Režie:
Brad AndersonScénář:
Scott KosarKamera:
Xavi GiménezHudba:
Roque BañosHrají:
Christian Bale, Jennifer Jason Leigh, Aitana Sánchez-Gijón, John Sharian, Michael Ironside, Anna Massey, Lawrence Gilliard Jr., Reg E. Cathey (více)Obsahy(1)
Hrdina existenciálního hororu Trevor Reznik je osamělý, uzavřený a tichý mladý muž. Až na to, že vypadá trochu přepadle, vyhlíží jako tisíce obyčejných mladíků, kteří navečer přijdou z práce, často poklábosí se servírkou z kavárny a občas své jednoznačnější touhy uspokojují prostřednictvím profesionálky - a pak jdou spát. Trevor ovšem spát nejde - už rok totiž trpí nespavostí, která však nemá nic společného s banální insomnií, nutící vás uvařit si první kávu za rozbřesku. Fyzicky i psychicky vyčerpaný mladík, pracující v zatuchlé dílně u soustruhu, už celé měsíce bojuje s noční můrou, z níž se nelze probudit. Svou roli v ní hraje děsivá nehoda, již Trevor zavinil (nebo snad ne?), kolegové z práce, Trevorova oblíbená call girl Stevie, tajemný plešoun Ivan a sympatická číšnice Marie. Kdo z nich je však skutečný a nic nepředstírá? Je Trevor obětí nějaké podivné hry, nebo je on sám bezcitným manipulátorem? (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (918)
„Kto si?" Kašlite na špeciálne efekty, zožeňte si Christiana Balea. To, čo predvádza, nie je o normálnom herectve, lenže čo čakať od niekoho, koho už ako trinásťročného režíroval Spielberg vo vojnovej dráme RÍŠA SLNKA? Savo, holohlavý zvárač Ivan (ten, čo nahradil Reynoldsa), koberec, servírka s kávou a koláčmi, nahá Jennifer Jason Leighová (SPOLUBÝVAJÚCA), jeden rok dlhá insomnia, amputovaný Michael Ironside, zapaľovač v aute, zrazenie autom. Precenené, ale za originalitu hodné nadpriemerného hodnotenia. P.S. Podľa mňa to nie je Stanislavského metóda, tá by sa mala dať predsa zahrať, napr. ak máte hrať zadýchaného, môžete obehnúť štyri bloky alebo ho proste zahrať, ale ako zahráte drasticky schudnutého? Takže to podľa mňa nie je Stanislavského metóda. Viac v mojej recenzii na Studna.net: http://www.studna.net/reviews/650/ ()
Většinu mysteriózních filmů si nejvíce užijete při druhém zhlédnutí a tento patří určitě mezi ně. Jedná se o jeden z nejlepších filmů na poli mystery. Parádní příběh s Christianem Balem, který kvůli této roli hazardoval s vlastním zdravím, ale svoji roli zahrál skvěle. Kdybych nevěděl, že jde o mysteriózní film, asi bych si film užil více, protože pointa se dá odhadnout dávno před závěrem, ale i tak se jedná o velice dobře vymyšlený a zpracovaný film. 75% ()
Výborný thriller ale nieje mi známe, prečo musel Bale kvôli tejto úlohe tak schudnúť. To už viac chápem Fassbendera vo filme Hunger. Každopádne film nemá hluché miesta, jediná škoda je že, film dostal rozuzlenie skôr než by si všetci priali a nie na jeho konci. Dokonca už odkazy na chladničke čo-to naznačovali a to ešte nebol film ani v polovici. Inak ma film zaujal a som rád že v ňom práve Bale hral hlavnú úlohu. ()
Lehké a postupem času neustále narůstající divákovo tušení snižuje výsledný účinek závěrečného odhalení. Mechanik proto není silný v průrazné "shyamalanovské" pointě (se kterou jsem byl ovšem spokojen a v celém kontextu příběhu seděla jak prdel na nočníku), ale ve skvělém zobrazení duševního utrpení člověka , zapřičeněném těžkou insomnií a násilným potlačením viny v sobě. Navíc temná atmosféra snímku je přímo k nakousnutí. Anderson nemohl najít lepšího představitele, než je Bale,v jehož tváři se dokonale zračí všechny odstíny duševní trýzně a únavy a jehož Stanislavského metoda, podopořená konzumací pouhého jednoho jablka denně vede v cosi, co ve scénách, kdy je Baleova postava svlečená do půl těla, vzbuzuje v divákovi až fyzickou nevolnost. Jablka záhy vystřídaly mraky koblih (vzorná to strava každého správného Batmana) a tak se mi chce říct, že Bale není ďábel, KevSpo. Ani ten by si totiž neprubnul takový hazardérský experiment se svým zdravím :o) ()
Skvěle natočený (takový Fincher bez exhibice) thriller s bezkonkurenčním Christianem Balem (šel by z něj mráz po zádech i kdyby nebyl tak šíleně vyhublý), u kterého mi vůbec nevadilo, že jsem tušil, kterým směrem se ubírá. Bylo to znepokojivě působivé i tak. Kdyby scénář (a rozhodně si nemyslím, že by byl špatný) dosahoval kvalit ostatních složek filmu, měli bychom co do činění s jedním z nejlepších filmů posledních let. I tak vysoký nadprůměr a natěšené očekávání dalších věcí pana režiséra. ()
Galerie (56)
Zajímavosti (24)
- Režisér nikdy po Baleovi nepožadoval, aby tak markantně zhubnul. Když se Bale objevil poprvé na natáčení, všichni včetně režiséra byli v šoku a zároveň nadšení z toho, jak se Bale postavy ujal. (Satan)
- Trevorov pick-up má poznávaciu značku NRC 347, čo je zrkadlovo obrátená značka Ivanovho červeného pontiacu - CRN 743. (Detoxa)
- Brand Anderson chtěl ve filmu dosáhnout stejného vizuálního expresionistického dojmu jako ve filmech Kabinet doktora Caligariho (1920), Upír Nosferatu (1922), Upír aneb Podivné dobrodružství Davida Graye (1932) a Putovala jsem se Zambií (1943). (Ajka1)
Reklama