Režie:
Robert ZemeckisScénář:
William Broyles Jr.Kamera:
Don BurgessHudba:
Alan SilvestriHrají:
Tom Hanks, Helen Hunt, David Allen Brooks, Nick Searcy, Nan Martin, Elden Henson, Timothy Stack, Jay Acovone, Chris Noth, Jenifer Lewis, Derick Alexander (více)VOD (5)
Obsahy(1)
Pečlivý a energický Chuck Noland je zaměstnán u známé společnosti FedEx, která rozváží poštu po celém světě. Díky tomu žije velmi rychle. Jeden den je v Rusku, vzápětí pár hodin stráví ve Francii. Pro samý spěch si vlastně ani nedokáže užívat života. Práce Chucka okrádá o tolik času, že si se svojí důvěrnou přítelkyní Kelly dokonce předává vánoční dárky v autě na letišti. Když za několik hodin opět letí z Ruska zpět do Ameriky, letadlo FedExu s piloty a Chuckem nečekaně havaruje. Katastrofu a pád do moře přežije pouze Chuck, kterému se s malým člunem podaří dostat na neznámý ostrůvek. Po prvním šoku začíná po vzoru Robinsona Crusoa na stromě odškrtávat dny, při životě ho drží láska ke Kelly a naděje, že ho v krátké době někdo objeví… Dobrodružně laděný příběh o nezdolné lidské vůli nevzdávat se a bojovat o svůj život a své sny – natočil úspěšný hollywoodský režisér Robert Zemeckis (Návrat do budoucnosti I-III, Forrest Gump, Pod povrchem). Přípravy na filmový projekt začaly už někdy v roce 1998, kdy Tom Hanks o napsání scénáře k tomuto projektu požádal Williama Broylese Jr. (scenáristu Apolla 13 a Forresta Gumpa). Při jeho filmové realizaci pak musel podstoupit drastickou dietu a v průběhu přerušeného natáčení, za několik měsíců zhubnul o dvacet kilo. Tím působivěji pak předvedl proměnu z výkonného workoholika na polodivokého trosečníka se sklony k šílenství. S jeho skvělým hereckým výkonem film stojí i padá. Za ztvárnění Chucka byl Tom Hanks v roce 2000 oceněn Cenou kruhu newyorských filmových kritiků (nejlepší herec) a Zlatým glóbem (nejlepší herec v dramatu). Úlohu jeho přítelkyně Kelly Frearsové vytvořila Helen Huntová (Dr. T a jeho ženy, Lepší už to nebude, Po čem ženy touží). (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (971)
Zatímco Defoeův Robinson byl především o lidském boji s přírodou a tak trochu o tom, že člověk ji má ovládat a opanovat, tady se podařilo celkem vkusně ukázat robinsonství jako boj člověka se sebou samým, i když ten prvotní smysl rozhodně nezmizel. Tom Hanks rozhodně není můj oblíbený herec, ale za to, že mě dokázal udržet takovou dobu, vlastně úplně sám, u obrazovky, si trochu toho respektu zaslouží. Bohužel ten obal je pochopitelně o úroveň níž, a proto jsem asi udělal dobře, že jsem Trosečníka půl hodiny před koncem přepnul a ušetřil se tak typicky americky nechutné happy-omáčky. ()
Přemíra kladných reakcí předem většinou škodí, očekávání je pak příliš velké. Těšila jsem se, jak se z toho zhýčkaného uspěchaného Američana stane pořádný chlap a ejhle – ono nic!! Žádná proměna, střih a je tu hubený lovec po čtyřech letech! No dobrá, nemusím vidět, jak k tomu dospěl krok za krokem, ale k čemu vlastně dospěl? Jistě, naučil se lovit ryby a čekat, co moře vyplaví – a dál? U člověka, který prožil čtyři roky sám na ostrově, bych čekala trochu víc, než hysterický pláč nad prasklou mičudou. Dojemné možná pro Američany, pro mě spíš trapné. Zajímal mě okamžik, když se vrátí mezi lidi – jak bude asi reagovat? Opět střih a máme ho tu pěkně v obleku a v kravatě!!! Přitom Tom Hanks skutečně kvůli filmu zhubnul, předpokládám, že i opálení a vousy byly pravé. Stačilo ho jen oholit před kamerou. Za čtyři měsíce opálení nevybledne ani člověk nenabere svá kila zpět tak rychle. Připadá mi, jako by se ty scény v saku, točily zároveň s těmi před nehodou. To by herec Benda jistě neudělal! A návrat do života? Dalo se na spoustě detailů vyjádřit, čím si prošel a jaká je propast mezi ním a současným světem. Vyústění do ničeho, prázdnota. Nemůžu si pomoc, připadá mi to jako filmařsky odfláknutá práce. Promarněná šance. Trosečník neztroskotal na pustém ostrově, ale na scénáři. ()
Nuže...ano, Hanksova herecká studie je pozoruhodná. Ale nějak mi neštymuje, že jsem celou dobu místo zaujetí výkonem přemýšlel o tom, jak bych asi který problém, s nímž se "civilizovaný" člověk v takovéhle situaci zákonitě setká, řešil. Ono co taky chcete dělat u pomalu dvě a půl hodiny trvajícího filmu, ze kterého máte celou tu dlouhou dobu pocit, že "tohleto neskončí blbě, je to přece Zemeckis". Sladkobolné scény s Helen Hunt mě o nějakých závratných kvalitách Trosečníka taky nepřesvědčily, a jediné, co si z něj pamatuji jako skutečně výborný moment, je poslední scéna. ()
Nemusím se nijak rozepisovat o tom, jak je Tom Hanks úžasný herec, protože to už všichni dávno dobře víme. Co bych ale měl v komentáři zmínit, je to, že právě Hanksův výkon dělá z Trosečníka tak působivé, dojemné a myšlenkově obsáhlé dobrodružství, které si na každé další zhlédnutí užívám stejně intenzivně, jako napoprvé... ()
Robert Zemeckis a Tom Hanks je dvojice, která když se sešla prvně, dala světu nejlepší film všech dob. Takže jak jsem četl, že spolu natáčí film o trosečníkovi, který sám uvízl na opuštěném ostrově (Robinsonády jsem vždycky miloval), začal jsem slintat tak, že by se to nelíbilo ani Pavlovovi. Nakonec, ačkoli se jedná o skvělý film, žádný extra boom se nekonal. Hanks opět podává nadoskarový výkon a všechno je to nádherně natočené, přesto tomu chybí ty pravé emoce, především v „civilních“ scénách.. ()
Galerie (72)
Zajímavosti (67)
- Keď Chuck Noland (Tom Hanks) otvorí na ostrove prvý balíček od FedExu, vypadnú z neho VHS kazety. Kazety boli o rekultivácii odpadových vôd v čínskom jazyku. (Raccoon.city)
- Když byl režisér Zemeckis dotázán, co bylo v neotevřeném balíčku, odpověděl, že vodotěsný satelitní telefon na solární napájení. (don corleone)
- Natáčení bylo tak dlouhé, že si Zemeckis stihl odskočit na natáčení filmu Pod povrchem. (Benjamin-L)
Reklama