Reklama

Reklama

Bláznova kronika

Československo, 1964, 82 min

Obsahy(1)

Píše se rok 1625, v zemi zuří třicetiletá válka a o Čechy mezi sebou bojují habsburský císař Ferdinand II. a dánský král Kristián IV. Pro mladého vesničana Petra to znamená, že ho dříve nebo později chytí verbíři z té nebo oné strany. A tak se i stane. Petr sice brzy uteče z královského vojska, ale pro změnu ho i s verbířem Matějem zajmou vojáci císařští. Oba zajatci se spřátelí. Jednou se jim podaří zabloudit a nalézt pokladnu plnou zlata a šperků. Petra bohatství nezajímá, ostatně na další cestě najde poklad ještě větší: krásnou opuštěnou dívku Lenku. Ani teď však nemá od vojenských náhončích pokoj a opět se dostává do zajetí. Protože si však místo vojenského mundúru oblékl noblesní šaty, čeká ho trest snad ještě horší než služba v armádě: sňatek s komtesou Veronikou… Rozverná veselohra ze smutných časů třicetileté války je dílem scenáristy a režiséra Karla Zemana. Ten filmu opět vtiskl svůj nezaměnitelný rukopis, známý např. z fantastických snímků Vynález zkázy, Baron Prášil nebo Ukradená vzducholoď. Na scénáři s ním tentokrát spolupracoval jeden z nejosobitějších tvůrců české nové vlny, Pavel Juráček. (Česká televize)

(více)

Recenze (125)

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Tak nad technickou a vizuální stránkou filmu upřímně jásám (rytiny, animace a triky s pořádnou dávkou fantazie-zkrátka okamžitě rozpoznatelný Zeman). Po dějové stránce snímek také neselhává, ale poněkud doplácí na to, že se až příliš snaží. Bláznova kronika je totiž překombinovaná, a přestože se pořád něco děje, divák je směrem ke konci už unavený neustálými zvraty a u leckoho nejspíš dojde k tomu, že se i při těch cca jen 80 minutách začne na závěr nudit. Jinak určitá dávka humoru snímku také nechybí a stará se o něj hlavně Karel Effa. Za mě to budou slabší 4*, v jistém ohledu výjimečný film, kterému by však na závěr prospěla větší přímočarost. ()

sud 

všechny recenze uživatele

I když se v obrazových orgiích maličko utápí příběh, nelze "Bláznovu kroniku" než chválit. Třicetiletá válka podaná s lehkostí, vtipem a satirou (převlékání kabátů, oboustanné prapory). Petr Kostka mi velice připomínal Fanfána Tulipána (není divu že si jej paní Blanka Nováková vybrala k nadabování Gérarda Philippa), Miroslav Holub možná v životní roli a ty ženské, ach, ty ženské (Emília Vášáryová, Valentina Thielová, Olga Schoberová) jsou všechny k sežrání. Už to zní jako klišé, ale Karel Zeman byl génius a obzvláště v tomto filmu je vidět, čím se jeho velký obdivovatel Terry Gilliam inspiroval (nepřehlédnutelná podoba stylů zdejších malůvek a Montypythonovských animací). 85%. ()

Reklama

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Filmy Karla Zemana každopádně uchvátí vizuálně a ani tento není výjimka. Napadlo mě, zda se u příběhu nenechal Zeman inspirovat filmem Fanfán Tulipán. Bohužel vizuální stránka je na tomto snímku to nejlepší, ale zároveň i jediné zajímavé. Ano, Petr Kostka řádí jako výše zmínění francouz, ale to jen první půlku a v té druhé občasně. Jinak ovšem příběh dostává trhliny, když se v zámku nic podstatného neděje a film sklouzává do nezáživné nudy. ()

Sandiego 

všechny recenze uživatele

Sice se zde nekonají pověstné Zemanovy vizuální orgie, ale snímek tím nabývá dobové jednotnosti, která však slouží spíše jako přidaná hodnota atmosféry. Příběh není nikterak složitý, ale zato krásně paradoxní a s velmi vděčnými až gagovými scénami. Trojice v hlavní roli je velmi sympatická, hlavně požitkářský Holub a navíc ji přihrává Effa v typicky záporné roli či skvělá minirolička Menšíka. Ty zaručují příjemnou podívanou, i když oproti ostatním mistrovým dílům neslibující trvalý zážitek. ()

Narciska 

všechny recenze uživatele

Český Fan fán tulipán. Věřím, že mě k přirovnání přivedl víc než hlas, který P. Kostka propůjčil G. Phillipovi. Podobnost je i v lásce, kdy se hodné vesnické děvče ocitá rázem na okraji zájmu, když se nám hrdina vzhlédne ve vznešené kráse šlechtičny. Narozdíl od Fan fána je prozření hrdiny tohoto pozdní středověk a vojnu parodujícího díla o dost rychlejší a to mu jde ke cti. Peripetie jejich útěku jsou obdobné, romantické peripetie vynahrazuje výtvarná složka díla, jak taky jinak u pana Zemana. ()

Galerie (8)

Zajímavosti (23)

  • Väčšinu trikových záberov robil režisér tak, že dával pred kameru fotografie, z ktorých časť vystrihol a nechal ako kulisu alebo prostredie a herci hrali v skutočnosti iba v prázdnom ateliéri a mali na zemi značky, aby vedeli, kadiaľ sa môžu pohybovať. (Raccoon.city)
  • Emília Vášáryová (Lenka) spomína, že na natáčaní pracovalo veľa výtvarníkov a maliarov .Niektorí ju pri filmovacích prestávkach chceli maľovať. (Raccoon.city)

Reklama

Reklama