Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

Psice 

všechny recenze uživatele

Rozhodla jsem se, že zhlédnu všechny filmy, ve kterých se podílel Pavel Juráček na scénáři a musím uznat, že je tento film skutečně hodně slabý (a to při vší úctě k Juráčkovi a Zemanovi). Marně jsem ve filmu hledala něco, co by se dalo nazvat humorem. Po výtvarné stránce je film celkem zajímavý, ale ten obsah – to je bída. Jednoduchý příběh zasazený do výtvarného hávu – to mi přijde celkem málo. A aby to celé náhodou nevyznělo příliš alegoricky, tak si postavy raději ještě jednou převléknou oblečení a vítr zafouká opačným směrem… Uvědomím – li si, jaké snímky byly v té době filmovány, Bláznova kronika vedle nich působí tak trochu jako výkřik do ztracena. Proto díky za novou vlnu, která vlila české kinematografii krev do žil! ()

topi 

všechny recenze uživatele

Překrásná dobrodružná podívaná z doby třicetileté války v režii Karla Zemana. Originální, nenapodobitelný snímek s klasickou Zemanovou hranou a animovanou tvorbou. Výborné herecké obsazení - mladý Petr Kostka a krásná Emília Vašáryová. Dále skvělý Karel Effa, Miloslav Holub, Eduard Kohout nebo Vladimír Menšík v roli malíře, který ve filmu nedopadne vůbec dobře. Pěkné vykreslení nesmyslnosti jakékoliv války precizně doplňuje parádní hudba Jana Nováka. ()

Reklama

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československý dobrodružný film odehrávající se během třicetileté války, jejíž krutost se pokouší přežít dva kamarádi oráč Petr (P. Kostka) a válečný veterán Matěj (M. Holub). Snímek je po vizuální stránce dle očekávání impozantní, neboť do něj opět nechal režisér K. Zeman proniknout své neuvěřitelné fantazie, jež jsou velkolepě výtvarně zpracovány a doplněny jeho typickými animacemi, avšak kvůli slabší dějové stránce zejména v druhé polovině nedosahuje takové úrovně, jaké jsme u tohoto výjimečného režiséra zvyklí. Ústřední dvojici brzy doplnila mladá slečna Lenka (E. Vašáryová), jež byla kvůli utajení přestrojena za šaška a jež v sobě navzájem s P. Kostkou naleznou zalíbení. Tato potulná trojice je nakonec uvězněna na zámku jejich válečného nepřítele, kde jsou omylem vnímáni jako vysoko postavená šlechta. Děj však bohužel postupně ztrácí spád a napětí a pro diváka tak zůstává nejzajímavější Zemanovo mimořádně výtvarné umění, nejcennější prvek snímku. Ve vedlejších rolích se objevila zapomenutá, ale někdejší nevídaná krasavice V. Thielová v roli pyšné princezny Veroniky, dost hereckého prostoru dostal i K. Effa coby proradný hejtman či portýr Č. Řanda. V komické roli italského malíře, jenž je nucen kvůli princezniným rozmarům neustále měnit na plátně podoby jejich nápadníků, se blýsknul V. Menšík. Nejpůvabnější a nejkypřejší zámeckou hospodyni ztvárnila M. Myslíková a údajně se v roli jedné z těchto služebnic měla objevit i krasavice největší, O. Schoberová. Mistra popravčího s velmi působivým zjevem i postavou si v závěru zahrál M. Neděla. Bláznova kronika, jejíž příběh je počátku uveden vyprávěním F. Smolíka, zřejmě nebude patřit k nejzdařilejším dílům slavného režiséra Karla Zemana, neboť v tomto případě ani jeho geniální výtvarné schopnosti nedokázaly nahradit absenci příběhu, jenž příliš brzy přestal být zábavný. ()

sud 

všechny recenze uživatele

I když se v obrazových orgiích maličko utápí příběh, nelze "Bláznovu kroniku" než chválit. Třicetiletá válka podaná s lehkostí, vtipem a satirou (převlékání kabátů, oboustanné prapory). Petr Kostka mi velice připomínal Fanfána Tulipána (není divu že si jej paní Blanka Nováková vybrala k nadabování Gérarda Philippa), Miroslav Holub možná v životní roli a ty ženské, ach, ty ženské (Emília Vášáryová, Valentina Thielová, Olga Schoberová) jsou všechny k sežrání. Už to zní jako klišé, ale Karel Zeman byl génius a obzvláště v tomto filmu je vidět, čím se jeho velký obdivovatel Terry Gilliam inspiroval (nepřehlédnutelná podoba stylů zdejších malůvek a Montypythonovských animací). 85%. ()

ypres.bass 

všechny recenze uživatele

Že je to práce páně Zemana bych poznal i kdybych nechtěl. Ze začátku to šlo, ale pak se z toho stalo poněkud nudné vyprávění které bylo koukatelné především kvůli kráse Emílie Vašáryové a Valentiny Thielové. Jak zde bylo mnohokrát řečeno forma vítězí nad obsahem, ale to v tomto případě vůbec nevadí. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Petr Kostka (oráč Peter) bol počas natáčania na povinnej vojenskej základnej službe a jeho honorár brala československá armáda, mal len 19 korún a 60 halierov na deň, čo bola položka na stravu pre vojaka, ktorý sa stravoval mimo kasární. (Raccoon.city)
  • Emília Vášáryová (Lenka) mala cestovať s filmom na festival v San Franciscu, už mala dokonca vybavené aj víza. Nakoniec kvôli premiére v divadle nemohla ísť a namiesto nej išla vtedy ešte neznáma Oľga Schoberová (práčka), ktorá mala vo filme iba malú rolu. Oľga Schoberová sa na festivale zoznámila so svojim budúcim manželom. (Raccoon.city)
  • Emília Vášáryová (Lenka) a Petr Kostka (Petr) vo filme jazdili na koňoch, preto museli pred filmom podstúpiť jazdecké kurzy. Emília Vášáryová na toto nemá dobré spomienky, lebo viackrát bolestivo spadla a, ako sama priznala, na koni až do dnes potom sedela už iba raz. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama