Recenze (1 451)
Ledově ostří (2007)
Po výborném Zprávařovi další praštěná komedie s Willem Ferrellem. V tomto případě mu v tom sekunduje Jon Heder (známý z Napoleon Dynamite) Není to nijak náročná zábava, ale tenhle člověk umí dělat humor bez zbytečných vulgarit a nechutností, což je dnes poměrně nedostatkové zboží. Nejlépe by se to dalo asi přirovnat ke starým komediím National Lampoon s Chevy Chasem a Danem Aykroydem, jen snad ještě víc ulítlejší a bláznivější. Děj je až primitivní, gag však střídá gag a nenechá vás vydechnout.
Jáma a kyvadlo (1961)
Cormanovská klasika v hlavní roli s jako vždy výtečným Vincentem Pricem. Krom něj stojí za zmínku úvodní a závěrečné titulky, v nichž se přelévá barevná tekutina, v kombinaci s hudbou vyvolávají příjemné mrazení v zátylku. A závěrečná sekvence s jámou a kyvadlem je tak sugestivní, že bych se nedivil kdyby v 60.letech slabší povahy zavíraly oči.
Poslední štace (1924)
Z Poslední štace utkví člověku v paměti hlavně dokonalá kamera, která i v dnešní době působí nápaditě, a jak to teprve muselo působit v době vzniku?! Absence mezititulků je zajímavá, ale přiznám se, že mi párkrát trvalo déle než jsem pochopil některé souvislosti. Tady se nedá v podstatě nic vytknout, kdo má rád němé filmy, není co řešit, tenhle patří k nejlepším.
Grindhouse: Planeta Teror (2007)
Planet terror je přesně tím, co jsem od projektu Grindhouse očekával. Béčko se vším všudy – litry krve, hnisu a uřezaných varlat okořeněné o výborné hlášky, neuvěřitelně bizarní nápady, nádherné herečky a velmi stylovou hudbu ve alá John Carpenter. Rodriguez se na rozdíl od Tarantina neutopil v záplavě bezvýznamných dialogů o ničem, a nejde mu o nic jiného než o divákovu zábavu. Planet terror je pro lidi, kteří mají rádi špatné staré filmy, a svůj účel splňuje na 100 procent. Taky se mi zdálo, že si Rodriguez mnohem lépe než Tarantino vyhrál se záměrným poškozením materiálu….soulož, která v podstatě graduje praskáním a přeskakováním filmového pásu je takřka dokonalá a chybějící kotouč v poměrně významném okamžiku posune děj rychle kupředu a vtipně se vyhne jedné důležité odpovědi. Planeta terror mě po zklamání, kterým byl Death proof, příjemně překvapila. PS: po třech letech jsem všechno přehodnotil, Death proof je film sám pro sebe, který z klasických béčkových motivů vytváří originální filmový prostor...Představu o geekovském grindhousu tedy z počátku splnila spíš Planeta terror, po letech mi ale přijde Tarantinův film mnohem lepší. Není zdaleka tak prvoplánovitý a obstojí i bez vědomí o grindhouse konceptu...
Den poté (2004)
3 hvězdičky dávám za velmi uvěřitelnou teorii (přinejmenším z mého laického pohled), jejíž pravděpodobnost dodává tomuto filmu hlavně v první polovině nepříjemně skutečný nádech. To podporují také výborné triky, které nepředstavitelné katastrofy, ke kterým by došlo v případě ochlazení mořských proudů, evokují. Film má spád hlavně v první půli, kdy se na lidstvo valí jedna katastrofa za druhou, v druhé půli autorům nějak došel dech a vsadili na trapnou holywoodskou story o putování otce za synem přes půlku zasněžené Ameriky. Filmu v podstatě chybí dramatičtější vyvrcholení, akci tu nahradila melancholie a patos… Na druhou stranu musím pochválit velmi dobré obsazení, které neduhy děje aspoň trochu vynahrazuje. Dennise Quaida mám rád, Jakea Gyllenhaala taky a Ian Holm je tu jako třešnička na dortu. Výsledkem je v podstatě film, který bych normálně nedoporučil, ale vzhledem k myšlence by ho asi měl vidět každý. Když už nás o kritické situaci nedokáže přesvědčit realita, holywoodský velkofilm s přesvědčivě demolovanými městy třeba zvládne víc.
Transformers (2007)
Transformeři jsou film pro kluky, kteří se nestydí za to, že si ulítávají na rozkládacích autobotech. Této cílové skupině se film zavděčí v mnohém a lépe ani dopadnout nemohl. Jsou tu dokonalé triky, hlasitá hudba a hlavně velcí nablýskaní roboti kličkující v záplavě kulek a tříštících se budov. Slabinou však zůstává příběh postav, které postrádají transformační schopnosti. Nejde ani tak o to, že je to příběh banální (to se přece dalo čekat!), ale že předem vzdává jakoukoliv možnost diváka něčím překvapit. Stejnou chybou trpí například pixarovská Auta - kvalitně napsané dialogy (nechybí jim pointy) působí v šablonovitém příběhu až nepatřičně. Druhá chyba snímku je samotný Bay. Ten sice dokáže natočit skvělou akci, ale pokud jde o emoce, tak největším úspěchem zůstává dokonalá Megan Fox naklánějící se nad motorem. Jenže tenhle záběr a jemu podobné nevyvolávají reakce psychického, ale spíš fyzického rázu. Bayův divák může s postavami soucítit maximálně tak, jako divák reklamy na spodní prádlo. A to je u dvouhodinového filmu trochu málo. Kdyby se Transformeři objevili před Dnem nezávislosti, Godzillou atp., byl by to dokonalý blockbusterový zážitek. Takhle má člověk pocit, že už něco podobného viděl mnohokrát, a nezbývá než litovat, že se autoři nepokusili být originálnější (jako třeba Spielberg ve Válce světů). Asi ale patřím do skupiny popsané v první větě článku, tedy dám 4*.
Jednotka příliš rychlého nasazení (2007)
Z počátku velmi vtipný film postavený na kontrastu "velmi výkoný polda / zapadákov kde se nic neděje". Ale když na konci dojde na akci ala tolikrát zmiňovaní Bad boys 2, tak nějak vyjde najevo, že to je všechno jenom jako, a že Bad boys 2 je vskutku jen nedostižný vzor (co se akce týče). Krom toho působí závěrečné odhalení zločinného vesnického komplotu ve srovnání s předchozím dost inteligentním scénářem poněkud lacině a odbytě. Berte to tedy spíš jako varování, že je lepší nečekat dokonalé skloubení akce s komedií jak o tom mnozí píší. Spíš nadprůměrnou komedii s průměrnou akcí. Potom můžete být jen mile překvapeni.
Auta (2006)
Nádherná animace, minimum vydařených vtipů (rozuměj v rámci filmů od Pixaru, i když kombajny jsou za hodně bodů!) a příběh, který má do originality velmi daleko (a nesnaží se ni trochu o nějaké to vypravěcí překvápko). A taky jsem si nějak nemohl zvyknout na představu, že v těch autech se skrývá jazyk, zuby a kdovíco ještě. A během filmu mi nešlo z hlavy jak ta auta vznikla a jakým způsobem staví domy a proč vlastně vypadají jak vypadají, když nejsou lidé kvůli, kterým by tak měla vypadat! Na druhou stranu je na to ale jednoduchá odpověď - proč si pokládat podobné otázky u pohádky?
Bournův mýtus (2004)
Bourna pronásleduje minulost (doslova:) ) a on se dozvídá další nepatrný střípek ze skládačky svého předchozího života. Na rozdíl od předchozího dílu jsem tu trochu postrádal nějaký zajímavější děj. V podstatě se jedná o nastavovanou kaši, kterou lze tímto způsobem nastavovat do nekonečna. Pokud by se ale jednalo o takto dokonale provedené nastavování, asi bych nebyl proti. Děj sice žádný, ale akce ještě nadupanější, a nasnímaná natolik realisticky, že se divák v podstatě nemá kdy nudit.
Agent bez minulosti (2002)
Výborná akce doplněná o skvělou hudbu a co je hlavní – příběh. Nevím co víc dodat, takhle by měl vypadat akční film. A ke všemu oko českého diváka potěší tuzemské exteriéry.