Reklama

Reklama

Hrdina

  • Írán Ghahreman (více)
Trailer 2

Rahim je ve vězení kvůli dluhu, který nebyl schopen splatit. Během dvoudenní propustky na svobodu se snaží přesvědčit svého věřitele, aby odvolal svou žalobu na zaplacení části dlužné částky. Věci však nejdou podle plánu… (Pilot Film)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (29)

zette 

všechny recenze uživatele

Ten pribeh neni spatny. Urcite sije do dnesnich iranskych neduhu, minimalne z pohledu tamni byrokracie. Je fajn videt novy film, ktery odkryva realie dnesniho Iranu. Ale dejove se to tahne neskutecne. Herecke vykony dobre, ale nicim vyjimecne. Tady zaokrouhlim smerem dolu... Videno v ostravskem Minukine, deset divaku. ()

jakeer 

všechny recenze uživatele

Človek by sa aj štvorhviezdičkovo bavil, len by sa na tento blízkovýchodný počin nesmel pozerať západniarskou prizmou elementárnej logiky. Nepoznám iránske reálie či právny systém, v našej spoločnosti by však takýto príbeh zrejme nevznikol. Budem veriť, že tamojšia spoločnosť je vyobrazená verne. V porovnaní s našim západným svetom tu je jediný spoločný menovateľ - priam až zúfalý boj o verejnú mienku. V scenári mi vadili oslie mostíky . ako napríklad (spoiler), keď celý hrdinský príbeh hlavného hrdinu padol na tom, že jeho frajerka zahrala ženu, ktorej mal vrátiť zlaté mince. Aj absolútny blbec (čo hlavný hrdina zďaleka nebol) by musel vidieť, že to je plán vopred odsúdený na poriadny prúser. Mnohé dejové linky ostali neuzavreté (a to doslova, nie že divák si ma domyslieť), ako napríklad, že kto na "hrdinu" stále donášal a kto spískal hlavný spor: hrdina alebo veriteľ. Inak sa mi film páčil, postavy a ich konanie boli autentické a uveriteľné a celkom rozumiem, čo chceli tvorcovia tým celým povedať. ()

Reklama

Marigold 

všechny recenze uživatele

Nikdo nelže, a přesto nikdo neříká pravdu. Neuvěřitelně propracovaný scénář, detailní režie, fenomenální Amir Jadidi v hlavní roli člověka, který se zachová až příliš lidsky a tím se stane obyčejným hrdinou menším než život. Bohužel takoví obvykle špatně končí. Nejlepší Farhadiho film za deset let. Na emocionální punch Rozchodu už možná Íránec nikdy nedosáhne, ale pořád má slušnou páru. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Farhadi systematicky, od jednotlivce ke kolektivu, od drobných lží k velkým dilematům, buduje portrét společnosti, kde je nezištný čin něčím tak ojedinělým, že musí být podroben vyšetřování, jako kdyby šlo o boží zjevení. Protagonista má zpočátku jasný cíl, rychle a poměrně hladce se k němu přibližuje, tempo je díky krátkým záběrům a množství pohybu v obraze a zvuků mimo něj až hektické. Události i portrét hlavního hrdiny se ale postupně komplikují. Vyprávění už se nedrží výlučně Rahimovy perspektivy, dává větší prostor i dalším postavám, které možná nejsou v právu o nic méně. Hranice mezi pravdou a lží, dobrem a zlem se stávají nezřetelnými, už nejde o to něčeho dosáhnout, ale zachovat si tvář. Tato formální a stylistická promyšlenost je ovšem patrná až zpětně. Při samotném sledování působí dění samozřejmě, spontánně, ne vykonstruovaně. V tom spatřuji Farhadiho režijní a scenáristické mistrovství i podobnost filmu s vrcholnými díly neorealismu. Také poznání, že opravdové hrdinství nepotřebuje potvrzení zvnějšku, že důležitější je, zda jsme se sami zachovali správně, ne zda vyhovíme (všem) cizím představám o dobru a dostaneme štempl (charakterové) kvality, vyvstává ze situací a rozhodnutí nenuceně, bez pachutě moralizování. 80% ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Samotný námět a scénář otevírají zajímavé téma, film má určitě skvělou kameru, hlavní herec je od pohledu sympatický, náhled do reálií současného Íránu asi dost věrohodný... těch kladů pro 3 hvězdičky bych našel víc, ale abych je sám úpřimně dokázal filmu věnovat, to by mě nesměl z velké části naprosto nezaujatě, tak příšerně nudit. A nezachrání to ani těch pár momentů, kde se chvílemi rýsovala společenská výpověď, chvílemi zas náběh na psychologický portrét vězně, toužícího po lepším životě, ale věčně se topícího v průšvizích, protože ani v tomto směru zpracování na víc, než lepší průměr nevydá. Příběh s množstvím zvratů kolem jednoho případu fingovaně nalezené tašky se tu ve dvou hodinách neskutečně vleče a ve výsledku jsem v něm navrch necítil ani trochu emocionální zaangažovanosti ze strany režiséra, ani pořádnou atmosféru a psychologie postav zřejmě hodně pokulhává, pokud jejich jednání jako divák nedokážu pochopit. Mrzí mě to, ale Farhadiho Hrdina je mým prvním výrazným zklamáním po asi 20 fascinujících, skvělých či minimálně pozoruhodných zážitcích z íránské kinematografie a bohužel z mého pohledu neobsahuje ani desetinu té osobitosti, kterou mě starší íránské filmy vždy tolik upoutávaly. Prakticky jde o naprosto tuctový a zaměnitelný festivalový film současnosti, u nichž mám někdy ten nešťastně absurdní pocit, že čím táhlejší tempo a čím delší stopáž, tím větší šance k úspěchu a získání cen. [50%] ()

Galerie (12)

Zajímavosti (7)

  • V březnu 2022 vydal soudce pro tento případ stanovisko, v němž shledal nároky Masihzadeh oprávněnými, obvinil Farhadiho a předal případ trestnímu soudu, přičemž Farhadiho stížnosti a nároky Masizadeh na příjmy zamítl. Dne 4. dubna 2022 The Hollywood Reporter mylně informoval, že Farhadi byl odsouzen, proti čemuž se nemůže odvolat, aby vzápětí vydal opravu, v níž uvedl, že byl pouze obžalován a že případ se nyní přesune k druhému soudci, proti jehož rozhodnutí se lze ještě odvolat. Farhadi obvinění v trestním řízení popřel. Dne 13. března 2024 vydal soud rozsudek, kterým Farhádího zprostil obvinění z plagiátorství, a to na základě stanoviska komise složené ze tří profesorů Teheránské univerzity specializujících se na autorské právo a čtyř oficiálních odborníků na umění, která uvedla, že události zachycené v dokumentu byly široce medializovány a patří do veřejného vlastnictví. (classic)
  • Koncem roku 2020 se Azadeh Masihzadeh dozvěděla, že Asghar Farhádí natáčí film v Šírázu, a marně se ho snažila ve městě kontaktovat. Když se Masihzadeh dozvěděla o ději filmu Hrdina, když bylo oznámeno, že se bude soutěžit v Cannes, vyslala pět lidí, aby film v Cannes zhlédli a podali o něm zprávu. Na základě jejich hlášení odhadla podobnost na 70 % a podobnosti, kterých si všimli, začala zveřejňovat na Instagramu pod hashtagem #a_hero. (classic)
  • Když se Azadeh Masihzadeh v srpnu 2019 zúčastnila Farhádího scenáristického workshopu na Bamdadově institutu v Teheránu, požádal ji Farhádí, aby podepsala dokument, že nápad na film All Winners, All Losers (2019) patří Farhadímu. V přítomnosti Parisy Bachtawar, jeho manželky a ředitelky institutu, a tajemnice Farideh Shafiei, Masihzadeh souhlasila, což, jak později uvedla, učinila pod nátlakem. Právník společnosti Memento Films, francouzského producenta a distributora filmu Hrdina, později upozornil, že dokument nemá žádnou právní hodnotu, protože „myšlenky a koncepty nejsou chráněny autorským právem“. (classic)

Související novinky

Zlatá palma festivalu v Cannes zná vítěze

Zlatá palma festivalu v Cannes zná vítěze

17.07.2021

Prestižní filmový festival ve francouzském Cannes se dnes v rámci ambiciózního post-covidového ročníku 2021 uchýlil ke svému poslednímu večeru a rozhodně nebyla nouze o překvapení. O jedno z nich se… (více)

Reklama

Reklama