Režie:
Steven SpielbergKamera:
Janusz KamińskiHudba:
John WilliamsHrají:
Gabriel LaBelle, Michelle Williams, Paul Dano, Seth Rogen, Mateo Zoryon Francis-DeFord, Keeley Karsten, Alina Brace, Julia Butters, Birdie Borria (více)Obsahy(3)
Projekt Stevena Spielberga je částečně autobiografický snímek o jeho dětství a dospívání, vyprávěný optikou mladého začínajícího filmaře. Drama o dospívání sleduje Sammyho Fabelmana, který vyrůstá v poválečné Arizoně, kde zkoumá a poznává, jakou moc mají filmy. Navzdory všem nepřízním osudu a překážkám, které mu stojí v cestě, se Sammy ponoří do své vášně a filmování se mu stane životní cestou. (Vertical Entertainment)
(více)Videa (12)
Recenze (318)
Opět stoprocentní Steven Spielberg. Poprvé bez metafor se ohlíží za svým mládím, za rodinným zázemím, které ho utvořilo a které nám ho (díkybohu) dalo. Ne že by si pověstný puntičkář nedával na předchozích snímcích záležet, ale tentokrát je to opravdu obdivuhodná hodinářská práce, která tak přitom možná ani nepůsobí. Spielberg prostě divákovi nejprve zprostředkuje okouzlení filmem, omotá si ho kolem prstu klukovským nadšením z rekonstrukce vlakové havárie, a pak z něj udělá neviditelného člena rodiny, nechá ho, aby s postavami prožil úplně všechno, co prožil on sám. A udělá to tak přirozeně, jistě a krásně, že je jasné, proč ten film točil právě on. Kdyby stál za kamerou někdo jiný, byli by Fabelmanovi buď kýčovitá óda na nejlepšího režiséra všech dob, nebo studené rodinné drama, které by se těžko sledovalo. Ale najít rovnováhu mezi těmito dvěma extrémy, to by nikdo jiný než Steven Spielberg nedokázal.____P.S. A ti herci! ()
Všude jsem četl, jak Steven Spielberg zase jednou ždíme emoce a chytá za srdce, ovšem právě to považuju za největší neduh jeho novinky: ke mně prostě emoce nedoputovaly v takové míře, jak bych si přál. Samozřejmě platí, že klidně může střídat žánry (viz nedávný West Side Story), může nostalgicky vzpomínat a bilancovat či znovu hravě vypálit kus, ve kterém bude i v pokročilém věku pracovat s nejmodernějšími technologiemi. Malý Sammy si po první návštěvě kinosálu začíná rozumět s tátovou kamerou, postupně začne tvořit příběhy, ve kterých se zloduchům klidně vysměje, nebo díky kterým zjistí, jak pevné je manželství jeho rodičů. A velký Steven mezitím servíruje vážné i bolavé momenty a několika svým postavám se snaží najít stabilní místo v rychle se měnícím světě. Celé je to příjemně obyčejné, melancholické a uvěřitelné. A znovu se objevují jeho celoživotní témata i traumata. Formálně nový Spielberg nijak nevyčnívá, ale třeba takový Janusz Kamiński nejednou příjemně překvapí. Chápu, že takové uchopení postavy Spielberg (zřejmě) požadoval, nicméně výstředně rozevlátá matka Michelle Williams mi nesedla. Casting nicméně celkově velmi povedený. A filmový kouzelník jede dál… ()
Vycizelovaná reminiscence na dětství a dospívání jedné obyčejné middle-class rodiny. Spielberg zvládá kouzlit úsměvy i slzy, radost i smutek s lehkostí sobě vlastní a tak trochu vzpomíná na svoje dětské roky, kdy nadšení do pohyblivých obrázků pro něj zřejmě bylo vším a to i přes složité vztahy jeho rodiny. Je trochu problém s rytmem a předlouhou stopáží, ale to vše díky důslednému vyprávění a vybarvení postav. Poslední scéna je nejlepší. ()
Mistrovsky natočená filmová a rodinná anamnéza, která střídá momenty neobyčejného citu, v nichž Spielberg dokáže do komorního měřítka promítnout velké věci, a trochu banální kompilace známých motivů a osvědčených mouder. Několikrát se mnou film dokázal pohnout, hlavně když šlo o skvostný duet Dano - Williams, nebo když chlapecké nadšení z amatérských filmů přeloží způsobem, kdy v divákovi vzbudí pocit, že sleduje něco bezmála zázračného. Film jako médium líčí Fabelmanovi coby dvousečnou zbraň, schopnou rány hojit i nemilosrdně zasazovat. Je v tom kus rozbolavělé, ale smířlivé melancholie, která nepůsobí nijak rozměkle - na to má Spielberg pořád příliš jistou ruku. Na všech těch hezkých obrazech je přesto něco banálně pomíjivého, příliš komfortního, což dokládá anekdotický konec. Nejsilnější dojem tak zanechá vztah Sama a jeho rodičů, v němž se zrcadlí bolest i osamělost Spielbergových dětských postav. Velký respekt, lehké dojetí, ale bohužel taky pochyby, zda ve mně tenhle film reálně zanechá víc než prchavé okouzlení. ()
Film, v ktorom budú filmovou teóriou vzdelaní kritici nachádzať bambilión filmových odkazov a v komentároch (pardon, recenziách) použijú množstvo odborných termitov. Ale tým sa nenechajte odradiť. Nie je to len filmová onania legendárneho starého režiséra, ale v prvom rade dojímavý funkčný príbeh skvelého rozprávača, ktorý je zase po dlhšej dobe v prvotriednej forme. Už dávno nenatočil tak nádherný film. V centre príbehu je malý chlapec a vzťah k jednotlivým členom jeho rodiny, ktorý sledujeme jak sa vyvíja behom jeho dospievania cez rôzne narážky a prirovnania k rôznym filmom a filmovým postupom, keďže je mladý filmový nadšenec, z ktorého možno raz vyrastie Spielberg. Mňa najviac uchvátil jeho vzťah s matkou (na piaty pokus už snáď toho Oscara Michelle Williamsová získa), ktorý bol vykreslený veľmi silne a mali spolu viacero dojímavých scén. Zaujímavo je znázornená láska hlavného hrdinu k filmu, keďže mu spôsobí jak veľké potešenie, tak veľmi bolestivé chvíle. Paul Dano má tiež zaujímavú postavu otca, ktorý tam síce celý čas je v pozadí a zároveň vlastne v skutočnosti poriadne nie je, ako je u Spielberga zvykom. A obidvaja detskí predstavitelia ústrednej postavy sa tiež vydarili. Ten mladší je roztomilý jak je zažratý do filmov a ten starší zvládne aj náročnejšie dramatické scény. Takže po trailery som od toho nič nečakal a dostal som na sklonku roka nečakane asi najlepší film tohto roku. Ten starý hračička na to stále má. 10/10. ()
Galerie (137)
Zajímavosti (12)
- Steven Spielberg si predstavoval Michelle Williams ako Mitzi, postavu inšpirovanú jeho matkou Leah, odkedy videl jej výkon vo filme Blue Valentine (2010). (Arsenal83)
- Myšlienka pre zrod tohto filmu bola stará skoro dve desaťročia. V roku 2004, keď pracoval na filme Mníchov, Spielberg porozprával scenáristovi Tonymu Kushnerovi svoj životný príbeh, pričom Kushner mu v odpovedi povedal: "Jedného dňa o tom budeš musieť natočiť film." (Arsenal83)
- Posledná scéna Paula Dana ako Burta Fabelmana vo filme bola skutočne natočená na výročie smrti Arnolda Spielberga. (Arsenal83)
Reklama