Dobrodružství kriminalistiky - Série 4 (1993) (série)
Režie:
Antonín MoskalykKamera:
Juraj ŠajmovičHudba:
Karel SvobodaHrají:
Ladislav Frej st., Daniela Kolářová, Michal Dlouhý, Josef Vinklář, Jana Gýrová, Horst Frank, Gabriela Wilhelmová, René Přibil, Rudolf Pechan, Marek Eben (vypravěč)Obsahy(1)
Do průmyslové Anglie třicátých let 20. století vás zavede kriminální příběh o nepravém zločinu a zločinci... Toto napínavé pátrání je ale zajímavé i z jiného hlediska – možná to bylo vůbec poprvé, kdy se do pátrání po člověku, který přestoupil zákon, vložil zcela nový fenomén – široká veřejnost. Něco takového však bylo možné až ve chvíli, kdy se díky technickému pokroku mohlo zapojit i právě se rozvíjející rozhlasové vysílání. (Česká televize)
(více)Recenze (12)
Wtf? Pan Frej hraje skvěle, o tom žádná (oproti tomu paní Kolářová svůj hysterický standard), ale pochopil jsem dobře, že vlastně k žádnému zločinu nedošlo a policie si do rozhlasu zbytečně vymýšlela a věc zveličovala, jen aby chytila nevinného člověka? Všechno mi tady přišlo dělané jako naschvál scenáristy, i do té doby rozumný syn najednou ke konci se zachová jako nebetyčný pitomec. Vážně nuda a jen závěrečný statek a pole kolem něj (a předtím trochu toho Apolináře) to alespoň vizuálně pozvedají. Takže hvězda za pana Freje, hvězda za krajinu. Jinak to byla nudná a zdlouhavá blbost. ()
Mrazivý díl, u nějž jsem si vzpomněl na Bradburyho mediálně sledovanou naháněčku náhodně vybraného „zločince“ pro potěchu pomstychtivých televizních diváků. Zde však lovná zvěř není úplně nevinná, vydíráním si pod sebou podřezala větev, a když začala střílet na policii, policisté palbu přirozeně opětovali. (To jen dnešní marxističtí humanisté mají větší pochopení pro zločince než pro zasahující policii.) Nicméně démonizování vyděrače na útěku skrze rozhlas bylo vskutku bradburyovsky chorobné. ()
Toto je tá úplne najsmutnejšia časť celého seriálu, kedy máte chuť vstúpiť do deja a všetku sociálnu nespravodlivosť napraviť. Fiktívne Anglicko je úplne dokonalé, vlastne ako vždy ľubovolná krajina, tu to ale platí akosi obzvlášť. Navyše je dej veľmi napínavý, naháňačka s pomocou verejnosti cez rozhlas....len keby nám opäť nebolo toho páchateľa ľúto ako obeť systému.... ()
Zřejmě nejsilnější díl celé série, zajímavý napínavý příběh z meziválečné Anglie a silné téma, jak se prostřednictvím hospodařské krizy z nevinného člověka může stát nechtěně nešťastným zločincem, manipulátorem až mírným šílencem. Hodně smutné a místy drsné, ovšem natočeno pod Moskalykovou režií jako vždy hodně působivě a Ladislav Frej v hlavní roli Erica Hobdaye je vynikající. V závěru mi bylo hlavního hrdiny taky moc líto, ale snad to bylo ještě to lepší východisko v takové situaci. Velmi silná je i postava jeho syna (v podání Michala Dlouhého), který se navzdory velké nenávisti rozhodne svého otce zachránit a který se vlastně jediný dozví pravdu... ()
Tomu se říká zatracená smůla…Nejen že byl v nesprávnou chvílí na špatném místě, ale ještě zazmatkoval a strach ho svedl na špatnou cestu. Když k tomu připočítáme vyčůraného inspektora, lživé informace a zkreslující média – cesta zpět neexistovala. Úvodní díl čtvrté série sice nebyl žádnou bombastickou podívanou, ale smutný příběh to bezesporu byl. Nejen díky skvělému (odevzdanému) výkonu hlavního protagonisty Ladislava Freje, ale i tomu, že si Moskalyk zase vzpomněl, jak se buduje správná atmosféra! 70% ()
Galerie (16)
Zajímavosti (6)
- Hlas rozhlasového redaktora, který provází celý díl, patří Markovi Ebenovi. (sator)
- Od začátku příběhu je zřejmé, že Keith Hobday (Josef Vinklář) zemřel na infarkt bez zavinění smrti někým jiným. Přestože v tu dobu už byla patologie na takové úrovni, aby to rozpoznala, policie se o zprávu patologa vůbec nezajímala a spustila nesmyslný hon na nevinou oběť Erica Hobdaye (Ladislav Frej). (sator)
- Skladba, kterou poslouchá inspektor Attwood (Horst Frank) v závěru dílu, je část třetí věty třetího klavírního koncertu L. van Beethovena. (Majda.Majdi)
Reklama