Režie:
Karel ZemanScénář:
Karel ZemanHudba:
Jan NovákHrají:
Michal Pospíšil, Hanuš Bor, Jan Čížek, Josef Stráník, Jan Malát, Jitka Zelenohorská, Čestmír Řanda st., Stanislav Šimek, Josef Větrovec, Jan Teplý st. (více)Obsahy(2)
Dobrodružný příběh pěti úplně obyčejných kluků, kteří se tak trochu náhodou ocitnou v neobyčejné situaci. Na pražském Výstavišti kluci využijí příležitosti letu vzducholodí zdarma a vyráží vstříc senzační vzduchoplavecké cestě. Majitel vzducholodi ale překroutí celou situaci a vzniká poprask. Novináři se honí za senzací ukradené vzducholodi, vážení pánové se pohoršují nad dětskou zločinností a rodiče dětí je jen těžko brání před přísným soudem. Majitel vzducholodi Findeys chce využít její zmizení k propagaci své firmy a podvodu s falešným nehořlavým plynem. Nicméně nehořlavý plyn není úžasný vynález pouze pro létající steampunkové stroje. O jeho ukořistění se snaží také jedna vojenská mocnost, která vysílá podlého agenta s všemožnými vychytávkami, aby se zmocnil vzorce na nehořlavý plyn. Kluci chtějí obletět celý svět, ale vzducholoď havaruje na vzdáleném ostrově, kde na ně číhá nemalé nebezpečí. Díky pomoci kapitána Nema a odvážného novináře Ardana nakonec kluci všechny nástrahy překonají a vrátí se domů. Odvěký souboj nespoutaného mládí a přísného světa dospělých končí vítězně ve prospěch dětí. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (199)
V podstatě souhlasím s komentářem Limy, až na podstatný fakt, že, je-li to nutné, příběhová stránka musí být také patřičně zohleděna. To je vlastně i důvod, proč k filmu stavím spíše neurčitý dojem, jelikož Zemanova brilantní práce s výtvarnou strankou nenachází srovnání ani s odstupem let. Překvapil mě i režisérův smysl pro humor, který jsem v jeho díle nezaznamenával zrovna často (snad jen v Baronu Prášilovi, kde to ale je dáno předlohou), ale ani to, aní zmíněná formální skoro-dokonalost mi nezabránila v tom, abych hodnotil lépe než lepšími třemi hvězdami, jelikož kromě větší části dějové linky jsem lhostejný postoj zastával také k hlavním hrdinům (poslední dobou mám tento nedostatek vrchovatou smůlu), je to částečně dáno i tím, že v mladším věku jsem toužil po jiném druhu dobrodružství. ()
Karel Zeman je režisér, kterého uznávám za jeho neuvěřitelnou filmařskou kreativitu a snad jsem od něj neviděl film, ve kterém by mě neuchvátil svojí hravostí a originálním pojetím. Za to ho opravdu cením, za to fakt klobouk dolů a přijde mi to úchvatné nejen na svou dobu. Jenže náměty, které Zeman zpracovává, mě málokdy oslovují a tak jsem u některých jeho filmů sice fascinován vizuálem, ale ještě to automaticky neznamená, že se bavím. A bohužel se mi to stalo i tady. Nedařilo se mi do toho dostat a celý ten příběh mi přišel poněkud rozmělněný, až moc se soustředící jen na formu a místy mi přišlo, že Zeman pořádně nevěděl, jestli točí spíš o dobrodružství těch kluků nebo o těch, co se snaží ukradenou vzduchloď vypátrat a chytit. Mělo to pro mě pár zajímavých scén, včetně třeba té úvodní nebo celé části na ostrově, ale celkově si mě to moc nezískalo co se příběhu týče a tak své hodnocení nevidím na víc, než tři hvězdy. Rád bych dal vyšší hodnocení, určitě mi to i sedlo víc, než Baron Prášil (který tu podle žebříčků má ještě vyšší hodnocení), ale dostatečně mě to neoslovilo. Zemanova tvorba mě holt dokáže jen málokdy nadchnout po všech stránkách, i když tu jednu specifickou má opravdu úžasnou. Silné 3* ()
Ukradená vzducholoď sice nevznikla na motivy některého z románů Julese Verna, ale vychází z jejich ducha a dokonale navozuje atmosféru romantického snílkovství a naivního ohromení možnostmi moderní vědy a techniky na konci 19. století. Film je typickým dílkem Karla Zemana, plným výtvarně jedinečných rekvizit a malebného pozadí. Obsahuje celou řadu vtipných scén , jako je např. obléhání domu bulvárními novináři s otázkami typu: "Proč jste neposlala své dítě do polepšovny?", a postav, jako je např. prokurátor, který pružně mění své postoje podle vývoje situace. Snímek má v sobě protiválečné motivy, typické pro Zemanovu tvorbu, ale je především holdem dobrodružnému světu mladých kluků. Celkový dojem: 90 %. ()
Nádherný klukovský příběh z úsvitu technického věku. Estetické usazení mezi secesi a ilustrace verneovek, úžasný fantaskní svět Karla Zemana plný neotřelých animací a bizarních vynálezů, kombinovaných filmařských technik a staromilských filmových triků, ironizace měšťáctví a s ním spřízněného pokrytectví (a také obžaloba zbrojení a války) a především ta nádherná klukovská výprava plná dobrodružství a tehdy tolik módní cesty kolem světa, ztroskotání na pustém ostrově, souboj s piráty, setkání se samotným kapitánem Nemem (i když už tu je trochu senilní), vzducholodě, letadla, honičky... Nádherný klukovský svět (byť gendrově asi mírně nepřijatelný:-)) ... ()
UKRADENÁ VZDUCHOLOĎ je ideální do dvojprogramu s CESTOU DO PRAVĚKU. Hlavní rozdíl mezi oběma filmy, které se (jako většina celovečerních zemanovek) odpichují od inspirace verneovkami - jeden k dinosaurům a druhý k úsměvně a romanticky nahlíženým počátkům letectví - je v prostoru, který je věnován jejich dětským hrdinům. Zatímco CESTA se plně soustředí na klučičí partičku a zcela rezignuje na jakékoli vedlejší postavy a vypravěčské linie, ve VZDUCHOLODI krade klukovskému dobrodružství značný prostor řada dospěláckých postav (podvodný a hrabivý majitel vzducholodi a jeho sličná asistentka, jí se dvořící mladý novinář, tajný agent s úsměvnými špionážními hračkami, rodiče kluků...) a jejich linek. A já osobně dávám přednost modelu CESTY. Film je pastvou pro oči a tasí spoustu roztomilých gagů a nápadů (moc se mi líbil úvodní soud s kluky s předešlým shrnutím klukovin, kterými lidstvo trpí od počátku světa), ale značně vázne, co se týče hloubky postav, děje a tempa vyprávění. Což je důvod, proč mě zemanovky vždy mírně nudí. ()
Galerie (26)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (11)
- Dobrodružstvo piatich pražských chlapcov malo byť pôvodne prvou časťou nerealizovaného päťzložkového cyklu filmov pre mládež, ktorý mal niesť názov "Tajuplný svet Julesa Verna". (Raccoon.city)
- Michala Pospíšila (Jakoubek Kurka) namluvil Vladimír Očenášek. (sator)
- Světozor bol skutočný obrázkový časopis, ktorý vychádzal s prestávkami od roku 1834. (Jarek678)
Reklama