Režie:
Christopher NolanScénář:
Christopher NolanKamera:
Hoyte van HoytemaHudba:
Ludwig GöranssonHrají:
Cillian Murphy, Matt Damon, Robert Downey Jr., Emily Blunt, Florence Pugh, Josh Hartnett, Casey Affleck, Rami Malek, Kenneth Branagh, Tom Conti, Benny Safdie (více)VOD (4)
Obsahy(2)
V době, kdy Druhá světová válka ještě vypadala nerozhodně, probíhal na dálku dramatický souboj mezi Spojenými státy a Německem o to, komu se dřív podaří zkonstruovat atomovou bombu a získat nad nepřítelem rozhodující převahu. V Americe se tajný výzkum skrýval pod označením Projekt Manhattan a jedním z jeho klíčových aktérů byl astrofyzik Robert Oppenheimer. Pod obrovským časovým tlakem se s týmem dalších vědců pokoušel sestrojit vynález, který má potenciál zničit celý svět, ale bez jehož včasného dokončení se tentýž svět nepodaří zachránit… (Cinemart)
(více)Diskuze
https://www.csfd.cz/uzivatel/843496-babyyoda67/hodnoceni/
Nemůžu najít, kde se tenhle typ takyuživatelů nahlašuje. Tak kdyby někdo věděl... ;-)
Vyprávění: Co se týče vyprávění a časoprostorové organizace díla, není to jenom zužitkování již dříve u Nolana viděného, byť by se to mohlo zdát (a zaregistroval jsem takové tuzemské výtky - anebo nekritické tvrzení, s nímž nesouhlasím). Oppenheimer je v podstatě modernistické dílo (silná subjektivizace, symbolická funkce řady věcí, stírání časoprostorových hranic) užívající postupů příznačných pro strukturální film (avantgardu), akorát se to ještě obtěžuje vyprávět a některé věci dovyprávět.
Nejde nutně ale o to, že by ve filmu bylo několik časoprostorových rovin, nýbrž o to, že se stírá rozlišení mezi před, nyní a po: hledí se do všech směrů, přičemž i to zdánlivě spolehlivé (poslední hodina stavící na rekontextualizaci informací, relativizaci hodnověrnosti) anebo nějak rozlišené (černobílé, barevné...) je variováno, rozrušováno apod.
Zrovna označení nihilistické v souvislosti s Oppenheimerem odpovídá tomu, jak se termín užívá v běžném jazyce (se zásadním posunem ve vyznění), i tomu, jak se to má ve filozofii.
Já u Schradera schválně uvedl, že je teoretik spirituálního filmu, abych do opozice dal to nihilistický. Pokud by šlo víc o podobnosti, napsal bych, že Schrader je scenárista (a režisér) filmů o komplikovaných a komplexních, nejednoznačných mužských postavách, které se nějak vztahují ke světu, a tak se mu Oppy musel zamlouvat už s ohledem na osobní preference. :)
Zrovna Oppenheimer je dost postaven na různých společných (č)i protikladných prvcích. Taky se začíná (spoiler, když jde o prvních pár minut?) záběrem na louži vody, což je prokládáno se záblesky budoucího dění/mentálními projekcemi titulní postavy, včetně různých výbuchů, takže první sekundy ustanoví rozpor jako jednu z uplatňovaných strategií. (Četl jsem první dojmy na MZ, kde Cival vytýká vyobrazení ženských postav, ale u nich jde jednak o to, že podléhají protagonistově perspektivě, jednak o to, že jde o jejich srovnání /seznámení na společenské události, akorát jedna má červené, druhá modré šaty/), jednak o to, že představují i určité protipóly ve vztahu k Oppenheimerovi a formují ho (jedna je pragmatická, druhá je depresivní ideoložka-v něčem idealistická.)
Aha, takhle, no na Nietzscheho(?) jsem na první dobrou nemyslel, přeci jen v běžném jazyce má nihilismus jiný nádech než filozofii sebearfimace, totiž jistou bezhodnotovost, ev. marnost.
Teď spekuluju, ale už možná chápu, proč jsi použil zrovna tohle slovo. Je to díky té souvislosti se Schraderem, "teoretikem spirituálního filmu", chápu dobře, že poukazuješ na blízkost spirituálního a (v tom užším smyslu slova) nihilistického, že se tedy Schraderovu stanovisku nedivíš, a pokud se důsledně drží svých východisek, tak se mu tenhle film prostě musel zamlouvat? ___ Možná úplně plácám, jen mě překvapilo to spojení "nihilistická pecka".
Jinak díky, zrovna dnes jsme doma řešili, jestli se máme opětovně připravit na časové skoky, nebo to tentokrát Nolan odvypráví lineárně...
Trinity test je zhruba ve druhé hodině času projekce, ve zbylé cirka hodině začne dominovat rovina paranoidní thrilleru, soudního dramatu bez soudu a drama svědomí.
Nihilismus, jak by napsal jeden znamy-filozof, je filozofie sebeafirmace. Akorát tahle vize lidstva je o poznání více zničující než ta z Barbie, zvlášť s ohledem na paralely s tehdy a teď - a ten film je navíc modetnisticky odvypraveny, propletajici několik časových rovin, takže dobové ukotvení není až tak zásadní.
na příspěvěk reagoval Krt.Ek
Kdyby se našel někdo kdo nakonec na projekci nemůže tak napište, rád bych vzal přítelkyni
tak doručil obří 70mm imax print a vytisknul na něj různý formáty, ostatně stejně jako za časů dark knighta (možná i dřív, kdyžtak mě oprav).. i když ten byl asi na digitální imax, zas takovej pamětník/znalec nejsem. vypadá to ale samozřejmě krásně a nejlíp ty 1570 imax sekvence přes patnáct perforací – a hádám že by se asi nedoplatil, kdyby to nakroutil celý jenom takhle.
na příspěvěk reagoval Videjo
zdravím , nevíte jak dlouho se bude promítat Oppeheimer v Imaxu , na nejlepší místa se nedá dostat i 2.8. :-)
Uživatel Gladiator15 smazal svůj příspěvek.
Předpokládám, že v pražském IMAXu to bude na plátně 25x20, nikoliv 25x14. Nevíte někdo? :-)
na příspěvěk reagoval atomn
Já očekávám spíše politickou záležitost, s prvky nějakýho šílenýho dramatu.. Tzn. Zase tam může být ta jakoby depresivní hudba.. Něco jako Interstellar.. Stejně jako McConeghy, tak se hodně bude očekávat od Murphyho..
Zase bych to tak neprožíval. Ať je klidně Spider-Man výše, já si dokážu užít film jakéhokoliv žánru a zaměření, když je zábavný a kvalitně provedený. Průměrné hodnocení je pouze průměrné hodnocení, je úplně jedno jestli má jeden film 85 a druhý třeba 90, říká to jen to, že oba filmy jsou velmi povedené.
Já nevím, pokud bude mít Oppenheimer rating nižší než nějaký Spiderman, tak já už nevím.
na příspěvěk reagoval J.Lajner
Paul Schrader Oppenheimera přijal s nadšením:
https://variety.com/2023/film/news/oppenheimer-best-film-century-paul-schrader-1235672941/
Černý déšť je spolu s dalšími dvěma filmy (Balada o N. a Zegen) součástí volné - tematické - trilogie balad o přeživších od Imamury. Britský label Arrow vydal relativně nedávnou hezkou kolekci s bookletem rozsahu menší knihy: https://www.arrowfilms.com/survivor-ballads-three-films-by-shohei-imamura-limited-edition-blu-ray/12698755.html? . A určitě to bude sehnatelné i jinak. :)
Vlákna jsou jinak kult, i když spíš v Británii než u nás, mně přijde.
na příspěvěk reagoval J.Lajner
Bude se to promítat i v 5D? :D
téma bomby na Japonsko už mě nikdy tolik nebavilo, ale zde x dalších tipů co tu máme v databázi, věnoval jsem tomu před pár lety deníček :)
Uživatel Slasher smazal svůj příspěvek.
Když se zde jedou doporučení, tak jeden velmi dobrý film tzv. "z druhé strany" - ukazující, jaký vliv mělo svržení bomb na lidi krátkou i dlouhou dobu poté: https://www.csfd.cz/film/113083-cerny-dest/recenze/ . A z ranějších japonských Hirošima a Děti Hirošimy: https://www.csfd.cz/film/124488-hirosima/prehled/ a https://www.csfd.cz/film/121208-deti-hirosimy/prehled/ .