plátno může stále ještě být fantastickým polem neomezených možností. Stačí k tomu mít partu kámošů v plyšových kostýmech a ohromně větší než malé množství DIY kreativity.

 

Neck (Kubi; JP 2023, Takeši Kitano)

Mistr krutě suchého humoru Kitano přináší nelítostně jízlivé a skvostně provokativní zneuctění mýtu samurajských ctností a historických hodnot Japonska, kde z předních dějepisných osobností dělá vyšinuté zběsilce a morální degeneráty.

 

Obzor (Spre nord; RO, FR, GR, CZ, BG 2022, Mihai Mincan)

Bravurně vyprávěný a emocionálně zničující film o hranicích a předsudcích i fatální tíze jejich překonávání, který se zcela pohříchu nedostal do české distribuce, byť vznikl v české koprodukci.

 

Přišla v noci (CZ 2023, Jan Vejnar, Tomáš Pavlíček)

Vedle mnoha jiného také nejlepší adaptace západního žánru do českých společenských reálií v dějinách lokální kinematografie. Home-invasion trhiller too close to home.

 

Zbytek z Top 20:

 

á-B-C-D-é-F-G-H-CH-í-JONESTOWN (ČR 2022, Jan Bušta)

Aftersun (GB, US 2022, Charlotte Wells)

Conann (BE, FR, LU 2023, Bertrand Mandico)

Electra (CZ 2023, Daria Kashcheeva)

Chlapec a volavka (Kimitači wa dó ikiru ka; JP 2023, Hajao Mijazaki)

John Wick: Kapitola 4 (John Wick: Chapter 4; US 2023, Chad Stahelski)

Karaoke blues (Kuolleet lehdet; FI, DE 2023, Aki Kaurismäki)

Lucemburk, Lucemburk (Luxembourg, Luxembourg; UA 2022, Antonio Lukič)

Mluv se mnou (Talk to Me; AU 2022, Danny Philippou, Michael Philippou)

Netvor (Kaibutsu; JP 2023, Hirokazu Koreeda)

Oppenheimer (US, GB 2023, Christopher Nolan)

Pinocchio Guillerma del Tora (Guillermo del Toro's Pinocchio; US, FR 2022, Guillermo del Toro, Mark Gustafson)

Spider-Man: Napříč paralelními světy (Spider-Man: Across the Spider-Verse; 2023, Joaquim Dos Santos, Kemp Powers, Justin K. Thompson)

Tonda, Slávka a kouzelné světlo (CZ, SK, HU 2023, Filip Pošivač)

Zabijáci rozkvetlého měsíce (Killers of the Flower Moon; US 2023, Martin Scorsese)

 

Hlavní události roku:

 

Virální internetový mem Barbenheimer překvapivě vyprodával kina – příznačně za nevěřícného zírání PR oddělení studií i samotných kinařů. Skončilo Ulož.to coby platforma nezřízeného stahování nelegálně sdílených filmů – tak uvidíme, jaké dopady to bude mít pro český filmový průmysl a pro kulturní rozhled lokálních filmových nadšenců. Převážně v potají Cinepur na svém webu spustil elektronický archiv – čímž ve mně vyvolal podezřelý pocit, že by se mohly naplnit i nějaké další mé sny, které jsem pokládal za nemožné v české kotlince. Na což navázala distribuční společnost Aerofilms nákupem kompletní knihovny filmů vlastněných studiem Ghibli.