Poslední recenze (5 794)

Ema a smrtihlav (2024)
Všechny velkohubé historické události nakonec odsere obyčejný člověk. 1) Vždy se najde důvod k ostrakizaci: nevhodné náboženství, rasa, národnost, jazyk, majetkové poměry. Střední a východní Evropa si ve 20. století zažily svoje. V tomto případě jde o malou vesnici na slovensko-maďarské hranici (dnes Podunajské Biskupice, Pozsonypüspöki, Bischdorf, 8 km východně od centra Bratislavy), kde žijí Maďaři, Židé, pár rakouských Němců a nějací Slováci. Maďaři jsou zde v menšině a tak zažívají ústrky od většinové populace a státu ve jménu "očisty" Slovenska. Židé jdou do transportů, Maďary by místní nejradši vyhnali do Maďarska a stejně tak se o pár kilometrů dál chovají Maďaři vůči Slovákům._____ 2) Výborný je jazykový mix, kterým ve filmu postavy hovoří. Vedle slovenštiny a češtiny slyšíme němčinu a maďarštinu. Doplňující titulky (film jsem sledoval na prvním programu slovenské televize) mi pohodově přeložily maďarštinu i některé německé nářeční výrazy._____ 3) 44letý Milan Ondrík (gardista Dušan) hraje jako obvykle výborně a filmu přidává jednu hvězdičku._____ 4) Slušný snímek nabízí zajímavý empatický pohled na dobu a lidi roku 1942. Film nepředstavuje tematicky ani zpracováním žádný průlom. Skvěle navozená dobová atmosféra říká víc než desítky hodin dějepisu. Kdyby tvůrci poněkud rozvláčný film pokrátili tak o půl hodiny, nemusel jsem mít při udělování tří hvězdiček tak moc odřené uši._____

Vězeň (2023) (seriál)
Život ve vězení pohledem dozorce. 1) Je zajímavé sledovat dánské vězeňské prostředí (ve filmu) a srovnávat to s naším (ve filmu). Nevím jestli u nás jsou tak individualizované a zajímavě vybavené cely, zdali si naši vězni volí své mluvčí, jestli si mohou připravovat vlastní jídlo, jestli jsou běžně ženské dozorkyně v mužských věznicích a tak podobně. Chápu, proč dozorci nemají střelné zbraně, ale ti v seriálu vypadali dost zranitelně a nechráněně._____ 2) Dánské věznice jsou otevřené (bez mříží) nebo uzavřené. Nabízejí vzdělávací a resocializační programy, pomáhají udržovat kontakt s rodinou, vydávají propustky domů, umožňují práci ve vězení a celkově jsou známé nízkou mírou recidivy. V seriálu jde o věznici uzavřenou, v níž se uvedené zásady příliš neuplatňují. Nepochopil jsem zařazení defraudanta (pozdějšího mluvčího) mezi těžké zločince._____ 3) Kdo si zvolí práci jako dozorce? Denodenní boj se zavilostí vězněných a s rezignovanými kolegy? Opravdu platí tradovaný názor, že rozdíl mezi dozorcem a trestancem je jenom ta mříž? Ale seriál si podobné otázky neklade. Nabízí docela akční byť poněkud depkoidní příběh čtyř dozorců a jednoho vězně v hlavních rolích, příběh možná fabulovaný, možná skutečný, ale v každém ohledu napínavý, dramatický, který působí skutečně. Sledujeme nového dozorce Sammyho a jeho přítele, vězně Benjiho, dále pak dozorce Henrika a jeho vztah s vězněm Tommym. Pak je tu dozorkyně Miriam, jejíž syn je na drogách a konečně šéfová věznice Gert s manželem s Alzheimerem._____ 4) Oceňuji i realistický konec. Všechno se vrátí k "normálu", přibude pár šrámů na srdci i na těle, pár vyhořelých odpadne a pár čerstvých mrtvol se pohřbí. Zvítězí pragmatismus a cesta nejmenšího odporu. Vlastně je ten konec na blití._____ 5) Všiml jsem si pěkného 36letého Daniela Flamgaarda (Henrikův přítel Tommy).
Igor Orozovič & Moravská filharmonie Olomouc (2025) (koncert)
Převažuje pocit jakési nepatřičnosti. 1) Fešácký multifunkční herec, zpěvák, klavírista, textař, hudební skladatel, tanečník a malíř 41letý Igor Orozovič dostal do vínku hodně talentu a snaží se ho využít. Ovšem jak to tak někdy bývá, desetibojař je v jednotlivých disciplínách horší než ti, kteří se specializují jen na jednu. A tak v našem případě písničkář - šansoniér, který si své skladby většinou i sám píše a interpretuje, není zpěvák. Jeho hlasový projev bych nazval herecké zpívání. Pravděpodobně se na jeho projevu podílí i srbská krev (dědeček byl bosenský Srb). Pokud interpret respektuje další pravidla žánru, zejména vhodný hudební doprovod, může být vše v pořádku._____ 2) A tady vidím kámen úrazu. Moravská filharmonie odvedla pěknou práci, písně byly hezky aranžované a celé představení proběhlo v příjemné přátelské atmosféře. Ale nezpívalo se tam. Slabý a neosobitý hlas byl překryt výrazným zvukem orchestru. Není to o tom, že by zpěvák nebyl slyšet. On právě byl slyšet a zdálo se mi, že tento experiment mu nesvědčí. Klavír by byl OK, kytara taky, harmoniku si některé šansony přímo žádaly (marně), ale symfonický orchestr? Ten hlas to prostě neutáhl._____ 3) Orozovičovy skladby různé úrovně hudební i textařské se mi některé líbily, jiné méně. Ale to je jen věc vkusu a naladění. Své kvality klavíristy, tanečníka a malíře v koncertě nepředvedl, takže k nim se nemohu vyjádřit. Ale Orozoviče s orchestrem považuji za dramaturgický přešlap._____ 4) Vyjadřuji se jenom ke zhlédnutému koncertu. Další Orozovičovu autorskou tvorbu neznám.
Poslední deníček (6)
Můj postup při hodnocení a psaní komentářů 6 - závěrečná úprava komentáře
1) Projdu komentáře kolegů. Nastal čas, abych se seznámil s názory druhých diváků. Dříve je nečtu, aby mě neovlivňovali v zaujímání vlastních postojů. Vzhledem k obrovskému počtu komentářů u některých filmů používám následující postup:
1a) Přečtu si 20 - 40 příspěvků svých oblíbených komentátorů.
1b) Přečtu si 20 - 40 komentářů seřazených od nejvyššího hodnocení, bývají to 5* a někdy i 4*.
1c) Přečtu si 20 - 40 komentářů seřazených od nejhoršího hodnocení, bývají to odpady, 1*, někdy i 2*.
1d) Někdy si přečtu i názory profesionálních kritiků. Někdy ne.
2) Upravím svůj koment. Na základě přečteného upravím (nebo neupravím) svůj vlastní příspěvek. Doplním citace kolegů, pokud už dříve uvedli postřeh, který chci uvést taky. Opravím věcné či jiné chyby. Doplním svůj názor na některé komenty.
3) Jazyková a pravopisná revize. Nyní je čas opravit překlepy, pravopisné chyby či nesrozumitelnosti ve vyjádření.
4) Zveřejnění komentáře. Nyní překlopím koment z notepadu do databáze. Ověřím funkčnost odkazů a různých editačních vychytávek.