Obsahy(1)
„Finální forma ‚Šíleného boha‘ není film samotný, ale vzpomínka na něj poté, co ho vidíte. Přináší vás do okamžiku těsně po probuzení ze sna, kdy se vracíte k útržkům vlastní rozklížené mysli předtím, než se rozplynou ve stínech. Přesně ten moment. ‚Šílený bůh‘ je způsob, jak se do něj dostat.“ Takhle režisér, animátor a dlouholetý mistr speciálních efektů Phil Tippett popisuje svůj celovečerní animák Šílený bůh. Tippett je známý hlavně jako člen slavného trikového studia ILM a tvůrce efektů pro Hvězdné války, Indiana Jonese a Chrám zkázy, RoboCopa, Jurský park a další filmové klasiky. Ve svém srdcovém projektu se ale vydal na vyloženě otrlý terén. Šílený bůh vznikal s přestávkami třicet let a dokončený byl v covidovém lockdownu. Výsledkem je řádně vymazlená i mazlavá procházka krajinou nočních můr. Film nemá žádné dialogy ani vysvětlující komentáře, ale klidně se bez nich obejde. Bohatě nám postačí, že sledujeme cestu hlavního hrdiny krajinou stojící na hraně postapokalypsy a pekelné říše monster, kterou sám Tippett popsal jako kombinaci Hieronyma Bosche a Bustera Keatona. Osmdesátiminutová erupce chorobných fantazií je zároveň milostným vyznáním analogovým speciálním efektům a animaci. Ostatně animačních a trikových technik Tippettův film vystřídá úctyhodné množství. Abyste se mohli dostat do bodu, kdy budete na Tippetovu noční můru vzpomínat, musíte ji nejdříve vidět. (Festival otrlého diváka)
(více)Videa (1)
Recenze (83)
Dramaturgicky to miestami viazne, ale vadí to, ak je to výtvarne tak dychvyrážajúce, že si nepamätám ambicióznejší stop motion projekt za posledných 10 rokov? Nerobí to kompromisy a ja s tým nemám problém. Fanúšikom odporúčam skuknúť aj Morganovho Bobby Yeah, ktorého pol hodina stopáže taktiež vznikala tri roky. Takto nejako si predstavujem mystický 90 rokov vznikajúci a 30 dní trvajúci stop motion film z Kaufmanovho románu Antkind. ()
No rozhodně to muselo dát spoustu práce a stát hodně (nejen na kulisách, loutkách, ale i halucinogenních drogách). 30 let to trvalo… (začal prý v době během natáčení Robocopa 2 …asi by to vysvětlovalo tu ED-209 v desáté minutě filmu). Bohužel filozofickou hloubku (nebo přesah?) jsem naprosto vůbec nepochopil (létající obdélníky narážka na 2001: Vesmírná odysea?) a vizuál mě sice zaujal formou (jízda Kübelwagenem byla fantastická, pohyb “Khonsu v klobouku” doslova magický), ale ne obsahem (mastrubujíci panenka… konzumace fekálií). Takže nevidím důvod proč tohle chtít vidět vícekrát. ()
Phil Tippett vytvořil působivou odyseu fantaskními válečnými zónami, tyraniemi, krutými ekosystémy, postapokalyptickými světy a dost možná i samotným peklem. A kdyby nás celým tím depresivním panoptikem vedla jedna spojitá nit v podobě postavy, kterou bychom jako tiší pozorovatelé doprovázeli po dobu celého filmu (jak jsem na začátku doufal), bylo by to i geniální. [Podzimní sklizeň FOD 2021] ()
Tvůrce a Bůh.¬ Světy, kterými nás provází Tippettova klasická (tj. ne digitální) animace v jeho celovečerním, převážně animovaném snímku "Mad Mag", jsou děsivé: plny šíleností, zrůdností i zrůd a také chorobného snění ukazují ruku Tvůrce přímo v chodu její tvorby zvrácených, vyvrácených světů, v nichž jedinými světly jsou planoucí oči děsů a rozžhavené magma pecí. Bůh suď, proč nám Tippett odkázal pekelný tikot času místo rajské zahrady s vůní květin a jasem čistého nebe — buďto je takový Tvůrce sám, a nebo je takovým Svět. Ale protože sám jsem kdysi patřil na podobné výjevy, přikláním se ke druhé možnosti. Spouštěčem hnusných obludností není Tvůrce sám.¬ Troufnu si tvrditi, že za dvacet třicet roků bude Tippettův "Šílený bůh" míti srovnatelné místo v dějinách kinematografie, jako má Vertovův "Muž s kinoaparátem" z r. 1929 nyní, už od doby poválečné. Tedy víc než kult: doklad. O kulturně-technickém vývoji; mezník mezi zbytky analogového a digitálním světem.¬ Pro zvýšení účinku mohl býti snímek o nějakých deset minut kratší — tím by se i přiblížil délkou Vertovovu počinu. ()
Po včerejším shlédnutí téhle fantasmagorie musím nejdříve podotknout, že je to skutečně náročné dílo. Je bizarní, groteskní a krásný z estetického hlediska. Pak je tu další část, mentální horská dráha, která doprovází děj s otevřeným koncem. Když jsem sledovala obrazovku zjistila jsem, že se snažím racionálně pochopit, co každá část znamená včetně morálky, kterou se Tippett snažil divákovi předat. Komplikace přístupu k příběhu tímto způsobem spočívá v tom, že pokaždé, když jsem cítila, že ho mám v rukách, proklouzl mi znenadání opět mezi prsty. Předpokládám, že to bylo to, co jsme se měli naučit. Že život, vesmír, historie, bůh, že je to všechno krutý a znepokojivý koloběh nekonečné bolesti a utrpení, jen aby to začalo všechno znovu od začátku. Při sledování takových snímků jsem opravdu ráda, že jsem nikdy nebrala tvrdé drogy ani nic podobného. :D Mad God je pravděpodobně nejunikátnější animovaný film, který jsem kdy viděla. Za celých 80 minut filmu jsem nebyla schopna odtrhnout zrak od této neuvěřitelné manifestace. Jde o surrealistický postapokalyptický horor, který vznikal třicet let. Je to v podstatě "dětství" animovaného žánru. Množství řemeslné zručnosti, detailů a budování světa, které je vystaveno, je opravdu na co se dívat. Po celou dobu jeho trvání neprobíhá absolutně žádný dialog. Výsledkem je jeden z nejlepších příkladů vizuálního vyprávění. Jediné, co filmu vytýkám je, že v některých částech je stop motion trochu otřepaný. I když musím uznat, že většinu času je to fascinující pohled. ()
Galerie (9)
Photo © Carlotta Films
![Šílený bůh - Z filmu](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w663/files/images/film/photos/167/401/167401829_9a6179.jpg)
Zajímavosti (3)
- Tvůrce Phil Tippett byl prací na tomto filmu tak posedlý, že se ke konci produkce, která trvala tři desetiletí, psychicky zhroutil a skončil na psychiatrii, aby se zotavil. Později mu byla diagnostikována bipolární afektivní porucha. Podle jeho slov ho tvorba tohoto filmu traumatizovala do té míry, že na nějakou dobu přestal dělat cokoliv rukama (film byl natáčen animační technikou stop motion). (catnipped)
- Spoustu práce na filmu udělali o sobotách studenti, kteří chtěli získat filmařské zkušenosti. Scéna s horou mrtvých vojáků byla vytvořena roztavením tisíců malých vojáčků dohromady na drátě a šesti lidem trvalo tři roky, než scénu dokončili. (catnipped)
Reklama