Reklama

Reklama

Herecký koncert dámy českého filmu Jiřiny Bohdalové, která zazářila v titulní roli miliardářky Kláry Zachanassianové. Jedno z nejlepších a také nejhranějších děl předního švýcarského dramatika Friedricha Dürrenmatta „Návštěva staré dámy" má za sebou dlouhou cestu našimi divadly a v titulní roli se zaskvěly mnohé naše přední herečky. Slavná hra čerpá motivy z antické tragédie, středověké morality i soudobé dramatické vize. Není proto divu, že si titul vybral i režisér Zdeněk Zelenka pro vynikající herečku Jiřinu Bohdalovou. Jde o velmi silný a stále aktuální příběh ženy, která si přijíždí do svého rodného města pro spravedlnost. Žádá absolutní spravedlnost, která může být naplněna pouze smrtí člověka. Slíbí, že po splnění této podmínky věnuje omšelému a zcela zbídačenému (ačkoliv dříve skvěle prosperujícímu) městečku Güllenu obrovský peněžitý dar. A v tuto chvíli nastává pozvolná, děsivá proměna většiny obyvatel tohoto zdánlivě slušného, morálku vyznávajícího města... (Česká televize)

(více)

Videa (1)

TV spot

Recenze (51)

Marthos 

všechny recenze uživatele

Güllen za vraždu, konjunktura za mrtvolu. V rámci původního trojdílného cyklu televizních inscenací věnovaných hereckému umění Jiřiny Bohdalové zastává Zelenkův přepis Dürrenmattovy divadelní hry Návštěva staré dámy jedno z nejčelnějších míst. Miliardářka Zachanassionová přijede do bídou a nezaměstnaností sužovaného městečka s jediným cílem: věnuje městu miliardu, když kdokoli zlikviduje jejího někdejšího milence Alfreda Illa. Oznámí svůj požadavek a čeká. Ví, že se dočká a že bída společně s vidinou obrovského bohatství změní mírumilovné güllenské občany ve vrahy. Bohdalová postavě miliardářky Claire Zachanassionové poskytla ještě jiný, poněkud lidský rozměr. Její hrdinka není pouze chladnokrevným monstrem prahnoucím po pomstě, ale citově zraněnou ženou, jejíž láska sahá až za hrob. O výjimečném hereckém výkonu lze ale hovořit jedině u Aloise Švehlíka, jehož obraz štvaného Alfreda Illa patří v rámci televizní obrazovky k nezapomenutelným okamžikům. Švehlíkův Ill je velká herecká kreace, která rozžívá postavu z mnoha úhlů, obdařuje ji protichůdnými charakteristikami, jež se ve výsledku skládají v ucelenou figuru, s níž divák prožije tragiku jejího osudu. Švehlík má pro vyjádření Illova strachu mnoho podob - od nejistého pohledu a předstírané pohody k hysterickému křiku, od chvíle opilecké sebeironie nad vlastní ubohostí po zvířecí úzkost, s níž je zahnán do kouta svého hokynářství. Alois Švehlík získal v roli Illa výjimečnou příležitost přesvědčit o svých mimořádných hereckých kvalitách i mimo divadelní jeviště. Na jeho postupnou proměnu z uctívaného občana v zoufalého štvance se jen tak nezapomene. V širším kontextu převyšuje Návštěva staré dámy běžný televizní standard a zcela nepochybně náleží k uměleckým vrcholům Zelenkovy tvorby. Slavila-li Jiřina Bohdalová nezvyklý návrat na televizní obrazovku, pak Aloise Švehlíka čekalo teprve velké objevení. Lze jen litovat, že od tohoto "objevu" uplynulo dalších patnáct let. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Při každé známce blahobytu je cítit, jak se smrt plíží blíž a blíž…“ Dostava mrazivá Jiřina Bohdalová v roli miliardářky, které při svém sociálním experimentu stačí jen čekat. Svět z ní v mládí, jak sama říká, udělal „děvku“, ona je na oplatku odhodlaná, z něj udělat „bordél“. V téhle adaptaci Dürrematovy hry člověka mrazí nejen z toho samotného děsivého závěru, ale především z oné nadčasovosti. Z toho, že i my lidé plni humanistických ideálů se za jistých okolností dokážeme měnit ve štvavou zvěř, která si ale přitom tu štvanici ještě dokáže zdůvodnit bohulibými úmysly…. Vždyť kdo by odolal, když „jde především o to, že chceme uskutečnit spravedlnost“ Nebo že by šlo přeci jen o poněkud přízemnější věci? ()

Reklama

dr.fish 

všechny recenze uživatele

Když někdo nabídne celému městu miliardu za vraždu člověka, všichni to striktně odsoudí. Pak ale začne hlodat červ, nikdo to nechce udělat, ale co kdyby to přece jen někdo udělal, vždyť je to vlastně čin pro obecné blaho....Film krásně ukazuje postupný rozklad morálky obyvatelstva, samotu předem odsouzeného od nejž se odvrací i vlastní rodina, zločin povýšený na veřejně prospěšné zabití. Dokonalý výkon Aloise Švehlíka coby oběti a zejména Františka Němce coby starosty, politicky myslícího v každém okamžiku. 85% ()

darm 

všechny recenze uživatele

Ze začátku se mi to moc nelíbilo, kamera mi přišla až tak nějak divně amatérská, ale postupem času tyhle pocity opadly a nakonec z toho vyšel hodně kvalitní snímek... / Závěrečný proslov, kdy se všechno svádělo na spravedlnost byl.. asi neznám to pravé slovo.. Ale fakt psycho, když stejně všichni věděli, že jde úplně o něco jiného.. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

„Kdepak, pánové, první láska se nezapomíná. Tu s sebou člověk nosí celý život.“ Jenže vzpomínky 2 lidí se mohou poněkud lišit, když si jeden z nich chce pamatovat jen to, co se mu hodí…Možná nenápadný, ale o to co do vyznění silnější film. Splnění podmínky, která by mohla udělat ze zchudlého a zašlého místa znovu prosperující město, je fatální, a brzy se začnou odkrývat charaktery jednotlivých postav. Jakože reakce městečka je vskutku jednotná a krásně připomíná supy kroužící nad raněným zvířetem, kterému už nezbývá příliš mnoho sil. A to vše objímající pokrytectví („Přesto si dovoluji jednoznačně prohlásit, že v tomto případě vůbec nejde o peníze.“) vyvolává hořký úsměv stejně jako potřebu zvracet. Ale hlavní pozornost na sebe strhává Bohdalka, pomstychtivost její postavy skloubená s tvrdostí, dávnou bolestí a výsměchem lidskosti („Já počkám.“) je více než autentická. Dávám solidní 4*. „Věnuju 1 miliardu a koupím si za ni spravedlnost.“ - „Promiňte, ale…spravedlnost se přece nedá koupit!“ - „Všechno se dá koupit.“ ()

Galerie (4)

Zajímavosti (3)

  • Scény v kostele byly natáčeny v obci Vacov v okrese Prachatice. Filmovalo se také v obci Kašperské Hory. (Kacer)

Reklama

Reklama