Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (306)
Bez ohledu na to, co si tehdy u policie začínající autor v příběhu vymyslel nebo upravil, se jedná o vynikající počin, který je sice v otázce faktů třeba brát s rezervou, což v jisté míře napravuje souběžný dokumentární cyklus o polosvětech mapující tehdejší případy a souvislosti mnohem šířeji a podrobněji, ale který zároveň perfektně vystihuje ducha onoho divokého období, z jehož atmosféry a protagonistů i po letech mrazí. 90 % ()
Takže, co je v jiných krimipříbězích funguje tak nějak samo, jako zajišťování důkazů, technika a podobné vymoženosti, je tady samo o sobě zdrojem zápletek i napětí. Možná máme na dně přehrady sudy, ale i kdyby tam nakrásně byly, jak se k nim dostat? Jak je vytáhnout a odvézt? Jak je otevřít? Na základě písemného příkazu... A kdo to zaplatí. Zkrátka realita. Což nefunguje u většiny krimipříběhů vůbec, zatímco tady, stejně jako v Příbězích prvního oddělení, autoři dokazují, že reálné neznamená nudné, ba naopak. Teď už jen zbývá otázka, zda můžeme čekat Devadesátky II, tentokrát o LTO. ()
Už v komentáři/ recenzi k první epizodě jsem napsal, že jsem si byl vědom toho, jakou má seriál diváckou přízeň, přesto jsem se pochybnostem nevyhnul. Veškeré mé obavy byly ale zhola zbytečné; seriál mě nesmírně bavil od prvních chvil až do titulků po závěrečném dílu. Seriál disponoval těmito klady: hereckými výkony, scénářem, režií, napětím, atmosférou a dokonalou kombinací fikce a faktů. O záporech se nerozepíšu; určitě bych jich mnoho nenašel, a ani by se mi nechtělo nějaké hledat. Nejvíc mě těší, že můžu bez rozpaků pochválit český seriál; taková šance se nevyskytuje příliš často. Nebo lépe- téměř se nevyskytuje. Ale mohla by. Na takovou kvalitu bych si rád zvykl. / Poučení: Pokud ti někdo nabídne bungee jumping v sudu, zbaběle odmítni a na útěku kličkuj. ()
Super vhled do toho, jak to tady vypadalo v letech, kdy jsem se měla teprve narodit. Devadesátky byly bizár dekáda se vším všudy a Bebjak to docela dobře zachytil, si myslím. Já měla výhodu, že jsem ty případy znala jen hodně letmo a zároveň nevýhodu, protože vyprávěcí forma a scénář byl občas fakt zmatek, pořád tam lítala nějaká jména a možná bych to popsala tak, že jsem byla přesycená informacemi a některé díly byly trochu zdlouhavé. Zkrátka kdyby to bylo údernější, rychlejší a kratší, asi bych byla spokojenější, jinak si ale nemůžu stěžovat. Herecky to bylo taky moc fajn, potěšil mě mladý talent Kryštofa Bartoše, který se mi do té role hezky hodil. ()
Prequel Případů prvního oddělení se povedl tak, že patří k tomu vůbec nejlepšímu, co tu bylo pomezi seriály za posledních 30 let natočeno... Opravdu skvělý formát propojený navíc s dokumentárním rozšířením dokuseriálem Polosvět - to byl vskutku geniální tah. Přál bych si, kdyby tvůrci a producenti počítali s pokračováním, jak bylo v závěru nepřímo naznačeno - ať už kauzou lehkých topných olejů, nebo třeba případem Roubal... ()
Galerie (132)
Zajímavosti (101)
- Scéna, ve které v čase 0:02:50 shlíží Ivana Kozáková (Patricie Pagáčová) z balkonu, se má odehrávat 21. listopadu 1993. O patro výše je však na balkoně krabice od moderního vysavače iRobot. (FullHaDes)
- Vrátnice a okolí budovy policie, kde Plíšek (Martin Finger) a Tůma (Ondřej Sokol) pracují, stejně jako některé chodby a výslechové místnosti, byly natáčeny v budově v Sazečské ulici v Praze 10-Malešicích. (kriplozoik)
- V díle je zmíněno, že v roce 1974 byl Antonín Běla (Richard Němec) hlavním podezřelým v případu přepadané pošty na pražském Těšnově, při kterém byl zastřelen jeden příslušník VB. Tím byl teprve 24letý strážmistr Jiří Velíšek, příbuzný Michala Velíška, střihače TV Nova, jenž byl později rovněž v Praze zastřelen. Tomuto zločinu se věnuje i epizoda Smrt novináře (2014) seriálu Případy 1. oddělení (od r. 2014), který na Devadesátky přímo navazuje. (Šéfik)
Reklama