Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (405)

swed 

všechny recenze uživatele

Trikově přelomový film? To ano. Ale triky jsou asi to jediné, čím je Vynález zkázy vyjímečný. Přiznám se, že kombinace herců a animovaného prostředí, na mě dobrý dojem nedělá. Přece jen se jedná o seriózně pojatý dobrodružný film, ve kterém kreslené kulisy jen těžko dokážou vyvolat nějaký silný dojem a o atmosféře ani nemluvě. Pokud by se vyprávění neslo v odlehčeném duchu, pak by i tyto dekorace působily jinak (než jako pěst na oko) a měly by i smysl. Dalším zklamáním byl pro mě celý příběh, který je pouhým slepencem epizod a postrádá jednotnost a zajímavost. Nejsem velký fanoušek Karla Zemana, ale například jeho animované filmy mám rád. Od Vynálezu zkázy jsem mnoho neočekával a udělal jsem dobře. 6/10 ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Před projekcí jsem tajně doufal, že už konečně budu moct ohodnotit nějaký Zemanův počin plným počtem, ale ani tentokrát k tomu nedojde. Moje filmová dušička čekala, že mě film posadí na zadní část těla a já budu moct jen spokojeně a uznalecky brumlat, že ten rejža byl fakt kádr. Ale místo toho jsem se sám sebe musel po celou dobu sledování ptát, k čemu jsou všechny ty na tehdejší dobu obdivuhodné tríčky a finty, když se u příběhu trvajícího 81 minut převážně nudím, s hlavními postavami nijak nesympatizuju a vlastně jen čekám, až to skončí a já si budu moct "odfajfkovat" další film z TOP 200? Třeba u takového Barona Prášila též z dílny pana Zemana jsem se bavil mnohem více. Filmové kvality Vynálezu zkázy upřít nemůžu, ale víc jak 3* mu prostě nepřiklepnu. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Dale 

všechny recenze uživatele

Tá štylizácia ako z Verneho kníh môže dobre pôsobiť výlučne na kresbách v knihách, určite nie v hranom filme, kde je ako päsť na oko. Áno, Zeman bol šikovný tvorca s veľkou fantáziou a vzhľadom na dobu a rozpočet sa nepatrí kritizovať jeho "vizuálne efekty", no keď miesto hraného filmu sledujete nejaké pasikavé papierové kulisy, ktoré vám po chvíli tak začnú liezť na nervy, že sa nemôžete sústrediť na dej, ktorý je už tak dosť chabý, tak pri všetkej úcte vyššie hodnotenie dať nemôžem. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

To co Jules Verne slovem, to Karel Zeman obrazy. Film jsem poprvé viděl, když byl nový, nebo alespoň zánovní. Včera podruhé s vnukem (9 let) a vnučkou (4 roky) v poměrně pozdní hodinu. Kluk prohlásil, že se na nic takového koukat nebude a odešel do postele k mobilovým hrám; holka se sice divila, proč to není barevné, ale s drobnými přerušeními vydržela do konce. Druhý den při "vyprávění příběhu" však vyzdvihla tytéž okamžiky, které se i mně kdysi vštípili do paměti. ()

Galerie (29)

Zajímavosti (26)

  • Väčšina záberov je kombinovaná, to znamenalo presne vykrojiť masku, ktorá zakrývala tú časť obrazu, kde je umiestnený napríklad pohybujúci sa herec, a na milimeter presne dokresliť jeho pozadie tak, aby presne nadväzovalo na grafické pozadie záberu s bábkou či kreslenou fázou. Kombinovaný záber musel mať dostatočnú ostrosť do hĺbky a pritom mal pôsobiť dojmom plošnej ilustrácie. Všetko zjednocovalo do jednotného výtvarného výrazu obdobné šrafovanie, ktoré je také typické práve pre drevoryt pôvodných ilustrátorov. Karel Zeman v čase skúšok prezradil: „Najväčší problém máme s tým, aby sme dodržali jednotné šrafovanie." (Raccoon.city)
  • Film bol natočený kamerou z roku 1928. (Peter-1307)
  • Značná časť filmového materiálu je dvakrát, niekedy aj trikrát exponovaná. (Raccoon.city)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama