Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (405)

Necrotongue 

všechny recenze uživatele

Rodiče mě naučili číst dříve, než jsem šel do školy, čímž možná připravili mou vlast o nadějného sportovce, a zároveň to znamenalo, že jsem měl fázi Rumcajsů a Formanů Šejtročků poměrně rychle za sebou a po větší část mého dětství mě provázely knihy Karla Maye (snad mě za to nesundá nějaké levičácké komando) a Julese Verna. Právě u verneovek jsem strávil nejvíc času, protože kromě skvělých příběhů nabízely i fantastické ilustrace, takže mi přinášely komplexní zážitek. No, a Karlovi Zemanovi se tímto snímkem podařilo totéž. Jeho pojetí Vynálezu zkázy mě vrátilo zpět do doby, kdy jsem byl tolik nadšený z Vernových fantazií, perfektně trefilo atmosféru, kterou ve mně knihy vyvolávaly a já si nedokážu představit, že bych dnes ubral z hodnocení byť jedinou hvězdičku. Nejsem odpůrcem pokroku, vývoj musí jít kupředu a vydařené CGI vítám, film se ale nesmí změnit jen v příval digitálního bordelu bez příběhu a hereckých výkonů, k čemuž, bohužel, dochází až příliš často. Karel Zeman musel s triky pracovat postaru a ještě po téměř sedmdesáti letech je jeho snímek konkurenceschopný. Pro mě tedy určitě. / Poučení: Když chceš něco dokázat, dej do toho srdce. ()

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Reklama

blackrain 

všechny recenze uživatele

K Verneovkám mám velmi zvláštní vztah. Dalo by se říct, že kolem nich chodím téměř po špičkách, protože že si jejich autora nesmírně vážím, za to co dokázal stvořit. Vždyť dalekosáhle předčil svou dobu. Tenhle film je nesmrtelnou klasikou mezi českými sci-fi filmy a je ve svém žánru naprosto vyjímečným počinem. Pan Karel Zeman je skutečně mistrem ve svém oboru. Mě nezbývá nic jiného než mu za jeho tvorbu poděkovat a smeknout před ním. On si to zaslouží. Atmosféra filmu je neopakovatelná a vreje se člověku přímo hluboko pod kůži. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Atmosféra, dokonalý pocit z obrazu, lehká nadsázka, na svou dobu výborné nápady a skvělá zábava to celé jsou filmy Karla Zemana v jeho Verneovských adaptacích. Je na nic něco naprosto okouzlujícího co odkazuje an dobu jejich vzniku, ale také na jejich vytvárně dokonalou stránku. Film z doby kdy se od nás ještě svět mohl něco naučit :) ()

salalala 

všechny recenze uživatele

Fakt supr film, ani jsem se původně koukat nechtěl, ale ty triky mě fascinovaly. Vypadá to fakt hodně dobře, zároveň naivně, ale fakt supr. Na tehdejší dobu to musela být absolutní pecka. Obdivuju Zemana, jaký vize měl a realizoval. Po dějový stránce jsem se teda na začátku moc neorientoval, ale pak to bylo fajn. Herci byli průměrný, zahráli to dobře, ale žádný nevyčníval, ale pravdou je, že je to hodně o tricích. Plusový body přidává i přesná hudba Zdeňka Lišky, která dotvářela celou atmosféru. Podvodní scény jsou naprosto úchvatné. Mě se to hodně líbilo a doufám, že brzy uvidím další Zemanovy filmy. 75% ()

Galerie (29)

Zajímavosti (26)

  • Väčšina záberov je kombinovaná, to znamenalo presne vykrojiť masku, ktorá zakrývala tú časť obrazu, kde je umiestnený napríklad pohybujúci sa herec, a na milimeter presne dokresliť jeho pozadie tak, aby presne nadväzovalo na grafické pozadie záberu s bábkou či kreslenou fázou. Kombinovaný záber musel mať dostatočnú ostrosť do hĺbky a pritom mal pôsobiť dojmom plošnej ilustrácie. Všetko zjednocovalo do jednotného výtvarného výrazu obdobné šrafovanie, ktoré je také typické práve pre drevoryt pôvodných ilustrátorov. Karel Zeman v čase skúšok prezradil: „Najväčší problém máme s tým, aby sme dodržali jednotné šrafovanie." (Raccoon.city)
  • Film bol natočený kamerou z roku 1928. (Peter-1307)
  • Celosvětová premiéra proběhla v červnu 1958 na Bruselském FF. (Varan)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama