Režie:
Jiří StrachKamera:
Martin ŠecHudba:
Ondřej Gregor BrzobohatýHrají:
Ivan Trojan, Tereza Ramba, Ondřej Vetchý, Matěj Hádek, Marek Taclík, Alois Švehlík, Lenka Vlasáková, Miroslav Etzler, Elizaveta Maximová, Petr Stach (více)Série(2) / Epizody(3)
Obsahy(1)
Docent Stehlík (I. Trojan) se téměř administrativním omylem dostává z policejní akademie na oddělení vražd. Padne do týmu hned poté, co kriminalisté začínají vyšetřovat brutální vraždu mladé dívky v lese u Prahy. Snaží se být užitečný jako specialista na psychologické profilování vrahů, ale na oddělení ho mají všichni za blázna, a tak ho neúprosný šéf tvrďák Šera (O. Vetchý) posadí do kanceláře s extrémně problematickou Fousovou (T. Ramba). Věří, že si navzájem znechutí práci natolik, že z oddělení odejdou. Netuší, že stejně jako jeho áčkový tým přezdívaný „Dvojčata“ (M. Taclík a M. Hádek) budou nakonec tito dva notoričtí potížisté velmi cenní nejen v kanceláři, ale i v terénu a možná, že nejen u jedné vraždy. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (196)
Začátek série hodně tragický (viz i komentář k první epizodě), v podstatě všichni se tam chovali každou chvíli dost nelogicky, ještě navíc byli příjemní jak víte co a jediné, co uměli, bylo po sobě většinu času řvát jak zjednaní. Řekla bych, že dosti důležitou složkou úspěchu při vyšetřování vražd(y) je spolupráce v týmu a kdyby policajti reálně spolupracovali jako tohle osazenstvo, tipuju, že by vyšetřili leda tak starou bačkoru (což se skoro stalo i v této fikci). Děj byl dost nepřehledný, bylo dost obtížné to celé sledovat a nějak se v tom orientovat. Bylo to velmi roztahané, spousta dílčích zápletek nedotažených, vyšlých do ztracena. Postupně přece jen došlo ke zmírnění (rozhodně ale ne úplnému odstranění) některých uvedených negativ, např. Monika Fousová se nám trochu vyklidnila (tenhle dojem ale, pravda, možná posílila skutečnost, že byla vlastně celý poslední díl vlivem více či méně absurdních okolností, blbých rozhodnutí a náhod tak nějak mimo hlavní obraz). Příjemně mě překvapil Ivan Trojan, jak vizuálem, tak působivým, přesným ztvárněním zajímavé postavy, kterou hrál. A vlastně i takovou zvláštní, celkem příjemnou chemií, kterou si postupně vybudovali s Terezou Rambou. Takže ve výsledku dávám takové hraniční tři hvězdy. Rozhodně z Docenta ale nejsem dvakrát nadšená, možná měli Mareš s Malindou zůstat u prvních řad Případů, ty byly skvělé, a nepokoušet scénáristické štěstí dále. Odhadovala bych ale, že vznikne minimálně pokračování Docenta, v závěru k tomu byly určité náznaky. Já si tedy ale vůbec nejsem jistá, jestli dvojce dám šanci. 55 %. ()
POLICEJNÍ RODINA JE ZÁKLAD POLICEJNÍHO STÁTU. Nikdy jsem si nemyslel, že budu souhlasit s verbalem, rád bych taky poslal pár vzkazů, ale fakt to nechci takhle hrotit. Stačí totiž číst pár recenzí a člověk se nestačí divit - brněnská seriálová "festiválka" neopomene připomenout klišé dívky v košilce, prchající tmou lesem a není si schopná všimnout, že jsou to šaty. Mladý progresivista musí zmínit, že sérii napsali muži (kvůli jediné ženské postavě), ale jaksi mu vypadne, že zrovna Fousová si v mužském prostředí chce vybojovat své místo a taky se oprostit od svého dominantního otce. A že občas někdo řve? Proboha, je nám snad pět let? --- Nezastírám, že na Docenta jsem se jako fanda Mareše, potažmo Malindy velice těšil a Jirku Stracha si cením už roky, ale je na místě přiznat seriálu jeho kvality. Postupné, s metodami policie kongeniální budování atmosféry, stará verusu nová škola, teorie proti praxi. Režie tohle všechno ctí, nevyčnívá, poprvé se mi líbila (hlavně v minimalistických částech) Brzobohatého hudba. Alios Švehlík. Jemný humor, narážky na skutečné osoby v pořádku, jen bez toho Renče bych se obešel. Na druhou stranu pomalost vyprávění je trochu na škodu, ve třetím díle se totiž všechno propojí až moc rychle a není čas na nějaké větší finále - o to je ale realističtější. 90%. ()
Docentovi bych vytkl pouze trochu přeakčnělý závěr. Zde by bylo mnohem lepší trochu ubrat a zachovat decentnější notu. Jinak bavilo hodně, je vidět, že Mareš je od fochu a základ policejní práce dokáže dostat i do veskrze vyfabulovaného příběhu. Ani jedna postava není černobílá, navíc jsou díky skvělému obsazení i dobře zahrané. Napětí, záhada, klasická policejní týmová animozita, špetka humoru ... sázka na jistotu, která vyšla. ()
Jiří Strach není neschopný režisér, rozhodně se ale už proměnil v rutinéra. A na scénáři je poznat, že ho píše bývalý polda s novinářem, který nemají naprosto žádný cit pro vyprávění. Tak ukrutná nuda se jen tak nevidí a neexistuje tu žádná snaha vykřesat z toho nějak tematicky nebo emocionálně soudržný příběh. Zaláskovanost to policejního aparátu je pak už na hraně strašidelnosti. ()
Záměr pana Mareše byl více, než jasný. Ukázat, že analytik je minimálně stejně dobrý a důležitý při vyšetřování, jako operativec, natož kdyby opravdu týmově spojili síly. V tomto duchu se to všechno povedlo, a to včetně načasování a spádu příběhu. Co se nepovedlo, byl ten závěr. Celé tři díly sledujeme promyšlené uvažování psychopata, kterému se zčásti štěstím, zčásti vychatralostí, daří vyhýbat se oku spravedlnosti. No a pak vyběhne v bezvýchodné situaci ze sklepa se sekáčkem v ústrety nabitým pistolím jak ta netupější fetka poté, co ši šlehla všecho, co doma bylo. Tohle mě na tom hooodně zklamalo. Ale jinak to byla opravdu povedená minisérie a stál bych o nějaké pokračování. 75% = 4/5 ()
Galerie (146)
Zajímavosti (22)
- Když lékaři sdělují docentu Stehlíkovi (Ivan Trojan) zdravotní stav jeho otce, tak je za jedním z doktorů vidět v televizi předpověď počasí České televize. (Anglicankaaa)
- K postavě kapitánky Fousové, kterou hraje Tereza Ramba, náleží zásadním způsobem žvýkačky. Sama herečka k natáčení poznamenává: „Vyžvýkala jsem asi tisíc balení růžových melounových žvýkaček a nebudu vám lhát, že už je nechci nikdy vidět.“ (fallrock)
- Ve 38. minutě je na dveřích kanceláře vidět hodnost a titul doc. Stehlíka (Ivan Trojan), je zde hodnost kapitána a titul PhDr. (Winster)
Reklama