Režie:
Jiří StrachKamera:
Martin ŠecHudba:
Ondřej Gregor BrzobohatýHrají:
Ivan Trojan, Tereza Ramba, Ondřej Vetchý, Matěj Hádek, Marek Taclík, Alois Švehlík, Lenka Vlasáková, Miroslav Etzler, Elizaveta Maximová, Petr Stach (více)Série(2) / Epizody(3)
Obsahy(1)
Docent Stehlík (I. Trojan) se téměř administrativním omylem dostává z policejní akademie na oddělení vražd. Padne do týmu hned poté, co kriminalisté začínají vyšetřovat brutální vraždu mladé dívky v lese u Prahy. Snaží se být užitečný jako specialista na psychologické profilování vrahů, ale na oddělení ho mají všichni za blázna, a tak ho neúprosný šéf tvrďák Šera (O. Vetchý) posadí do kanceláře s extrémně problematickou Fousovou (T. Ramba). Věří, že si navzájem znechutí práci natolik, že z oddělení odejdou. Netuší, že stejně jako jeho áčkový tým přezdívaný „Dvojčata“ (M. Taclík a M. Hádek) budou nakonec tito dva notoričtí potížisté velmi cenní nejen v kanceláři, ale i v terénu a možná, že nejen u jedné vraždy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (196)
Scenáristicky odbytá minisérie. Vypadá, jakoby byla založena na postavách, ale obě hlavní jsou definovány pouze vztahem se svými otci, jinak se o nich nedozvíme nic. A v zaměstnání? Při vyšetřování dělají všichni takové chyby, že tam jako profesionál nevypadá nikdo. A pokud mě v prvních dvou dílech bavila prořízlá pusa Terezy Ramby, tak jsem po cliffhangeru druhého dílu ani neměl chuť si ten poslední pouštět. (50%) ()
No, tak detektivku si seňor Strach zkusil a teď už hurá zpátky do pohádky. Takle ne čoveče... Ještě ten první díl tomu dal docela atmošku a jakousi naději lepších zítřků. Ale poslední díl to uplně zazdil, zpomalil a odnapnul :o). Trochu mi přišlo zbytečný, že se to mělo tendenci podobat Případům 1 odd. Tím Vetchým to byl prodle mě špatnej tah, i když to zahrál jako dycky suprově, ale měli tam šoupnout někoho jinýho. Proti Trojanovi nic nemám, i když tohle si podle mě za rámeček uplně nedá. No, ale co mi pije krev od začátku, tak Ramba, já tu ženskou prostě nemůžu ani cejtit v jakýmkoli filmu... ()
V druhé půli SPOILER. Vyrovnanost - NE. Detektivní uvěřitelnost - NE. Roboticky popsat skutečnou událost nebo stvořit funkční fikci - to jsou zcela odlišné disciplíny. Nevadil by závan Oddělení, kdyby Vetchý nepůsobil skoro vždy parodicky směšně. Vzájemné nezvedání telefonu mezi kolegy pobaví a poslouží v epizodě první, nefunguje v poslední. Papundeklově působící kulisy kanceláří - kytka, knihovna, uklízečka - to by fakt oko ocenilo. Totéž při ohledávání místa činu - v lese neprojede za celou dobu opakovaných návštěv ani jedno civilní auto. Nevyrovnanost - v jedné scéně (vykonání potřeby v lese) je Tereza bravurní při bezdomovci, o epizodu později je hloupou čekající ovcí ve vile u fotky s bílou dodávkou (mohlo dojít alespoň na souboj). Všechny scény ve vile = krize,. Asi paralýza tehdejším lockdownem. Tři díly se Docent snaží o psychologický profil, aby nakonec pachatel nedostal téměř žádný prostor. Poslední jeho scéna z mačetou je směšná. Co mi vadí celou dobu nejvíc, to je závěr první epizody - krevní stopy jsou hned u vstupních dveří, přitom to uzavřeli jako sebevraždu ve vaně o patro výš. Čekal jsem možnou zápletku a překvalifikování smrti Cimrmana, kterého mohl pachatel zpětně vystopovat, konfrontovat, umlčet - těšil jsem se. Nepřišlo nic. Přesně tyhle nedostatky v každé epizodě narušují celkové vyznění třídílného díla. Škoda. Předvídatelné, místy směšné, ne však vtipné. Je to prvotina, a hned třídílná, tak snad Seto doladí. Polopatické vysvětlování v závěru (pro seniory) mi nevadí - ne každý udrží myšlenku 14 dnů od první epizody. Strach není Bebjak a Agatha byla jenom jedna. ()
Tahle krimi série už svým názvem dávala asi avízo, že to bude tak trošku o tom, že vyšetřování vražd nemusí být jen o práci "ranařů a pistolníků", ale že může být užitečné mít v týmu i někoho, kdo se na ty věci dokáže "dívat jiným úhlem pohledu". Před čímž jsme varováni nebyli, byla přítomnost uřvané ambiciózní holky, co je "drzá jak lázeňská veverka". Tereza Ramba byla někdy drsná asi až moc, a stejně tak až moc mi přišlo, že scénář staví na hlouposti policejních matadorů. Jak mohl třeba ve třetím díle Matěj Hádek okamžitě nevyhlásit pátrání po majiteli modrého auta, jehož poznávací značku musel určitě vidět, to mi moc jasné není. Ač tedy nakonec je otázkou, jak se celý policejní tým stihl dostat včas na inkriminované místo. Zavolal si snad pomoct sám Trojan nebo ti policejní "ranaři" si nakonec přeci jen dokázali spočítat, že jedna a jedna jsou dvě? Na tuhle otázku jsem v závěru žel odpověď nedostal. Za to zde nemohla nechybět téměř závěrečná scéna s uznáním ze strany šéfa mordparty Vetchého vůči docentovi. V tomto ohledu vcelku předvídatelný závěr, přesto (nejen v případě této scény) hezky zahráno a ze strany Jiřího Stracha i hezky natočeno. Jen ten scénář mohl být krapet logičtější a mohlo v něm být méně prostoru pro uřvanou Terezu Rambo. Ale jinak v zásadě spokojenost. ()
DOCENT v mnohém připomíná MOST! Evidentní vývoj postav, brilantní výkony Trojanův a staršího Švehlíka a velmi dobré Voříškové-Ramba, Klimové a Vetchého spolu s velmi kvalitním scénářem otevírají prostor pro zajímavý detektivní příběh na pokračování. Na jednodušší povahy to může působit jako překombinovanost a rutina, ale v produkci České televize DOCENT působí jako dílo nadprůměrné a zralé. Nepochybně i zásluhou režie Jiřího Stracha. ()
Galerie (146)
Zajímavosti (22)
- Postava docenta, kterého hraje Ivan Trojan, dostala jméno Otto Stehlík, a to po kamarádovi obou scenáristů. (fallrock)
- Na jednom z obrázkov podozrivých môžeme vidieť Jirku Mádla s veľkou bradou a okuliarmi. (pds)
- Natáčelo se mj. v kavárně Místo v pražských Dejvicích. (Winster)
Reklama