Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (124)

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Nikdy nepřestanu obdivovat obrazovou originalitu pana Zemana i zde je spousty geniálních momentů. Tentokrát je to však horší s tempem příběhu. Ze začátku jsem vrněl blahem, humor, vtipné dialogy, spád, akce, ale od okamžiku, kdy se Petr ocitne na hradě se mně zdálo, že film přešlapoval na místě a až do závěrečnýho finále se nikam výrazně neposonul. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

Český Fan fán tulipán. Věřím, že mě k přirovnání přivedl víc než hlas, který P. Kostka propůjčil G. Phillipovi. Podobnost je i v lásce, kdy se hodné vesnické děvče ocitá rázem na okraji zájmu, když se nám hrdina vzhlédne ve vznešené kráse šlechtičny. Narozdíl od Fan fána je prozření hrdiny tohoto pozdní středověk a vojnu parodujícího díla o dost rychlejší a to mu jde ke cti. Peripetie jejich útěku jsou obdobné, romantické peripetie vynahrazuje výtvarná složka díla, jak taky jinak u pana Zemana. ()

Reklama

Radiq 

všechny recenze uživatele

Vždyť to bylo skoro jak nějakej českej Fanfán tulipán, akorát obohaceno o vychytané výtvarné prvky. Akorát v tom ději jsem měl celkem zmatek, protože historie není moje silná stránka a nějakej Mansfeld vůbec nevím, kdo byl. Měl jsem z toho teda jenom to, že tam byl sedlák, kterej byl mezi dvěma znepřátelenejma stranama a to je tak všechno. A škoda toho useklýho konce. ()

Gig 

všechny recenze uživatele

Trochu Fanfan tulipan po česku. Máme tu odvedence, kterého hraje český dabér Gerarda Filipa, který mu je inpodobný. Navíc když na to koukáte v černobílé fotmě, musíte se pousmát oné podobě. Když vidíte onu holku.... hle, Adélka. Jen tu nemáte francouzské bojiště, ale třicetiletou válku ve stylu Zemanovských fantazií. Kdyby ďdialogy byly živější, hláškovější dam strop hvězd. Bohužel film časem nudí. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tak nad technickou a vizuální stránkou filmu upřímně jásám (rytiny, animace a triky s pořádnou dávkou fantazie-zkrátka okamžitě rozpoznatelný Zeman). Po dějové stránce snímek také neselhává, ale poněkud doplácí na to, že se až příliš snaží. Bláznova kronika je totiž překombinovaná, a přestože se pořád něco děje, divák je směrem ke konci už unavený neustálými zvraty a u leckoho nejspíš dojde k tomu, že se i při těch cca jen 80 minutách začne na závěr nudit. Jinak určitá dávka humoru snímku také nechybí a stará se o něj hlavně Karel Effa. Za mě to budou slabší 4*, v jistém ohledu výjimečný film, kterému by však na závěr prospěla větší přímočarost. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Jedná se o jediný hraný film Karla Zemana, který nebyl natočen podle Vernových románů, ani v něm není odkaz na žádný Vernův román. (Jan.Kanak)
  • Emília Vášáryová (Lenka) a Petr Kostka (Petr) vo filme jazdili na koňoch, preto museli pred filmom podstúpiť jazdecké kurzy. Emília Vášáryová na toto nemá dobré spomienky, lebo viackrát bolestivo spadla a, ako sama priznala, na koni až do dnes potom sedela už iba raz. (Raccoon.city)
  • Väčšinu trikových záberov robil režisér tak, že dával pred kameru fotografie, z ktorých časť vystrihol a nechal ako kulisu alebo prostredie a herci hrali v skutočnosti iba v prázdnom ateliéri a mali na zemi značky, aby vedeli, kadiaľ sa môžu pohybovať. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama